جزئیات پذیرش استعدادهای درخشان در دانشگاه های دولتی

شنبه 21 تیر 1393 

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری هفته گذشته توسط رضا فرجی دانا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تایید و امضا شد.

متن این آیین نامه در ادامه آمده است:

در اجرای سیاست های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان مصوب جلسه 419 مورخ 22 اردیبهشت سال 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 5 بخش ج از ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب جلسه مورخ 18 مرداد سال 85 مجلس شورای اسلامی مبنی بر برنامه ریزی برای شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان و هدایت آنها به سمت اولویت های راهبردی کشور در حوزه های مختلف علوم و نیز در اجرای ماده 18 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت های هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری و به منظور تسهیل ادامه تحصیل برگزیدگان علمی، آیین نامه زیر تدوین می شود:

ماده 1. دانشگاه اختیار دارد حداکثر معادل بیست درصد از ظرفیت پذیرش با آزمون شیوه آموزشی-پژوهشی دوره روزانه دکتری خود در هر کد رشته محل تحصیل را از بین دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد داخل کشور و مورد تأیید وزارت به صورت مازاد بر ظرفیت، با رعایت شرایط زیر، پذیرش کند:

1-1. داشتن میانگین کل 16 و بالاتر در دوره کارشناسی و میانگین کل 17 و بالاتر بدون احتساب نمره پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد؛

1-2. بیش از دو سال از تاریخ دانش آموختگی متقاضی نگذشته باشد؛

1-3. کسب حداقل 70 امتیاز از فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و مصاحبه مطابق جدول ارزشیابی پیوست (کسب حداقل 10 امتیاز از ردیف شماره 1 بخش امتیازات پژوهشی و کسب حداقل 4 امتیاز از ردیف شماره 11 مربوط به مدرک زبان، بخش امتیازات آموزشی الزامی است).

تبصره 1: دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، غیردولتی-غیرانتفاعی و پردیس های بین الملل (خودگردان) مجاز به استفاده از این آیین نامه برای پذیرش استعداد درخشان در دوره دکتری نیستند.

تبصره 2: پذیرش دانش آموختگان حائز شرایط این آیین نامه بدون پرداخت شهریه تحصیلی است.

ماده 2: دانشگاه می تواند فقط یک بار تا اول شهریور ماه هر سال نسبت به پذیرش حائزین شرایط، اقدام نماید. اسامی پذیرفته شدگان باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تأیید صلاحیت عمومی به سازمان سنجش ارسال شود و قطعی شدن ثبت نام منوط به تأیید سازمان مذکور است.

ماده 3: پذیرش افراد مشمول این آیین نامه، در همان رشته تحصیلی یا رشته های تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد متقاضی، به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان پذیر است.

ماده 4: تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده بر اساس این آیین نامه، مجاز نیست.

ماده 5: مسئولیت حسن اجرای این آیین نامه و هر گونه پاسخگویی قانونی مترتب بر آن بر عهده دانشگاه پذیرنده است، نظارت بر اجرا بر عهده سازمان سنجش و شرح و تفسیر مفاد آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت خواهد بود.

ماده 6: این آیین ناlه مشتمل بر یک مقدمه، شش ماده و دو تبصره در تاریخ 27 خرداد سال 93 به تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و جایگزین ماده 8 «آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر» (ابلاغیه شماره22354/و مورخ دوم خرداد سال 91) و سایر مصوبات مربوط به پذیرش بدون آزمـون در دوره دکتری می شود و برای پذیرش دانشجو از سال تحصیلی 95-1394 لازم الاجر است.

 

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!