دغدغه ثبت نام دانش آموزان داستان تکراری شرط معدل و هزینه ثبت نام مسوولین پا روی پا می گردانند!!!

29 تیر 1394

به گزارش قدس آنلاین، تابستان فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس است و این موضوع اگرچه شاید به عنوان یک قصه تکراری هر سال ادامه پیدا می کند اما هنوز ذره ای از مشکلات والدین برای ثبت نامی آرام و بدون نگرانی رفع نشده است زیرا همچنان برخی از مدارس با گذاشتن شرط و شروطی خاص و البته غیرقانونی ! عوامل سرگردانی والدین را ایجاد کرده اند.

این معضل در مدارس خراسان رضوی بخصوص مشهد نیز وجود دارد و با وجود این که بر اساس آمارهای موجود، یک میلیون و 200 دانش آموز در سال تحصیلی گذشته در خراسان رضوی، مشغول به تحصیل بودند، مشکلات نام نویسی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید به عنوان یک دغدغه مهم والدین مشهدی، امان آنها بریده است.

در این گزارش که مشاهدات میدانی خبرنگار قدس آنلاین به رشته تحریر درآمده است، دغدغه های خانواده ها در مدارس مختلف مشهد بیان شده است.

شرط معدلی که دیگر جایی در ثبت نام ندارد!

یکی از والدین نگران در یکی از مدارس دخترانه خیابان احمد آباد مشهد با اشاره به این که سال تحصیلی گذشته معدل فرزندش قبل از ثبت نام در این مدرسه، خوب بوده است افزود: متاسفانه دو معلم فیزیک و شیمی فرزندم، کتاب ها را با گذاشتن دو جلسه در هنگام امتحانات آخر سال تمام کردند و حال که فرزندم دارای معدل پایین تر از سال قبل شده است این مدرسه بهانه خود را شرط معدل می گذارد و از ثبت نام فرزندم دوری می کند.

لیلا اسدی تبار ادامه داد: آیا بازرسی وجود ندارد که در هنگام ثبت نام این موارد را از والدین جویا شود و شکایت آنها را بررسی کند؟

ادغام برخی از مدارس با یکدیگر!

یکی دیگر از والدین در یکی از مدارس پسرانه در خیابان پیروزی با ابراز نگرانی از ادغام بی موقع چند مدرسه بایکدیگر در این وقت از سال تصریح کرد: با وجود این که ما در محدوده مدرسه پسرم زندگی می کنیم اما این ادغام بی موقع باعث شده تا مسوولین آن به بهانه پر شدن ظرفیت مدرسه از ثبت نام فرزندم خودداری کنند.

امیر راستگو بیان کرد: چرا آموزش و پرورش، هر ساله والدین را برای نام نویسی فرزندان آنها دچار مشکل می کند و هیچ کس نیز پاسخگو نیست؟ آیا اولویت با ثبت نام فرزند من نیست که در محدوده این مدرسه زندگی می کنم و دو سال است که فرزندم در آن مدرسه تحصیل می کند؟

او در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر این که آیا شکایت خود را به اداره کل آموزش و پرورش اعلام کرده اید یا خیر؟ گفت: به صورت تلفنی با منطقه آموزش و پرورش مرتبط با خیابان پیروزی، این شکایت را مطرح کرده ام اما فایده ای نداشت.

دریافت هزینه برای شرکت در کلاس های فوق برنامه در هنگام ثبت نام!

اما زهرا رجبی، مادر دو دختر پایه ششم و هفتم در یکی از مدارس وکیل آباد به خبرنگار ما اظهار کرد: اگرچه برای پرداخت هزینه کلاس های فوق برنامه دخترانم مشکلی ندارم اما نحوه برخورد مسوولین مدرسه برای پرداخت آن، من و همسرم را نگران کرده است.

او که هر سال پرداخت هزینه این کلاس ها را یک اصل اساسی مدرسه مورد نظر در هنگام ثبت نام عنوان می کند می افزاید: بازهم اگر، این نوع مدارس دولتی، کیفیت خدمات خود به دانش آموزان را ارتقا دهند و اینقدر از والدین طلبکار نباشند، ما با خاطر آسوده برای فرزندمان هزینه می کنیم.

هانیه کاویانی هم یکی دیگر از والدینی است که فرزندش در فکوری ثبت نام شده . وی به خبرنگار ما می گوید: امسال , سال دومی است که فرزندم را در مدرسه دولتی "م"ثبت نام می کنم. سال گذشته چون اولین سال بود برای بدو ورود و به بهانه هوشمند کردن مدرسه 250 هزارتومان از ما گرفتند امسال هم اعلام کرده اند از حداقل 50 هزار تومان تا بالای 200 هزارتومان حق ثبت نام می گیرند. حالا مسوولین هی بیایند اعلام کنند پول ثبت نام غیر قانونی است . در واقع هیچ مدرسه ای اجرا نمی کند و بازرسان آموزش و پرورش هم گویا از این وضع زیاد هم ناراضی نیستند.

محمد قیاسی پدر یکی دیگر از دانش آموزان هنرستانی در محدوده بلوار وکیل آباد است که برای ثبت نام فرزندش 450 تومان هزینه پرداخت کرده! به گفته خودش سال گذشته هم 350 هزار تومان داده است! وی خدا را شکر می کند که امسال درس پسرش تمام می شود چرا که حتما اگر قرار بود طبق نظام قدیم فرزندش 4 سال به هنرستان می رفت حتما هر سال مدرسه 100 هزار تومان به هزینه ثبت نام می افزود!!!

یکی دیگر از والیدن فرزندم را در یکی از مجتمع های غیر انتفاعی معروف با مبلغی نزدیک به 2 میلیون تومان ثبت نام کردم اما وقتی خبر قبولی پسرم را در یکی از مجتمع های غیر انتفاعی بهتر شنیدم برای پس گرفتن هزینه ثبت نام به مدرسه قبلی مراجعه کردم که در کمال تعجب به من گفتند طبق قانون 5 درصد هزینه را پس نمی دهند. این درحالی بود که تنها چند روز از ثبت نام اولیه گذشته بود بدین ترتیب ما برای "هیچ" هزینه پرداخت کردیم!!!

بیش از 737 هزار دانش آموز در مدارس مشهد ثبت نام کردند

در این زمینه، رئیس اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: مدارس دولتی و هیئت امنایی به هیچ عنوان حق ندارند به بهانه شرط معدل از ثبت نام دانش آموزان خودداری کنند و اگر مدیری در مدرسه بر اساس محدوده تعیین شده از نام نویسی دانش آموزی دوری کند، بر اساس اعلام شکایت والدین با او به شدت برخورد می شود.

سید مهدی قوامی با تایید این مطلب که آن دسته از والدینی که قصد دارند فرزندان خود را در مدارس محدوده محل کار خود برای آسایش رفت و آمد دانش آموزان، ثبت نام کنند نیز از مدیران خواست با در نظر گرفتن شرایط لازم و حساس والدین به نام نویسی دانش آموزان مبادرت کنند .

او خاطرنشان کرد: دریافت هزینه در هنگام ثبت نام بسیار ناچیز است و شامل بیمه، خرید کتاب و استعلام از اداره کل ثبت احوال می شود و نباید مسوولین مدارس هزینه کلاس های فوق برنامه را در هنگام ثبت نام از والدین دریافت کنند بلکه باید پس از گذشت چند ماه اول سال تحصیلی و نیاز دانش آموز به کلاس های اضافی، این هزینه ها پرداخت شود.

او البته حضور گسترده بازرسان در هنگام ثبت نام دانش آموزان در مدارس را یادآوری کرد و افزود: با این حال اگر والدین در هنگام نام نویسی فرزندان خود با این مشکلات روبه رو شدند کافی است با شماره 05132222103 اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد و پاسخ به شکایات اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تماس بگیرند تا شکایات پیگیری و با مسوول متخلف در مدارس به شدت برخورد شود.

رئیس اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به این که تاکنون شکایتی در بخش ثبت نام دانش آموزان به ما گزارش نشده است بیان کرد: روزانه فرم های ثبت نام شدگان در پایگاه اینترنتی سناد قرار می گیرد و بر اساس آن، تا چهارشنبه 24 تیر 94، 370 هزار و 809 دانش آموز پسر و 366 هزار و 865 دانش آموز دختر در مدارس مشهد ثبت نام شده اند.

 

 

منبع دریافت این مطلب : قدس آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!