برنامه های آموزش و پرورش برای ساماندهی دوره متوسطه اول اعلام شد

دوشنبه 26 مرداد 1394

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، عظیم محبی در نشستی خبری به تبیین برنامه‌های این دفتر پرداخت و گفت: در حال حاضر مهمترین ماموریت، ساماندهی نیروی انسانی و دانش آموزان با توجه به سه پایه شدن دوره اول متوسطه از امسال است.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید آمار دانش آموزان متوسطه اول از دو به سه میلیون نفر می رسد. تعداد کلاس‌های درس از 86هزار به 112هزار کلاس درس می‌رسد و آمار مدارس از عدد 22 هزار کمی بالاتر خواهد رفت.

محبی با اشاره به جدیدالتالیف بودن کتب پایه نهم گفت: برای چهار تا پنج درس، مدرسان استانی آموزش دیده‌اند و تامین مدرس برای دروس دیگر در حال انجام است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه ادامه داد: بیش از 4000 مدرس در حال آموزش در مراکز دانشگاه فرهنگیان هستند و سپس به استانها می‌روند تا معلمان را تحت آموزش قرار دهند. سعی می‌کنیم فرصتی برای آموزش معلمانی که از متوسطه دوم به اول منتقل می‌شوند را نیز فراهم کنیم.

پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه اول 94 درصد است

محبی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف ما مدیریت پوشش تحصیلی استان‌هاست گفت: پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از 98 درصد است، ولی در متوسطه اول حدود 94 درصد است. یکی از مهمترین برنامه‌های ما در جهت افزایش این پوشش، مدارس شبانه روزی هستند. اکنون 2500 مدرسه شبانه روزی در سطح کشور داریم و 400 هزار دانش‌آموز متوسطه اول و دوم در آن تحصیل می‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه افزود: رییس سازمان نوسازی وعده داده است هفت میلیارد تومان جهت ارتقای امور بهداشتی و تامین ملزومات مدارس شبانه‌روزی تخصیص دهد و همچنین کلیه وسایل گرمایشی و سرمایشی این مدارس اصلاح شوند.

وی با بیان اینکه امسال جشنواره خیرین مدارس شبانه‌روزی را برگزار خواهیم کرد گفت: متاسفانه تغذیه همه دانش آموزان که در سن بلوغ قرار دارند، در این مدارس کامل نیست. از سال گذشته رایزنی هایی را با خیرین آغاز کردیم و مجمع خیرین مدارس شبانه روزی در حال تشکیل است و سعی می کنیم فرهنگ وقف و نذر را نهادینه کنیم.

وی با اشاره به برنامه تعالی مدیریت مدارس گفت: 5900 مدرسه سطح کشور مجری طرح تعالی مدیریت هستند. این برنامه دارای شاخص‌ها و کمیت‌هایی است و هر مدیر مدرسه باید در شهریور ماه برنامه کیفیت بخشی خود را تنظیم و از اول مهر به اجرا دربیاورد. اقدامات مدیران مدارس توسط تیم های ارزشیابی بیرونی سنجیده می‌شود که این امر به دانشگاه فرهنگیان سپرده شده است.

وی در ادامه به توانمندسازی معلمان از طریق دست‌ورزی و تولید در زمینه وسایل آزمایشگاهی، کارگاهی و فناوری (در دروس علوم تجربی) و کار و فناوری و همچنین ساماندهی فعالیت‌های کارگاهی، ازمایشگاهی و فناوری‌های آموزشی با تاکید بر کلاس‌های موضوعی اشاره و عنوان کرد: بهبود و تقویت روش‌های آموزش در فرایند یادگیری مبتنی بر اسناد تحولی نیز مدنظر است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: برگزاری جشنواره الگوهای تدریس با رویکرد دست‌پژوهشی نیز مدنظر ما است. براین اساس معلم‌ها روش‌های تدریس را طراحی و اجرا می‌کنند و سعی می‌کنیم از این طریق فضای گفت‌وگو میان معلمان را باز کنیم. همچنین در تلاش هستیم هوشمندسازی مدارس را نیز مدنظر داشته باشیم تا تدریس معلمان از این طریق نیز میسر شود.

محبی همچنین از برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول خبر داد و گفت: این جشنواره در 4 محور پژوهش، دست‌سازه، آزمایشگاه و ادبیات برگزار می‌شود و افتتاحیه آن از فردا در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. از هر استان 8 دانش‌آموز دختر و پسر در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن روحیات کارآفرینی در وزارت آموزش وپرورش گفت: طرح کاشف در این زمینه از سال گذشته کلید خورد و دانشکده کارآفرینی تهران با ما در این خصوص مشارکت داشت. دفترچه‌های سنجش و پایش ویژگی‌های کارآفرینی و مهارت‌های دانش‌آموزان با 100 سوال آماده و برای 2 میلیون دانش‌آموز متوسطه اول در اردیبهشت‌ماه ارسال شد و یک میلیون و 800 هزار پاسخنامه به دست ما رسید. تحلیل‌های 21 استان انجام شده و قصد داریم یک کارنامه کارآفرینی، 14 صفحه‌ای به هر دانش‌آموز بدهیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این کارنامه از طریق سایت دانشکده کارآفرینی قابل دسترسی است. در روز پنجشنبه که اختتامیه جشنواره نوجوان خوارزمی است، اولین کارنامه کارآفرینی رونمایی خواهد شد. در همین راستا قصد داریم اردوهای کارآفرینی برگزار کنیم.

آیین‌نامه هدایت تحصیلی در آینده‌ نزدیک ابلاغ می‌شود

محبی در ادامه مشارکت با دفتر مشاوره در استقرار هدایت تحصیلی در دوره اول متوسطه را از دیگر اقدامات این دفتر دانست و گفت: پیش‌بینی شده است مشاوران برای دوره اول متوسطه ساماندهی شوند که البته هنوز آیین‌نامه مربوط ابلاغ نشده است. آیین‌نامه هدایت تحصیلی هم در آینده‌ای نزدیک ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما بازنگری و اصلاح آیین‌نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است. در حال حاضر ارزشیابی‌ها کاغذی هستند و سنجش‌ها نهایتا اطلاعات دانش‌آموزان را می‌سنجند نه مهارت‌های آنها را. در سند تحول ارزشیابی شایسته‌محور مورد تاکید قرار گرفته و چارچوب آن را آماده کرده‌ایم که اوایل شهریورماه به شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رفت. سعی می‌کنیم آیین‌نامه جدید را امسال ابلاغ کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که قرار است هزینه تغذیه دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی از اولیای آنها دریافت شود؟ گفت: وضع همه مدارس شبانه‌روزی بد نیست. در همه مدارس از مشارکت اولیا کمک گرفته می‌شود.

ساماندهی نیروی انسانی به منظور رفع کمبود نیرو

محبی همچنین درباره ساماندهی نیروی انسانی با توجه به سه پایه شدن متوسطه اول افزود: برآورد ما این است که حدود 30 هزار نیروی انسانی در متوسطه اول کمبود خواهیم داشت و به همین دلیل معلم در متوسطه دوم آزاد می‌شود اما این تعداد در همه استان‌ها، جنسیت‌ها و رشته‌ها یکسان نیست. از سوی وزیر ابلاغ شده است که معلمان در متوسطه اول و دوم به صورت شناور به کار گرفته شوند. حتی تعدادی از معلمان متوسطه اول به ابتدایی بروند تا نیازها برطرف شود. همه اینها ساماندهی شده‌اند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: درخصوص فضای آموزشی نیز باید گفت: برآورد ما کمبود 16 تا 18 هزار کلاس در متوسطه اول بود از سوی وزیر ابلاغ شد تا فضاهای آموزشی مدیریت شوند. به عنوان مثال اگر در یک منطقه 3 دبیرستان متوسطه دوم داریم و با حذف یک پایه از آن حدود 500 ، 600 دانش‌آموز به مدرسه نمی‌روند می‌شود تربیتی صورت داد تا دو دبیرستان متوسطه دوم داشته باشیم و یکی از آنها به متوسطه اول تبدیل شود. در خود متوسطه اول هم کلاس‌های خالی داشتیم که آنها را سامان دادیم.

به گزارش ایسنا، مسگرزاده معاون دفتر آموزش دوره اول متوسطه نیز به بخشنامه دستورالعمل فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس که روز گذشته ابلاغ شد نیز اشاره و اظهار کرد: هدف ما شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران مدرسه است. متاسفانه بعضا شاهد به کارگیری افرادی در این پست‌های مدیریتی هستیم که شایستگی لازم را ندارند. چنین بخشنامه‌ای از سال‌ها قبل در آموزش و پرورش وجود داشت اما سازوکار اجرایی خوبی برای آن در نظر گرفته نشده بود.

وی ادامه داد: فرآیند کنونی اینگونه است که بانک اطلاعاتی از نیروی انسانی در مناطق تشکیل می‌شود و معلمان توانمند را شناسایی می‌کند تا اگر نیاز به انتصاب مدیری بود از این ظرفیت استفاده شود.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خرگزاری ایسنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!