دانش‌ آموزان تیزهوش، در تقلب هم تیزهوشند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، استعداد‌های درخشان و دانش‌آموزان با بهره هوشی بالا در پایه‌های اول راهنمایی و اول متوسطه، توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یا به اختصار «سمپاد» شناسایی‌ شده و با برنامه آموزشی پژوهش محور این مراکز، برای شرکت در المپیاد‌های علمی، ورزشی و قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی آماده می‌شوند.

از میان نفرات برتر آزمون‌های سراسری در گروه‌های آموزشی پنج‌گانه، تعداد زیادی از دانش‌آموزان مرکز سمپاد هستند و این یعنی این دانش‌آموزان تیزهوش، از شانس بیشتری در به دست آوردن کرسی‌های تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول کشور برخوردارند.

در حال حاضر در شهرستان‌ها با میزان جمعیت بالای همدان، مدارس موسوم به تیزهوشان دایر شده‌اند و دانش‌آموزان مستعد شهرستان همدان نیز در مدارس پسرانه «علامه حلی» و دخترانه «فرزانگان» مشغول به تحصیل هستند.

اما آنچه خبرنگار فارس را بر آن داشت تا فرضیه «دانش‌آموزان تیزهوش، در تقلب هم تیزهوشند» را بررسی نماید، به‌ کارگیری شیوه‌های نوین تقلب توسط این دانش‌آموزان مستعد بود.

واژه «تقلب» به معنای نوعی از دروغ و حیله‌گری به ‌کار برده می‌شود که برتری ناعادلانه متقلب بر دیگران را به دنبال دارد. این تعبیر در حقوق و قضا، هم‌ردیف کلاه‌برداری و فساد و در ورزش، هم‌ردیف دوپینگ قرار می‌گیرد.

خبرنگار فارس در مصاحبه با دانش‌آموزان این مدارس در خصوص میزان استفاده دانش‌آموزان از شیوه‌های مختلف تقلب، با نتایج مختلفی روبرو شد:

عده‌ای این موضوع را فقط یک شایعه دانسته و افزودند: در مدارس عادی هم دانش‌آموزان تقلب می‌کنند اما بچه‌های تیزهوشان همیشه زیر ذره‌بین قرار داشته و کوچک‌ترین عمل آن‌ها، به چشم می‌آید.

تعدادی دیگر گفتند که نباید این موضوع را یک اصل قلمداد کرده و عمل نابجای تعداد انگشت‌شمار دانش‌آموزان متقلب را به حساب همه نوشت.

تعدادی هم با ابراز کلافگی و تأسف از شیوع تقلب در مدرسه، حق خود را تضعیف‌شده خوانده و بیان کردند: همه ما که با زحمت درس می‌خوانیم و آموخته‌های خود را در معرض آزمون قرار می‌دهیم، وقتی شاهد کسب نمرات بالا توسط دانش‌آموزان متقلب هستیم از ادامه تلاش دلسرد می‌شویم.

در ادامه نظر معاون پژوهشی یکی از مدارس تیزهوشان در همدان را جویا شدیم؛ وی با اشاره به بهره هوشی بالای دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان بیان کرد: تعدادی از این دانش‌آموزان از هوش سیاه خود استفاده کرده و تقلب می‌کنند.

وی با بیان اینکه تجمع دانش‌آموزان نخبه در مدارس استعداد‌های درخشان است، به نظرخواهی صورت گرفته از دبیران در خصوص میزان تقلب دانش‌آموزان هم اشاره کرد و ادامه داد: همه دبیران در این نظرسنجی، تعدادی از دانش‌آموزان تیزهوش را متقلب حرفه‌ای قلمداد کرده‌اند.

این دبیر باسابقه، وجود رقابت سنگین در میان دانش‌آموزان و سطح بالای انتظارات والدین از آن‌ها را عمده‌ترین دلیل استفاده دانش‌آموزان از تقلب محسوب کرد و بیان داشت: با این همه، وجود تقلب در میان دانش‌آموزان تیزهوش یک اصل کلی نیست چرا که دانش‌آموزانی نیز داریم که همیشه جزو نفرات برتر آزمون‌های آزمایشی کنکور در کشور هستند اما هنگام پاسخگویی به سؤالات آزمون چنان غرق در افکار علمی می‌شوند که متوجه التهاب احتمالی فضای اطراف خود هم نمی‌شوند.

وی که نخواست نامش فاش شود با بیان اینکه وجود استعداد درخشان در فرد، یک فرصت و یک تهدید توأمان برای او محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: باید استعداد این دانش‌آموزان در مسیر صحیح هدایت شود.

وی افزود: اگر زمینه‌های مثبتی برای استفاده از بهره هوشی بالای این دانش‌آموزان فراهم نشود، آن‌ها این استعداد ذاتی را در زمینه‌های منفی به کار خواهند گرفت.

در ادامه به سراغ یک روانشناس بالینی رفته و نظر او را نیز در خصوص فرضیه «دانش آموزان تیزهوش، در تقلب هم تیزهوشند» را جویا شدیم؛

علی ساغرچی ابراز داشت: معمولاً دانش‌آموزان در دو صورت به تقلب دست می‌زنند؛ گاهی این تقلب ناشی از عجز و ناتوانی است، دانش‌آموز چون نتوانسته انتظارات خود و والدین خود را در درس خواندن برآورده کند، به دنبال این است که سر جلسه آزمون، به هر دست‌آویزی چنگ بزند تا بعدها عملکردش مورد سؤال قرار نگیرد.

وی افزود: مورد دوم زمانی رخ می‌دهد که دانش‌آموز می‌خواهد جایگاه خود را به دانش‌آموزان دیگر نشان بدهد و به تعبیر عامیانه، می‌خواهد توانایی و مهارت خود در تقلب را به رخ همسالانش بکشد.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه افراد تیزهوش از مهارت‌های دیداری و شنیداری بالایی هم برخوردارند، گفت: تاکنون وجود مهارت تقلب در دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان را به تنهایی مورد توجه قرار نداده است اما تقریباً در همه مدارس، تقلب در ایام امتحانات میان دانش‌آموزان باب می‌شود و معمولاً دخترها شیوه‌های نوینی از تقلب را به کار می‌برند درحالی‌که پسرها، همان روش‌های سنتی را با جسارت بیشتری به کار می‌برند.

در پایان بر کسی پوشیده نیست که به‌کارگیری هر نوع تقلب و استفاده از مطالبی غیر از آموخته‌های ذهنی، هرگز نمی‌تواند تا پایان راه به دانش‌آموزان کمک کند چرا که ارزیابی وضعیت هوشی و سنجش توانایی‌های ذهنی و علمی دانش‌آموزان برای ورود به مدارس نمونه یا دانشگاه‌ها، با امنیت خوبی در سطح استان همدان صورت می‌گیرد و دانش‌آموزان متقلب هرچقدر هم که در آزمون‌های مدرسه ، فریب روش‌های متقلبانه را خورده باشند، در پایان تنها می‌توانند به آموخته‌های علمی خود و داشته‌های حافظه درازمدتشان اتکا کنند.

دانش‌آموزان امروز و آینده‌سازان فردا، ارتکاب تقلب قبل از اینکه خیانت به دبیران و دانش‌آموزان دیگر باشد، خیانت به توانایی ذهنی شماست و هرچه بیشتر از دریای حافظه خود، مروارید گرانبها صید کنید، صیاد ماهر‌تری می‌شوید.

 

کلمات کلیدی: آموزش و پرورش همدان

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!