نیازمند بازنگری در برخی از روش ها و برنامه های فرهنگی و تربیتی هستیم

 پنج شنبه 9 بهمن 1393

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد نظری در جمع معاونین پرورشی مدارس استعدادهای درخشان استان بیان داشت: در حوزه های فرهنگی و تربیتی موفقیت های چشمگیری توسط دانش آموزان و فرهنگیان مدارس سمپاد کسب شده است .

نظری با اشاره به سوابق خدمتی خود در مدارس تیزهوشان افزود: با خانواده سمپاد و خصوصا امور تربیتی این مدارس قرابت و نزدیکی زیادی داشته و دارم و از نزدیک با ویژگی ها و فعالیت های پرورشی و فرهنگی و هنری این مدارس آشنا هستم .

وی گفت با بررسی فعالیت هایی که در حوزه فرهنگی انجام گرفته به این نتیجه رسیده ام که : در برنامه ریزی ها و اجرای فعالیتها ی فرهنگی کشور ، راه را در برخی موارد اشتباه طی نموده و نیازمند بازنگری در برخی از روش ها و برنامه های فرهنگی و تربیتی هستیم .نظری یادآور شد : دو مشکل اساسی در حوزه فرهنگ وجود دارد اول نداشتن یک استراتژی و راهبرد فرهنگی جامع و مانع در کشور ،که به نظر می رسد از 20 سال پیش با توجه به مطرح شدن بحث شبیخون فرهنگی توسط مقام معظم رهبری؛ تا کنون هیچ کار جامع و مدونی در این خصوص نشده است و دوم اینکه نهادهای مختلفی که در حوزه فرهنگی کشور کار می کنند، هیچ هماهنگی و راهکار مدونی ندارند .

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده کشور 4هزار میلیارد به حوزه فرهنگ اختصاص یافته است گفت: از این 4هزار میلیارد هیچ اعتباری به آموزش و پرورش اختصاص نیافته است و این در حالی است که 40 دستگاه فرهنگی در حوزه فرهنگی کشور فعالیت می نمایند .

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس خاطرنشان ساخت: وقتی یک استراتژی کامل و مدون وجود نداشته باشد به طبع نتایج مثبتی نیز کسب نخواهد شد.

وی افزود: با توجه به همه تهدیده های دشمنان انقلاب اسلامی و نگاه فرهنگی ویژه ای که رهبر معظم انقلاب به این موضوع دارند، متولیان فرهنگی کشور نیازمند تغییر و بازنگری در برخی دیدگاه ها ، برنامه ها و فعالیت های فرهنگی به منظور بهبود وضعیت فعلی هستند.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس هم در بخشی از این گردهمایی با اشاره به آیات اول و دوم سوره جمعه گفت : مهمترین دلیلی که نمی توانیم تسبیح موجودات جهان اعم از انسان و غیر انسان و در نوع انسان اعم از نیکوکار و بدکار را درک کنیم این است که زبان تسبیح آنان را نمی دانیم .

کرامت الله شرفی افزود : وقتی می توانیم این تسبیح را در ک کنیم که این زبان را بدانیم و این یکی از مهمترین دلایلی است که پیامبر اکرم (ص) توانستند مفاهیم بلند قرآنی را به مردمی که درس نخوانده و بدوی بودند، بیاموزد، رمز موفقیت ایشان آن است که با زبان مردم سخن می گفت و به تدریج آنان را آماده پذیرش دستورات و احکام الهی می نمود .

وی با اشاره به اینکه زبان امروز دانش آموزان زبان علم و زبان برهان است گفت: باید ابتدا در جامعه زبان دانش آموزان را فهمید تا بتوان با آنان سخن گفت. پس باید ابتدا خودمان را به علم وتخصص مجهز کنیم تا بتوانیم انتقال معلومات کنیم.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش فارس در خصوص اهداف برگزاری این گردهمایی گفت: این گردهمایی با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون فعالیت های پرورشی مدارس سمپاد عمدتا با محوریت برنامه های قرآنی، نماز و نمازخوانی ، گرامی داشت مناسبت ها ، کتاب و کتابخوانی ،و سایر فعالیت های حوزه فرهنگی و تربیتی این مدارس برگزار شده است.

شرفی با بیان اینکه امسال در حوزه فعالیت های قرآنی مدارس سمپاد 2 طرح به اجرا در می آید، گفت: طرح رقابتی ویژه دانش آموزان مستعد در رشته های خاص می باشد و طرح فراگیر که غیر رقابتی بوده و تمامی دانش آموزان امکان حضور در آن را دارند و آموزش های قرآنی به صورت گام به گام در چهار محور روخوانی ، ترجمه آیات ، تفسیر و حفظ ارائه می گردد .

وی خاطرنشان ساخت: مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش همه ساله طی برنامه ریزی مدون از بین دانش آموزانی که بالاترین امتیاز را کسب نمایند تعدادی را برای شرکت در اردوی کشوری دعوت نموده و برای تمامی دانش آموزان معرفی شده از استانها لوح تقدیر صادر می نماید .

مسئول مدارس سمپاد استان افزود: امسال 9 دانش آموز پسر و 27 دانش آموز دختر از استان فارس به این اردو ها که در مشهد مقدس برگزار می گردد اعزام خواهند شد .

شرفی همچنین از اجرای طرح روشنا که یکی از طرح های ویژه مدارس سمپاد می باشد نام برده و گفت: در این طرح که با هدف تقویت باورهای دینی ، مذهبی و توسعه روحیه الگوپذیری از شخصیت معصومین علیهم السلام و مصونیت بخشی به دانش آموزان در زمینه های اخلاقی و اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی برگزار می گردد ، روحانیون متخصص ، متعهد و مجرب هر هفته بین 6 الی 8 ساعت در مراکز آموزشی سمپاد حضور یافته و دانش آموزان با مراجعه به این عزیزان نسبت به رفع شبهات و افزایش معلومات دینی ، فرهنگی و سیاسی خود می پردازند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز نیز در سخنانی ضمن قدردانی از متولیان فعالیت های فرهنگی و تربیتی در مدارس گفت: وجود شما عزیزان در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت خصوصا در مدارس سمپاد بسیار ارزشمند خواهد بود.

نصرالله کیانی با تاکید بر اهمیت فعالیت های فرهنگی و تربیتی در این مدارس گفت: آموزشی موفق است که با تربیت دینی ، اخلاقی و قومیت ملی و ایرانی عجین باشد و شما معاونین پرورشی می توانید در کنار سایر کادر مدرسه نقش اساسی خود را در تحقق هدف از خلقت که همان تربیت انسانی کامل و اشرف مخلوقات است، ایفا نمایید .

وی با یادآوری اینکه در کنار کارهای موفق علمی و پژوهشی که صورت می گیرد کارهای فرهنگی و تربیتی بسیار رضایت بخشی انجام شده است ،گفت: هدف دانش آموزان از آمدن به مدارس سمپاد فقط کسب موفقیت های علمی نیست ، قطعا این عزیزان در سایر ابعاد نیز توفیقات خوبی را کسب می نمایند .

کیانی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر یک تیم باشیم هماهنگ و با وحدت رویه و با استفاده از دستورالعمل های وزارتی حرکت کنیم نتایج خوبی را خواهیم داشت گفت: با وجود دانش آموزان مستعد ، والدین ارزشمند و معلمان توانمند و کاردان و با استفاده ازظرفیت های مدیریت آموزشی در مدارس ، قطعا در آینده موفقیت های چشمگیری کسب خواهد شد.

وی با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید و مسئولین آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد: موفقیت های ارزشمند دیگری در همه زمینه ها کسب گردد و در کنار سایر معاونین مدارس شما نیروهای مخلص و خلاق بتوانید تاثیر بیشتری داشته باشید و درنتیجه شهروندانی خوب و طبق هدف سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت« عبد صالح » داشته باشیم .

وی با اشاره به اینکه هیچ بی عدالتی بدتر از بی عدالتی آموزشی نیست، گفت: عدالت آموزشی یعنی فرصت ها مناسب با استعداد ها برای افراد فراهم شود بنابراین باید به مراکزی که ظرفیت و استعداد بالقوه دارند توجه بیشتری بشود. اگر از ظرفیت های خود استفاده نکنیم و عمر دانش آموزان تلف شود قابل جبران نیست چرا که بی عدالتی آموزشی به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!