کنکور و المپیادها را برجسته نکنید

یکشنبه 18 مرداد 1394

علی پور سلیمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: ایجاد شرایط گلخانه ای و ویژه برای تعداد محدودی دانش آموز و برجسته کردن آن ها نمی تواند واقعیات نقایص و تنگناهای آموزشی کشور را کتمان کند.

وی افزود: این روند که در حال تبدیل شدن به یک هنجار است نوعی بازار مطمئن و سودآور را برای سوداگران ایجاد کرده و خانواده ها بدون اطلاع از نتایج واقعی این گونه رقابت ها و فقط بر اساس چشم و هم چشمی و کمک به آینده فرزندان، دانش آموزان خود را وارد پروسه ای می کنند که خود نیز از نتایج واقعی آن بی خبر هستند.

کارشناس مسایل آموزش و پرورش توضیح داد: در نظام آموزشی ما رقابت در شکل منفی آن نهادینه شده است و گاه به گونه ای پیش می رود که هدف به کلی فراموش می شود.

پورسلیمان یادآورشد: چندی است که در تربیون های رسمی و غیررسمی سخن از رتبه های المپیادی و کنکور به میان می آید و گاه آن قدر بحث ها داغ می شود که گویی هر مدرسه و یا واحد آموزشی که در این مسابقه بالاتر ایستاده است در شاخص های آموزشی موفق تر عمل و هدف از آموزش را کاملا تامین کرده است.

وی افزود: مسوولان وزارت آموزش و پرورش نیز در این رقابت نفس گیر وارد شده و به ویژه کسب رتبه در المپیادهای جهانی را نشانه موفقیت برنامه ها و اثربخشی فرآیند ها و مدیریت خویش می پندارند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه عدم موفقیت در این ماراتن، آن ها را دچار انواع مشکلات و مسایل روانی، فکری و حتی جسمی خواهد کرد، ادامه داد: مسوولان و برنامه ریزان باید در فرآیندها تجدید نظر کرده و به جای نخبه پروری و افتادن در جریان روزمرگی، توجه به اهداف اصلی و تامین زیر ساخت ها را مورد نظر و پیرایش قرار دهند.

پورسلیمان تاکید کرد: باید به جامعه یاد داد که هدف از آموزش، قبولی در کنکور و یا کسب رتبه در المپیاد نیست.

وی با طرح این سوال که آیا هدف از تحصیل و آموزش قبول شدن با رتبه بالا در کنکور و یا کسب رتبه در المپیادها است؟، گفت: بررسی های 10 ساله اخیر نشان می دهد هر سال، سطح سواد پذیرفته شدگان دانشگاه ها (که همان دانش آموزان فارغ التحصیل مدارس متوسطه هستند)، پایین می آید.

مدیر سایت سخن معلم ادامه داد: کارشناسان حوزه آموزش معتقدند ادامه این روند باعث افول بار علمی دانشگاه ها و در نتیجه کاهش شدید نخبگان و افزایش انسان های با مدرک تحصیلی بالا ولی کم سواد (توهم علم زدگی) خواهد شد.

پورسلیمان اضافه کرد: چندی قبل یکی از رسانه های غربی آماری از رتبه بندی مدارس جهان در سال 2015 منتشر کرد که حضور ایران در آن بسیار حایز توجه است.

وی اظهار کرد: بر اساس این گزارش، کشورهای آسیایی در بالای این جدول و کشورهای آفریقایی پایین ترین مکان را در این رده بندی از آن خود کرده اند و در این میان، مدارس سنگاپور در راس این رده بندی و بعد از آن هنگ کنگ قرار گرفته است اما پایین ترین رده بندی متعلق به کشور آفریقایی غنا است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: در این آمار انگلستان در میان کشورهای اروپایی رتبه 28 و آمریکا رتبه 29 را در رده بندی مدارس در جهان به خود اختصاص داده اند.

پورسلیمان اضافه کرد: اتاق فکر اقتصادی OECD دراین باره نوشته است: مقایسه نمره آزمون 76 کشور نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین رشد اقتصادی و وضعیت آموزش و پرورش وجود دارد و در این میان ، ایران در پایین جدول رتبه بندی مدارس جهان قرار گرفته است و رتبه 51 را از میان 76 کشور از آن خود کرده است.

وی توضیح داد: همچنین در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه با کسب رتبه 41 عملکرد بهتری را داشته و ارمنستان نیز با رتبه 50 یک پله از ایران بالاتر است.

مدیر سایت سخن معلم خاطرنشان کرد: همچنین می توان به رتبه ایران در آزمون تیمز که هر چهار سال یک بار و پرلز در فاصله هر پنج سال یک بار برای سنجش عملکرد کشور ها در آموزش علوم و ریاضیات و سواد خواندن تکرار می شود تا روند تغییرات آموزشی و میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش آموزان کشورهای شرکت کننده در طی این سال ها مشخص شود ، اشاره کرد.

پورسلیمان ادامه داد: ایران در آزمون تیمز 2011 در علوم پایه چهارم در رتبه 453 و پایین تر از حد متوسط جهانی قرار دارد و کره در رده نخست رتبه 578 را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: همچنین ایران در ریاضیات پایه چهارم در رتبه 431 و پایین تر از حد متوسط جهانی قرار دارد و سنگاپور در جایگاه اول رتبه 606 را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ایران در آزمون پرلز در سواد خواندن در سال 2011 در رتبه 457 و هنگ کنگ نیز با رتبه 571 در جایگاه نخست امتیازات قرار گرفته اند، گفت: ایران در آزمون تیمز و در درس علوم پایه هشتم در رتبه 474 و پایین تر از متوسط جهانی است و سنگاپور با رتبه 590 در رده اول قرار دارد.

پورسلیمان خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس این آمار ایران در ریاضیات پایه هشتم در رتبه 415 و باز هم پایین تر از حد متوسط جهانی است و کره با رتبه 613 در جایگاه نخست قرار دارد.

وی افزود: نتایج حاصل از این آزمون برای برخی از کشور ها به قدری اهمیت دارد که حتی ممکن است به عزل وزیر آموزش و پرورش نیز بیانجامد به طوری که در تیمز 95 وزیر آموزش و پرورش کشور نروژ به علت کسب رتبه پایین در این آزمون ها مورد سوال قرار گرفته اند.

کارشناس مسایل آموزش و پرورش یادآورشد: این آمارها و نظایر آن نشان می دهد که نظام آموزشی ما در شاخص های ذکر شده موفق عمل نکرده است.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!