افزایش تعداد دانش آموزان متوسطه اول به سه میلیون نفر

سه شنبه 27 مرداد 1394

به گزارش خبرگزاری پانا، عظیم محبی در نشست خبری پیرامون تبیین برنامه های دفتر دوره اول آموزش متوسطه که در ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به استقرار پایه نهم تحصیلی در سال تحصیلی 95-94 ، اظهار کرد: تعداد کلاس ها از 86 هزار به 112 هزار کلاس، تعداد مدارس از 22 هزار به 25 هزار و آمار معلمان شاغل در متوسطه اول از 130 هزار به 150 هزار می رسد.

وی ادامه داد: با اجرای این روند در متوسطه اول به 30 هزار ساعت نیروی جدید نیاز است که همین مقدار ساعت نیز با حذف پایه اول در متوسطه دوم آزاد می شود و این بدان معنی خواهد بود که در سرجمع کشوری کمبودی وجود دارد ولی براساس جنسیت نیرو و تعداد دانش آموزان و معلمان هر استان می تواند کمبودها و یا مازادهایی ایجاد شود.

محبی افزود: براساس دستورالعمل سامان دهی نیروی انسانی در سال 95-94 ، استان ها براساس امتیازبندی شاخص های معلمان، آنها را در مقاطع متوسطه دوم، متوسطه اول و ابتدایی سامان دهی می کنند و ممکن است در برخی استان ها جابجایی نیروها بین مقاطع تحصیلی رخ دهد.

مدیر کل دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تمام کتاب های درسی پایه نهم جدیدالتالیف هستند و برای آموزش معلمان آن ، دوره آموزشی مدرسین کشوری را برای چهار هزار نفر برگزار کردیم که از بهترین اساتید دانشگاه ها در آموزش استفاده شده است.

وی به تشریح و تبیین برنامه های صورت گرفته و جاری دوره اول متوسطه پرداخت و گفت: در راستای اجرای سیاست «ارتقای مدیریت آموزشگاهی» پروژه ملی «برنامه تعالی مدیریت» در 5900 مدرسه کشور به اجرا در آمد و در کنار هر مدیری ، مشاور، ناظر و ارزیاب را هم درنظرگرفتیم که بتوانیم شاخص های یک مدرسه موفق و شایسته را تدوین و سپس فرایند رسیدن از وضعیت موجود به مطلب را به کمک مولفه های مشخص اندازه گیری کنیم.

محبی «استانداردسازی مدارس» را مهمترین هدف برنامه تعالی مدیریت مدرسه خواند و تصریح کرد: در گام اول تدوین شاخص های کیفیت ساز و در گام دوم ارزیابی مدرسه توسط دانشگاهیان و در قالب کمیته ای از افراد بیرون مدرسه و صرفا براساس اندازه گیری شاخص ها صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس دبیرخانه این کمیته ارزیابی پروژه تعالی مدیریت مدرسه، شخص وزیر و شورای معاونین عمدتا اعضای آن و دبیرخانه کمیته در دفتر دوره اول آموزش متوسطه مستقر است و متناظر آن کمیته علمی ا رزیابی استان ها به ریاست یکی از روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان تشکیل می شود.

مدیرکل دفتر دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش افزایش پوشش تحصیلی متوسطه اول در استان را از دیگر برنامه های این دفتر عنوان کرد و ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین دوره اول متوسطه جزو آموزش های عمومی به حساب می آید و باید پوشش تحصیلی آن در یک برنامه زمان بندی شده از 94 درصد حاضر به 100 درصد برسانیم، لذا باید فرصت های برابر آموزشی را برای همه افراد کشور فراهم کنیم.

محبی با اشاره به وجود 3336 مدرسه شبانه روزی در آموزش متوسطه کشور، اظهار کرد: 409 هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند که سهم متوسطه اول 1125 مدرسه با پوشش 108 هزار دانش آموز است و باید درنظر داشت که هزینه تحصیل هر دانش آموز در مدارس شبانه روزی چندین برابر هزینه تحصیل در مدارس عادی روزانه می باشد.

مدیر کل دفتر دوره اول متوسطه وزارت آموزش وپرورش از برگزاری اولین دوره جشنواره خیرین «مدرسه دار» مدارس شبانه روزی در آذرماه سال جاری خبر داد وگفت: باید از طریق نهادینه سازی فرهنگ «نذر و وقف» شرایط حضور خیرین را برای اداره و کمک به تجهیز مدارس شبانه روزی فراهم کنیم تا بتوانیم مشکلات غذا، بهداشت و تجهیزات مصرفی آنها را مرتفع کنیم.

وی تصریح کرد: با قول مساعد سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس ، مقرر شد امسال تمام مشکلات سرمایشی و گرمایشی مدارس شبانه روزی کشور حل شود.

محبی از برگزاری همایش جشنواره الگوهای برتر در تدریس با رویکرد درس پژوهی برای سال تحصیلی 95-94 خبر داد و افزود: در این همایش دبیرخانه جشنواره هر درس را به یک استان واگذار کردیم و درنظر داریم تا معلمان هر استان از طریق گفتگو و تفاهم به روش های آموزشی یکسان دست یابند و بتوانند الگوی مشخصی از تدریس مطلوب را برای استان های دیگر آماده سازی کنند.

مدیرکل دفتر دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش از برگزاری جشنواره کشوری نوجوان خوارزمی با رویکرد کارآفرینی در 27 مردادماه در مشهد خبرداد و خاطرنشان کرد: از هر استان 8 نفر و 8 پسر به مسابقات کشوری راه یافتند که مسابقات پسران و دختران در 28 و 29 مردادماه و برنامه اختتامیه درسی ام مردادماه برگزار خواهد شد.

وی طرح «کاشف» را در راستای کارآفرینی و در ادامه برنامه های دفتر دوره اول متوسطه عنوان کرد وگفت: اجرای این طرح به عهده دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای سنجش و پایش ویژگی های کارآفرینی دانش آموزان و پرورش مهارت های آنان است که در قالب یک دفترچه سئوال تنظیم شده است.

محبی ادامه داد: از دو میلیون دانش آموز دوره اول متوسطه شرکت کننده در آزمون طرح کاشف یک میلیون و هشتصد هزار

پاسخ نامه با سنجش 8 ویژگی مشخص کارآفرینی در دانش آموزان به دست آمد که کارنامه آن به صورت تحلیلی در 14 صفحه برای هر دانش آموز آماده شده که امید است در روز اختتامیه جشنواره کشوری نوجوان خوارزمی و به صورت نمادین از آن رونمایی شود.

مدیرکل دفتر دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: برای 400 نفر از برگزیدگان دختر و پسر برای اولین بار اردوی کارآفرینی با حمایت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش و دانشگاه تهران در شهر تهران برگزار

می کنیم و برای دبیرخانه کشوری نیز درنظر می گیریم.

وی هدایت تحصیلی را از چالش های آموزش متوسطه در استقرار پایه نهم تحصیلی خواند و تصریح کرد: در نظام تحصیلی قبل هدایت تحصیلی در پایان سال اول متوسطه انجام می شود ولی در استقرار نظام (3-3-6) هدایت تحصیلی در پایان پایه نهم انجام خواهد شد و نیاز به مشاور براساس رویکرد نظام آموزشی بیش از پیش لازم است به همین دلیل در سامان دهی نیروی انسانی در سال 95-94 برای متوسطه اول پست مشاور به ازای هر 152دانش آموز یک مشاور پیش بینی شده است.

محبی افزود: چون رشته های تحصیلی پایه دهم متوسطه هنوزبه جمع بندی نهایی نرسیده ، آیین نامه هدایت تحصیلی به استان ها ابلاغ نشده است.

مدیرکل دفتر دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش از بازنگری و اصلاح آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس سند تحول بنیادین باید ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نتیجه مدار و براساس شایستگی های عملکردی باشد که آیین نامه آن پس از تصویب در شورای عالی آموزش وپرورش ابلاغ می شود.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!