استعدادهای لازم برای رسیدن به مرجعیت، شناسایی و تقویت شوند

به گزارش خبرگزاری ایرنا از مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید روز یکشنبه در دیدار حجت الاسلام و المسلمین اکبر فرجام مدیر حوزه علمیه خراسانو شورای مدیریت این حوزه، افزود: حوزه علمیه مشهد، از قدیم الایام به برکت وجود مقدس حضرت امام رضا (ع) از جایگاه بسیار بالایی در بین علما برخودار بوده است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در گذشته به برکت این امام همام، مراجع تقلید بزرگی از همین حوزه رشد کرده و به بالندگی علمی و عملی و اخلاقی رسیدند و توانستند خدمات بسیار شایسته ای برای امت اسلامی انجام دهند.

وی اضافه کرد: امروز اگر چه حوزه ها از شکوفایی زمان گذشته کمی فاصله گرفته اند، ولی باید برای رسیدن به آن جایگاه رفیع گذشته برنامه ریزی دقیق تری انجام داد تا همچون گذشته در آینده نه چندان دور شاهد رشد، بزرگی و شکوه حوزه های علمیه باشیم.

وی با بیان اینکه دین با حوزه های علمیه زنده است و اساس کار حوزه، زنده نگه داشتن دین وتربیت مرجعیت برای امت اسلامی بوده ابراز داشت: حوزه های علمیه در کنار رشد و بالنگی و برنامه ریزی دقیق برای شکوفایی طلاب، باید از هر گونه نهال فروشی پرهیز کنند زیرا نهال فروشی در حوزه از بدترین آسیب های حوزه است.

این مرجع تقلید گفت: آنچه مهم می باشد این است که درکنار شناسایی استعدادهای درخشان، حوزه نیازمند به حفظ سرمایه های خود از طریق تربیت طلاب توانمند برای آینده است.

آیت الله جوادی آملی افزود: امروز درس اخلاق و حقوق یکی از موضوعاتی است که حوزه به آن نیازمنده است، چراکه همان دینی که گفته «العلم فریضه»، نسبت به اخلاق و حقوق هم تاکید فراوان دارد.

وی تصریح کرد: اگر در حوزه به اخلاق و حقوق توجه نشود، حوزه در این عرصه دچار خسارتهایی می گردد و این می شود که جامعه از وجود عالم بی عمل رنج برده و دچار آسیبهای جبران ناپذیر می شود.

وی ادامه داد: اخلاق موعظه نیست و با سخنرانی و کلاس درس، اجرا نمی شود، درگذشته موضوع اخلاق یکی از مباحث بسیار جدی علما و حوزه های علمیه بوده و ثمراتی زیادی هم به همراه داشته است.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر خروجی حوزه های علمیه تامین آینده اسلام و تربیت مرجعیت و عالم با عمل نباشد، حوزه ها و جامعه دچار خسران فراوانی خواهد شد.

وی افزود: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی همه چیز برای رشد و بالندگی فراهم آمده و این شرائط بهترین فرصت برای تربیت طلاب برای آینده حوزه های علمیه و جهان اسلام در مقابله با دشمنان اسلام و انقلاب می باشد. ک/1

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!