حکایت پر فراز و نشیب ثبت نام دانش آموزان

 سه شنبه 30 تیر1394

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار آموزش ایرنا، والدین در جستجوی مدرسه ای متناسب با معیارهایی که در نظر دارند، سر در گم هستند، و سرانجام پس از انتخاب یک مدرسه، تازه مشکلات آنها آغاز می شود.

در مجاورت و محدوده نبودن منزل مسکونی با مدرسه، پر شدن ظرفیت کلاس ها و مشکلاتی از این دست نگرانی و دلهره را در والدین مضاعف می کند که بالاخره تکلیف فرزند آنها چه می شود؟

از سوی دیگر خانواده هایی که با تغییر محل سکونت خود ناچار به جابجایی مدرسه فرزندشان هستند نیز به گونه دیگری با این قبیل مشکلات روبرو می شوند از جمله اینکه امسال برای اولین بار آموزش و پرورش اعلام کرده که حتی برای ثبت نام دانش آموزان میان پایه نیز باید از ستاد ثبت نام تایید گرفته شود.

اصرار والدین بر ثبت نام فرزندشان در یک مدرسه خاص و انکار مدیران مدارس با بهانه هایی چون در محدوده نبودن و تکمیل ظرفیت کلاس ها این شائبه را ایجاد می کند که چرا نباید دانش آموزان در مدارسی که دوست دارند ادامه تحصیل دهند.

شاید بخشی از این مشکلات به کمبود کلاس در برخی مدارس باز می گردد به این معنا که مدارس مثلا تنها یک کلاس پایه دوم ابتدایی یا سوم ابتدایی دارند که با توجه به ساکنان آن منطقه به هیچ وجه جوابگو نیست.

تمامی این نگرانی ها و دغدغه ها تنها در مدارس دولتی دیده می شود و در مدارس غیردولتی اولیا با آسودگی خاطر می توانند نسبت به ثبت نام فرزند خود صرف نظر از اینکه در کجای شهر ساکن هستند، اقدام کنند.

وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی والدین در این رابطه اعلام کرده است که برای توسعه متوازن دانش آموزان در سطح مناطق ناچار به تعیین محدوده جغرافیایی است.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرده است که محدوده بندی در تمامی ادارات کاملا مشخص است و مدارس اجازه ندارند از دانش آموزانی که محل زندگیشان در آن منطقه نیست، ثبت نام به عمل بیاورند.

بر اساس تصمیم گیری مسوولان آموزش و پرورش، اگر در پایان ثبت نام در مدارس، هنوز مدرسه مدنظر اولیا دانش آموز جای خالی داشته باشد، امکان ثبت نام از مناطق دیگر وجود دارد.

باید توجه داشت که راهکارها و برخوردهایی از این دست راه را برای کارهای غیرقانونی باز می کند به گونه ای که برخی والدین به ناچار با تهیه اجاره نامه های ساختگی تا حدودی مشکلات خود را برطرف می کنند اما چاره کار به اینجا ختم نمی شود.

والدین یکی از دانش آموزان در توضیح مشکلات فرزند خود برای ثبت نام به خبرنگار ایرنا گفت: مدرسه مدنظر من برای ثبت نام فرزندم در محدوده جغرافیایی که آموزش و پرورش تعیین کرده نیست به همین خاطر مجبور هستم در مدرسه ای دورتر از محل سکونت خود فرزندم را ثبت نام کنم.

علی یاراحمدی اظهار داشت: این مدرسه کیفیت مناسب آموزشی و محیطی را ندارد اما به دلیل مشکلات پیش رو ناچار برخلاف میل خود و فرزندم، همین مدرسه را برای ثبت نام انتخاب کرده ام.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید چاره ای اساسی برای این مشکل بیاندیشد زیرا خانواده هایی همچون ما که هر سال مجبور به جابجایی محل سکونت خود هستیم همواره دغدغه و نگرانی ثبت نام فرزند خود را دارند.

وی اضافه کرد: ملاک مدیران مدارس اجاره نامه منزل است که البته تهیه این اجاره نامه از روش های غیرقانونی کار ساده ای است اما من می خواهم فرزندم کاملا قانونی در مدرسه ای که مدنظر است، ادامه تحصیل دهد.

با وجود اینکه رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در آخرین آمار اعلام کرد که تاکنون بیش از 9 میلیون و 200 هزار دانش آموز در سامانه سناد آموزش و پرورش ثبت نام کرده اند اما هنوز دانش آموزان بسیاری هم هستند که به دلیل مشکلات یاد شده و یا در انتظار ماندن برای نتیجه امتحانات در شهریورماه هنوز ثبت نام نکرده اند.

محمدحسین سلیمی جهرمی همچنین اظهار داشت: بیشترین درصد ثبت نام در استان ها در مقایسه با سال گذشته در اختیار استان زنجان با 85 درصد و کمترین درصد مربوط به استان اصفهان با 42 درصد است.

وی درخصوص آمار ثبت نام دانش آموزان به تفکیک مقاطع تحصیلی نیز یادآورشد: تاکنون 6 میلیون و 213 هزار و 720 دانش آموز در مقطع ابتدایی، یک میلیون و949 هزار و 672 نفر در مقطع متوسطه اول و یک میلیون و 6 هزار و 527 دانش آموز در مقطع متوسطه دوم ثبت نام کرده اند.

سلیمی جهرمی افزود: از تعداد کل ثبت نام شدگان 43 هزار و 289 نوآموز در مدارس پیش دبستانی و یک هزارو 640 دانش آموز در مدارس استثنایی کشور ثبت نام شده اند.

با توجه به اینکه مسوولان وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کرده اند که شهر به شهر و خانه به خانه جستجو می کنند تا حتی یکدانش آموز از تحصیل باز نماند پس لازم است برای این مشکل که دغدغه بسیاری از خانواده ها است راهکار اساسی بیاندیشند تا اولیا در آغاز هر سال تحصیلی با آسودگی خاطر نسبت به ثبت نام فرزندان خود در مدارس اقدام کنند.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!