افتخارآفرین های المپیادهای جهانی در مسیر سربلندی ایران

 سه شنبه 6 مرداد 1395

هر ساله دانش پژوهان جوان ایرانی راهی المپیادهای جهانی می شوند که امسال سهم ایران از شرکت در المپیادهای زیست شناسی، ریاضی و فیزیک جمعا 15 نشان بوده که از این تعداد شش مدال طلا، هفت مدال نقره و 2 مدال برنز بوده است.

برندگان نشان های طلا و نقره المپیادهای جهانی در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا همچنین لزوم برنامه ریزی منسجم تر، تهیه امکانات و تجهیزات و افزایش مدت دوره آموزشی برای ارتقاء جایگاه کشور را ضروری دانستند.

*** کسب رتبه هفتمی جهان در المپیاد ریاضی

دانش آموز طلایی پنجاه و ششمین المپیادجهانی ریاضی با اشاره به اینکه میانگین رتبه ایران در سال های گذشته دهم بوده است، گفت: امسال با تلاش دانش آموزان و برنامه ریزی مسوولان توانستیم رتبه هفتم این المپیاد را کسب کنیم.

آریا حلاوتی از دانش آموزان کرمان افزود: دانش آموزان ایرانی در سوالات محاسباتی ضعف دارند و اگر این ضعف برطرف شود، جایگاه ایران ارتقاء می یابد.

وی همچنین با بیان اینکه اطلاعات علمی در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر در حوزه علوم پایه کافی نیست، افزود: این موضوع یکی از ضعف ها در حوزه علمی کشور است و باید کار جدی و توجه کافی به آن صورت گیرد.

*** اصلاح و بهبود روند انتخاب دانش آموزان المپیادی

یکی دیگر از طلایی های المپیاد جهانی ریاضی گفت: روند انتخاب دانش آموزان برای حضور در المپیادهای جهانی باید اصلاح و بهبود یابد تا افراد توانمندتری انتخاب شوند.

علی صیادی از دانش آموزان شهر تهران اظهار کرد: پنج نفر از مجموع تیم شش نفره ایران در المپیاد جهانی ریاضی از شهر تهران بودند که این روند مناسبی نیست و مسوولان باید شرایط حضور موثر دانش آموزان شهرستانی را مهیا کنند.

وی تاکید کرد: هوش و استعداد دانش آموزان مسلما به این نسبت در کشور تقسیم نشده است و این درصد باید متعادل تر شود.

دارنده نشان طلا پنجاه و ششمین المپیاد جهانی ریاضی با اشاره به اینکه مدارس محدودی با این مسابقه آشنایی کامل دارند گفت:حضور بیشتر دانش آموزان سبب انتخاب تیم قوی تر و با انگیزه تر خواهد شد و این موضوع می تواند ما را به سمت رتبه های بالاتر ارتقاء دهد.

*** المپیادهای جهانی دانش آموزی معتبرترین آزمون

دارنده مدال نقره پنجاه و ششمین المپیاد جهانی ریاضی معلمان باتجربه، همت و تلاش و برنامه ریزی مناسب را مهمترین عامل موفقیت خود اعلام کرد و گفت: با تلاش توانستم مدال نقره این دوره را کسب و افتخاری برای ایران بیافرینم.

فرید اکباتانی از دانش آموزان با اشاره به اینکه المپیادهای جهانی دانش آموزی معتبرترین آزمون در این حوزه است گفت: امسال 104 کشور از قاره های مختلف در این مسابقات با هم به رقابت پرداختند.

این دانش اموز تهرانی اظهار کرد: با تلاش های چندین ساله توانستم به این دوره از المپیاد جهانی حضور یابم و مدال نقره پنجاه و ششمین المپیاد جهانی ریاضی را کسب کنم.

پنجاه وششمین المپیاد جهانی ریاضی از 13 تا 25 تیر در شهر چیانگ مای تایلند برگزارشد و تیم کشورمان با کسب سه نشان طلا، دو نقره و یک نشان برنز عنوان هفتمی جهان را کسب کرد.

تیم ایران با کسب 145 امتیاز پس از کشورهای آمریکا، چین، کره جنوبی، کره شمالی، ویتنام و استرالیا در رده هفتم قرار گرفت.

بر اساس اعلام سایت رسمی المپیاد جهانی ریاضی، ایران از سال 1985 میلادی در مسابقات شرکت کرده است.

** در داخل کشور ادامه تحصیل خواهم داد

دارنده نشان نقره بیست و ششمین المپیاد جهانی زیست شناسی با اشاره به اینکه ترجیح می دهد در داخل کشور ادامه تحصیل دهد، گفت: ایرانی ها اعم از اینکه در داخل یا خارج از کشور تحصیل می کنند باید به کشور برگردند و به آن خدمت کنند.

نیما مسیبی افزود: خدمت به مردم و سربلندی کشور مهمترین عامل فراگیری علوم و ادامه تحصیل مدال آوران المپیادی های جهانی به خصوص خودم است و از این طریق می خواهم برای ایران افتخار بیافرینم.

وی به توانمندی های دانش آموزان ایرانی اشاره کرد و گفت: این افراد ظرفیت و پتانسیل خیلی خوبی دارند و با برنامه ریزی منسجم تر می توانند رتبه های بالاتری را کسب کرد.

این دانش آموز تهرانی ادامه داد: افرادی که در المپیادهای جهانی حضور می یابند، افرادی مستعد هستند و تلاش آنها و برنامه ریزی منسجم مهمترین عامل برای کسب مدال است.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورها مانند چین، آمریکا و تایوان رتبه های خوبی را کسب می کنند، گفت: این کشورها با سرمایه گذاری خوب، موفق به کسب رتبه های بالا می شوند.

وی برلزوم استفاده از تجهیزات پیشرفته توسط دانش آموزان المپیادی اشاره کردوگفت: برخی از تجهیزات آزمایشگاهی در این مسابقات وجود دارد که ما در ایران از آنها بی بهره هستیم که باید در اختیار این افراد قرار گیرد.

بیست وششمین المپیاد جهانی زیست شناسی از 21 تا 28تیرماه در شهر آرهاوس دانمارک برگزار شد و دانش آموزان ایرانی با کسب یک نشان طلا، دو نقره و یک مدال برنز توانستند رتبه پنجم این المپیاد را کسب کنند.

ایران از سال 1998 رسماً به عضویت المپیاد جهانی زیست شناسی درآمده و از سال 1999 به طور منظم در این رقابت ها شرکت کرده است.

 

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!