اولویت اصلی آموزش و پرورش توجه به کیفیت آموزش در مدارس تیزهوشان است

یکشنبه 24 اسفند 1393  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا، حسین شجاعی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور، در دیدار با خسرو ساکی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز و مدیران مدارس استعدادهای درخشان البرز در خصوص توسعه بی رویه مدارس سمپاد، اظهار داشت: بر اساس نرم و هنجار های جمعیتی نباید تعداد این دانش آموزان در جوامع مختلف بالا باشد اما تحصیل تعداد بالای دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان کشور با این فرضیه تناسب ندارد.

شجاعی با اشاره به اینکه سرعت فراگیری علم در دانش آموزان متفاوت است، گفت: تحصیل همزمان دانش آموزان نخبه و تیزهوش و دانش آموزان عادی تعارض بزرگی را در روش تدریس برای معلم ایجاد می کند؛ لذا اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش در دولت جدید توجه به کیفیت آموزشی در مدارس تیزهوشان است و توسعه کمی به هیچ وجه در دستور کار نیست.

وی افزود: بحث توسعه بی رویه این مدارس از سال های 92-91 آغاز شد واین مدارس بیش از 25 درصد جمعیت دانش آموزی را تشکیل می داد؛ آمار دانش آموزان ورودی مدارس سمپاد؛ درسال 92 26000 نفر و در سال جاری 21000 نفر بود و برای سال اتی این آمار به 19000 نفر رسیده است.

شجاعی گفت: باید توجه داشته باشیم تفکیک دانش آموزان تیزهوش و عادی موجب سرکوب شدن استعدادهای دیگر دانش آموزان نشود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور خاطر نشان کرد: شناسایی نخبگان بر عهده مربیان و آموزگاران می باشد؛ و چیزی که مردم و اولیاء باید بدانند این است که؛ استعدادخریدنی نیست.

وی افزود: برای اولین بار در سال 93 توانستیم کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش و پرورش را تدوین کنیم و همه این تلاش ها به این دلیل است که آموزش و پرورش این مرکز را به رسمیت بشناسد.

شجاعی با اشاره به توجه همه جانبه به رشته های مختلف اظهار داشت: سمپاد باید به گونه ای طراحی شود که بتواند به همه جنبه ها و زمینه ها توجه کند و نباید صرفا در رشته های علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک بپردازیم و از علوم انسانی غافل شویم، کشور را جامعه شناس ها پیش می برند و در هر زمینه ای باید به فرهنگ جامعه نیز توجه داشته باشیم.

شجاعی خطاب به مدیران مدارس استعدادهای درخشان گفت: ما باید مدارس را با روش ماتریسی اداره کنیم و گروه های آموزشی و درسی در مراکز استعدادهای درخشان فعال شوند.

رئیس مرکز استعدادهای درخشان کشور با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق در این مدارس افزود: بحث پژوهش موضوعی نیست که مانند آموزش کلاسیک باشد؛ باید بدانیم که چگونه پژوهش کنیم و در این راستا مجله های استعدادهای درخشان را دوباره احیاء کردیم.

وی در ادامه بر توجه به آزمون های پیشرفت تحصیلی، آموزش مشاوران تربیتی تاکید کرد.

 

کلمات کلیدی: آموزش و پرورش استان البرز | مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!