پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی به 98.4 درصد رسید

8 اردیبهشت 1394

صادق صادق پور روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار کرد: برنامه وزارت آموزش و پرورش در قالب اجرای طرح انسداد بی سوادی است که در این راستا پوشش تحصیلی در سال تحصیلی آینده به 98.7 درصد خواهد رسید.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید از نگاه وزارت آموزش و پرورش طبق آماری که مرکز آمار ارائه کرده حدود 1.6 درصد از کودکانی لازم التعلیم، همچنان جزء کودکان بازمانده از تحصیل محسوب می شوند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جاری حدود هفت میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی در حال تحصیل هستند.

وی نبود آمار دقیق از کودکان بازمانده از تحصیل را ناشی از مهاجرت و فوت و ثبت نشدن احتمالی آمار این گروه از کودکان در فهرست مراکز آماری دانست.

*کمبود 20 هزار معلم ابتدایی 

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون این وزارتخانه با اضافه شدن سال تحصیلی ششم به مقطع ابتدایی با 20 هزار کمبود معلم مواجه است.

صادق پور افزود: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری با بهره گیری از سایر معلمان در قالب اضافه کاری و ارائه بسته های حمایتی به مدارس غیردولتی توانست کمبود نیروی موجود را در این مقطع جبران کند.

وی اضافه کرد: بسته حمایتی وزارت آموزش و پرورش برای سنوات آینده تحصیلی برای دانش آموزانی که پارسال در این طرح قرار گرفته اند، همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: از سال آینده تحصیلی نمره بار دیگر به ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان این مقطع افزوده می شود.

صادق پور افزود: قرارگیری نمره به عنوان یکی از ابرازهای ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان به حساب خواهد آمد که در کنار ارزشیابی توصیفی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان داده که ارزشیابی توصیفی اقدام مناسبی در راستای ارتقای کمی و کیفی تحصیلی دانش آموزان بوده و موفقیت خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است.

صادق پور ملاک ادعای موفقیت آمیز بودن ارزشیابی توصیفی تحصیلی در مقطع ابتدایی را افزایش میزان قبولی این گروه از دانش آموزان در آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دانست.

به گفته وی 70 درصد از دانش آموزانی که مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان قبول شده اند، دانش آموزان با ارزشیابی توصیفی بودند.

مدیرکل دفترآموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با مهم توصیف کردن آموزش مقطع ابتدایی گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن میزان حقوقی که به معلمان ابتدایی پرداخت می شود؛ گاها چند برابر حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه هاست.

صادق پور افزود: با این رویکرد انگیزشی بیشتر دانش آموزان نخبه و دارای رتبه های برتر دانشگاهی در این کشورها به معلمی در مقاطع ابتدایی تمایل دارند.

وی معتقد است: در کشور ما نیز برای ارتقای سطح کمی و کیفی تحصیلی و ایجاد انگیزه در معلمان برای مقطع ابتدایی باید به این قشر توجه بیشتری شود و این رویکرد نیز در دولت تدبیر و امید وجود دارد.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!