انتقاد وزیر آموزش و پرورش از رشد بی رویه مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در سال های اخیر

14 دی 1393

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، با بیان اینکه باید نسبت به طرح‌های مختلف در آموزش و پرورش، مطالعه و آسیب‌شناسی صورت گیرد، اظهار داشت: اجرای طرح «3-3-6» و آموزش نیروی انسانی در پایه نهم از اولویت‌های کلیدی آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده است که از هم اکنون باید نسبت به آن برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده یک پایه به مقطع متوسطه اول اضافه می‌شود، تصریح کرد: باید از نیروی انسانی که در مقطع متوسطه دوم آزاد می‌شود با سامان‌دهی مناسب در این پایه استفاده کنیم تا کمبود نیرو در یک مقطع تحصیلی به بحران نرسد که این موضوع نیاز به زمینه‌سازی و اقدامات اولیه دارد.

فانی، «طرح تعالی مدیریت» را در راستای اجرای «مدرسه محوری» توصیف کرد و افزود: تعلیم و تربیت امری است که در مدرسه به وجود می‌آید و اگر با نظارت و ارزیابی صحیح اختیارات مدرسه، در کنار حضور توانمند معلم و اولیا در برنامه‌ریزی‌ها انجام شود، قطعاً این سیاست با موفقیت اجرا خواهد شد.

عضو کابینه تدبیر و امید، ارزیابی از طرح «برنامه تعالی مدیریت مدرسه» را بسیار مهم و حساس ارزیابی کرد و ادامه داد: تیم‌های ارزیابی باید مستقل و با اقتدار به فرایندها بپردازند تا نتایج اجرای این سیاست به تربیت دانش‌آموزانی کارآفرین و موثر در کسب و کار در جامعه آینده منجر شود.

وی «کارآفرینی» را از فعالیت‌های مهم مقطع متوسطه دوم خواند و خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های مشخص و هدفدار نسبت به جداسازی دانش‌آموزان پایه دهم در شاخه و رشته‌های تحصیلی و شیوه‌های آموزش، اقدامات موثری را انجام دهیم تا با اتخاذ یک تصمیم درست و اصولی بتوانیم بخشی از مشکلات آینده کشور در زمینه اشتغال را مرتفع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش به طرح‌های مختلف نیمه‌کاره آموزش و پرورش در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه برای هر کدام از طرح‌ها، محتواسازی و هدف‌گذاری مشخص نشود، عواقب اجتماعی و هزینه‌های اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی خطاب به معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور گفت: شما به عنوان کارشناسان آموزش باتجربه باید نسبت به عواقب هر کدام از طرح‌های اجرا شده در آموزش و پرورش نظرات خود را بیان کنید تا بتوانیم در یک فضای هم‌فکری و همدلی نسبت به رفع نقایص آن اقدام کنیم.

فانی با بیان اینکه فرایند چاپ کتب درسی در مهر ماه 95 باید از هم اکنون شروع شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی منابع درسی، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در دوره کاردانش و هنرستان در آموزش و پرورش در حال انجام است ولی باید از ظرفیت دیگر نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی برای بسیاری از رشته‌های تحصیلی کاردانش استفاده کنیم تا به ارتقای کیفیت آموزش برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از رشد بی‌رویه مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در سال‌های اخیر، اظهار داشت: تنوع در ایجاد مدارس با دو هدف «متنوع بودن مخاطب» و «کسب درآمد برای ارائه خدمات آموزشی بهتر» انجام می شود ولی با توجه به مطالعات علمی باید به سمت متعادل سازی مدارس حرکت کنیم تا دانش آموزان بیشتری بتوانند از خدمات آموزش مناسب و یکسان بهره ببرند.

وی با بیان اینکه نسبت تعداد دانش‌آموز به تعداد پرسنل شاغل در آموزش و پرورش را 11.5 به یک است، اضافه کرد: در سال تحصیلی 94-93 تعداد 180 هزار دانش آموز به سیستم آموزشی اضافه و 25 هزار فرهنگی بازنشسته شده‌اند و در این دو سال هیچ نیرویی در آموزش و پرورش استخدام نشده است.

فانی افزود: با اجرای درست سیاست «سامان دهی نیروی انسانی» و «اجرای طرح بسته حمایتی» کمبود 40 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش را به خوبی پوشش داد و چنانچه این طرح‌ها به اجرا در نمی‌آمد قطعا آموزش و پرورش با بحران بزرگی مواجه می‌شد.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطر نشان کرد: باید این دو طرح در فضایی کاملاً علمی و به دور از هرگونه شتاب‌زدگی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و با رفع ضعف‌ها بتوانیم آنها را در سال آینده با قوت بیشتری اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: باید در سیستم آموزشی انجام کار «به جای مدیر» به انجام کار «برای مدیر» باشد تا مدیران مدارس با اقتدار بتوانند امر آموزشی را به عنوان رهبر هدایت کنند.

به گزارش فارس، در پایان این مراسم وزیر آموزش و پرورش از پیشکسوتان آموزشی استان‌ها با اهدای لوح سپاس تقدیر کرد.

 

کلمات کلیدی: آموزش و پرورش تهران

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!