رشد قارچ گونه مدارس خاص

9 تیر 1394

این گزارش که در شماره روز سه شنبه نهم تیر 1394 هجری خورشیدی به قلم زهرا سلیمانی انتشار یافت، می افزاید: برخی بررسی ها نشان می دهد استرس دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان تحصیل می کنند به مراتب بیشتر از دانش آموزان عادی است. این مشکل و مسائلی از این دست باعث شده است یک مقام مسئول در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از مقابله با رشد بی رویه مدارس تیزهوشان خبر دهد.

در کل کشور 672 مدرسه استعداد درخشان وجود دارد. در تهران نیز 40 مدرسه استعداد درخشان (تیزهوشان) در دوره اول و دوم متوسطهفعالیت می کنند که از این تعداد 20 مدرسه دخترانه و 20 مدرسه پسرانه است. اغلب والدین در پی فرستادن فرزندانشان به مدارس تیزهوشان هستند تا از امکانات مناسب و معلمانی بهتر از سایر مدارس بهره ببرند. داشتن معلمان خوب، مجرب و کارا از دیگر مواردی است که همواره مورد توجه دانش آموزان است اما اینکه این مدارس به چه میزان روی تعلیم صحیح و ثمربخش دانش آموزان تاثیر دارد، جای تامل دارد.

تعدیل پذیرش در مدارس تیزهوشان

روز گذشته معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه سیاست ما برای پذیرش دانش آموزان در مدارس استعداد درخشان در سراسر کشور تعدیل پذیرش است، اظهار کرد: یعنی نگاه ما بر این است که باید به استاندارد پذیرش برابر منحنی توزیع نرمال یعنی حداکثر 28.2 صدم درصد پذیرش به نسبت کل دانش آموزان ورودی برای هر دوره برسیم. محمد نستوه افزود: اما در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان، تبریز و مشهد سیاست تجمیع را دنبال خواهیم کرد؛ تعداد مدارس در این شهرها زیاد شده است و بنا داریم؛ با یک روند آرام در میان مدت تجمیع مدارس استعداد درخشان را در راستای کیفیت بخشی به این گونه مدارس انجام دهیم. او ادامه داد: اگر مدرسه ای دارای امکانات و تجهیزات و منابع انسانی کمی است و نمی تواند خدمات آموزشی درست و با کیفیتی را به دانش آموزان ارائه دهد، پذیرش این مدارس را حذف خواهیم کرد و سایر دانش آموزانی که در سال های قبل در این مدارس تحصیل می کردند را جابه جا خواهیم کرد و به مدرسه دیگری متناسب با موقعیت جغرافیایی محل سکونت خانواده ها و علاقه مندی دانش آموزان و خانواده ها خواهیم فرستاد. معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه این سیاست در تهران هم به همین نحو اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: در کل کشور 672 مدرسه استعداد درخشان داریم و در تهران نیز 40مدرسه استعداد درخشان (تیزهوشان) در دوره اول و دوم متوسطه وجود دارد که از این تعداد 20 مدرسه دخترانه و 20 مدرسه پسرانه است. نستوه همچنین از حذف پذیرش در 4 مدرسه استعداد درخشان تهران خبر داد و گفت: با یک روند آرام و تا جایی که امکان داشته باشد، تجمیع مدارس را پیش خواهیم برد و این 4 مدرسه قرار است؛ با مدارس بزرگ تر و نیروی انسانی بیشتر تجمیع شوند. او همچنین درباره شهریه این گونه مدارس توضیح داد و گفت: شهریه مدارس استعداد درخشان معادل 50 درصد شهریه مدارس غیردولتی هر شهرستان است. بنابراین شهریه ها متفاوت است. ایلنا نوشت ؛ نستوه ادامه داد: در سال گذشته شهریه برای دوره اول متوسطه 2 میلیون و 950 هزار تومان و برای دوره دوم متوسطه 4 میلیون و 150 هزار تومان بوده است و از شهریه امسال مدارس هنوز اطلاعی نداریم.

مدرسه باید یک جامعه طبیعی به میزان هوش متفاوت باشد

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره عملکرد مدارس تیزهوشان و تاثیر آن بر روحیات و عملکرد دانش آموزان به آرمان می گوید: در چند سال اخیر به دلیل اینکه پول و پرداخت شهریه در مدارس کشور حرف اول و آخر را می زند به همان نسبت شاهد افت کیفیت آموزشی و بالطبع کاهش کیفیت عملکرد مدارس تیزهوشان بوده ایم. مهدی بهلولی می افزاید: اغلب بچه هایی که در کشور تحصیل می کنند از هوش متوسط برخوردار هستند و اصلا به صلاح نیست تا در مدارس تیزهوشان تحصیل کنند. او تاکید می کند: اغلب آموزش و پرورش با صرفه جویی و بومی سازی دانش آموزان را در مدارس تیزهوشان جذب می کنند در صورتی که مدرسه باید یک جامعه طبیعی به میزان هوش متفاوت باشد. این کارشناس آموزش و پرورش تاکید می کند: مساله آموزش نباید طبقاتی باشد. معیارها در قالب ضریب هوش و یا پول باعث می شود تا به دانش آموزان با یک چشم نگریسته نشود. این تفکرات از آموزش و پرورش به دور است و هم اکنون یکسری ایده هایی بر شاخص های کمّی آموزش و پرورش حکم فرماست. به گفته او در واقع بسیاری از دانش آموزان شرکت کننده در المپیادها اغلب به بیماری های روانی دچار شده اند آن هم به این دلیل که فشارهای بیش از حدی به دلیل ذهنیت های نادرست و ایده های نادرست آموزش و پرورش دست به دست هم داده اند تا دانش آموزان را وارد بحران کنند. بهلولی با بیان اینکه رقابت هایی که با روح و روان افراد بازی کند در سیستم آموزش و پرورش هیچ جایگاهی ندارد، تصریح می کند: همه این تنش ها و رقابت ها به دلیل اخذ پول های هنگفت از والدین دانش آموزان در این نوع مدارس است. او تصریح می کند: این رویکرد و اغماض آموزش و پرورش قابل دفاع نیست آن هم به این دلیل که فضای آموزشی موجود باید دانش آموزان را از مواجهه به محیط های تنش زا دور کرده و آنها را با روحیه کار تیمی و گروهی آشنا کند.

هدف تربیت چندجانبه کودکان و نوجوانان

رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره نقش مدارس تیزهوشان در شکل گیری شخصیت دانش آموزان نخبه به «آرمان» می گوید: برای شناسایی فرد نخبه تعریف های گوناگونی وجود دارد آن هم به این دلیل که برخی دانش آموزان فقط به دلیل پشتکار فراوان یا به دلیل ضریب هوشی بالا نمره های خوبی کسب می کنند. شیوا دولت آبادی می افزاید: در همه جای دنیا شاهد جمعیت اندک نخبگان در مقابل افراد معمولی هستیم، در ضمن، هر فردی بنابر توانایی های خود می تواند نخبه باشد. برای مثال یک دانش آموز در محاسبه از میزان هوش قوی برخوردار است اما فردی دیگر از هوش حرکتی مناسبی بهره مند است. بنابراین، استعدادهای خاص همراه با مساله حافظه و توانمندی افراد مطرح می شود. این استاد دانشگاه و روانشناس تاکید می کند: باید توجه داشت که هوش اجتماعی، عاطفی و هیجانی انسان ها نقش موثری در شخصیت افراد تیزهوش دارد نه فقط هوش شناختی. دولت آبادی تصریح می کند: اغلب افراد در پی این هستند که این دانش آموزان رتبه نخست را در هر آزمونی کسب کنند و همین توقع باعث بروز استرس ها و فشارهای روانی برای آنها می شود. به گفته او اغلب این دانش آموزان با توانایی خاص رشد می کنند و بالطبع فضای رقابت آنها بسیار پرتنش است و شاید اگر قرار باشد که برنامه های آموزشی مناسب و همه جانبه را برای این دانش آموزان برنامه ریزی کرد، بهتر باشد تا آنها را با اخلاقیات از جمله مهربانی، همدلی، کار گروهی و دستگیری از دیگران بیش از پیش آشنا کرد تا به این ترتیب آنها به شکل چندجانبه و برجسته تربیت شوند.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!