تعداد مدارس استعدادهای درخشان کاهش می یابد

4 آذر 1393

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورشدر گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و با اشاره به اینکه طرح جامع تربیت استعدادهای برتر در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد، اظهار داشت:‌ استعدادهای برتر یا دانش‌آموزان تیزهوش به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود که ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به آنها، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه دو نگاه کلی به این موضوع وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ نخست اینکه این دانش‌آموزان استعدادهای برتر هستند و از محیط عادی تعلیم و تربیت و مدارس جدا می‌شوند و در یک محیط مستقل و مجزایی، این خدمات آموزشی و تربیتی به آنها ارائه می‌شود.

نوید ادهم در خصوص نگاه دوم به این موضوع گفت:‌ این دانش‌آموزان باید زندگی طبیعی را در دوران دانش‌آموزی سپری کنند و تعامل با افراد جامعه را بیاموزند.

وی افزود: این جداسازی اثر منفی دارد و باید در همان محیط طبیعی و مدارس عادی، خدمات آموزشی به آنها ارائه شود؛ هر نوع نگاه، موافقان و مخالفانی داشته است و برخی طرفداران این نگاه، برخی طرفدار نگاه دیگر و برخی هم تلفیقی عمل می‌کنند، اما بر اساس مطالعاتی که داشتیم مبتنی بر مبانی نظری سند تحول و هم تجربیات آن، به یک نتیجه رسیدیم که نگاه تلفیقی داشته باشیم و اصل را بر عدم جداسازی و عدم تفکیک گذاشتیم و طرح‌هایی مثل طرح شهاب بهتر می‌تواند کار آموزش و پرورش را در بر گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل را بر عدم جداسازی قبلی گذاشتیم، تصریح کرد: تفکیک برای تعدادی از دانش‌آموزان که از استعدادهای خیلی برتر برخوردار هستند، در این سند و این طرح پذیرفته است، به این معنا که با شیب ملایم جداسازی را به حداقل برسانیم و مدیریت کنیم.

وی افزود: نکته دیگر این است که خدماتی که به این دانش‌آموزان ارائه می‌دهیم، محدود و منحصر به خدمات آموزشی نباشد و تربیت در ساحت‌های مختلف وجودی انسان که در سند تحول تحت عنوان ساحت‌های 6 گانه نام برده است، ارائه شود.

نوید ادهم ادامه داد:‌ در بحث دانش‌آموزان با استعدادهای برتر باید استعداد را صرفاً با آی‌کیو و بهره هوشی نسنجیم و هوش‌های چندگانه را مبنا قرار دهیم و افرادی که در رشته‌های دیگر دارای استعدادهای برتر هستند، شناسایی شوند و تحت حمایت آموزش و پرورش قرار گیرند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «آیا با این طرح تعداد مدارس استعدادهای درخشان کاهش خواهد یافت؟»، گفت: بله، در جاهایی که رشد بی‌رویه مدارس داشتیم، تعداد آن کم خواهد شد.

وی افزود: درصد این کار را نیز مجریان باید تعیین کنند، اما مدارسی که رشد دانش‌آموزان آن به مفهوم دقیق کلمه تیزهوش نبودند و از استانداردها برخوردار نبودند، محروم خواهند شد.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!