تنوع مدارس سامان‌‌ دهی می‌شود؟

شنبه 29 فروردین 1394

حتی کمی بعد از این اعلام، خبر اجرای طرحی با عنوان «کاهش تنوع مدارس» نیز رسانه ای شد تا مطمئن شویم برای شمردن اسامی مدارس موجود در ایران به انگشت های هر دو دست نیازی نیست.

مدارس دولتی، نمونه دولتی، استثنایی، تیزهوشان، سمپاد، عشایری، سما، ورزش، قرآنی شاهد، هیات امنایی و... این فهرست را تشکیل می دهد، در حالی که دست کم توقع می رفت درباره مدارس سمپاد، تیزهوشان و نمونه دولتی تصمیم درستی گرفته شود.

با این حال، دیروز معاون وزیر آموزش و پرورش به مدیران مدارس بی کیفیت نمونه دولتی و تیزهوشان هشدار و از تبدیل این مدارس به مدارس عادی دولتی خبر داد.

علی زرافشان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرده، تعداد مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان بی کیفیت در هر استان متفاوت است و در بعضی از استان ها به پنج مدرسه دستور تبدیل وضعیت به مدرسه عادی دولتی را داده ایم.

مسلما آنچه از این مقام مسئول انتظار می رود،تکرار مکررات یا هشدار و توصیه نیست، متاسفانه در سال های اخیر بارها اعلام شده که مدارس تنها با بودجه و کمک دولت امکان ادامه کار ندارند، اما راهکاری که برایش در نظر گرفته شده، تغییر نام مدارس عادی و دولتی به اسامی دیگر و دریافت شهریه از دانش آموزان است.

در واقع مدارس دولتی برای بی نصیب نماندن از کمک های مردمی از تغییرات استقبال کرده اند، در حالی که کیفیت آموزشی در این مدارس با استاندارد تعریف شده، فاصله دارد تا جایی که حتی شورای عالی آموزش و پرورش سال گذشته اعلام کرد، دانش آموزان تیزهوش معمولی (باهوش) به مدارس عادی برمی گردند و فقط تیزهوشان فوق برتر در مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) باقی می مانند.

اگر بخواهیم با زبان آمار سخن بگوییم، گره ماجرای تنوع مدارس پیچیده تر هم می شود، در مهر 92، 5711 کلاس درس مختص دانش آموزان تیزهوش فعال بود که این رقم نسبت به سال 88 یعنی فقط در چهار سال، 120 درصد رشد کرده است.

اما نکته اینجاست که براساس استانداردهای جهانی از میان هر 10 هزار دانش آموز فقط یک نفر دانش آموز فوق تیزهوش وجود دارد، با این تفاسیر از جمعیت حدود 12 میلیون نفری دانش آموزان باید 1200 نفر دانش آموز این چنینی داشته باشیم.

کلمات کلیدی مطلب : علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش

 

نویسنده مطلب : مستوره برادران نصیری - دبیر گروه جامعه

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!