شهریه های بالا سد راه حضور در مدارس پیش دبستانی

چهارشنبه 28 مرداد 1394

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، یکی از مسائلی که می‌تواند در فرآیند تعلیم و تربیت کودکان نقش مهمی ایفا کند و در شکل گیری موفقیت تحصیلی و همچنین تعاملات اجتماعی اثر گذار باشد، گذراندن دوره‌های پیش‌دبستانی است که این دوره‌ها چنانچه در مسیری صحیح اجرایی شوند و امکانات استفاده از این مراکز برای تمامی کودکان فراهم شود، می‌تواند نتایج مثبتی را در امر آموزش نشان دهد اما در حال حاضر هزینه‌های بالای این مدارس گاهی موجب عدم حضور کودکان در این دوره‌ها می‌شود.

موفیقیت بیشتر کودکان پیش دبستانی

فضلی خانی کارشناس علوم تربیتی و برنامه ریزی در خصوص ضرورت حضور کودکان در دوره‌های پیش‌دبستانی گفت: آموزش‌های پیش دبستانی می‌تواند تضمینی برای پیشترفت تحصیلی افراد در طی دوران تحصیل باشد.

وی در ادامه افزود: نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که موفقیت تحصیلی افرادی که دوره‌ی پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند از لحاظ ارتباطات اجتماعی بیشتر خواهد بود اما در این میان برخی با وجود حضور زود هنگام کودکان در محیط مدرسه موافق نیستند.

آموزش رسمی در پیش دبستانی

فضلی خانی با تاکید بر این موضوع که آموزش‌های غیررسمی باید الویت برنامه‌ها در دوره پیش دبستانی باشد، گفت: بر این اساس باید قسمت اعظم دوره‌ها مبتنی بر علایق، توانایی‌های کودکان و به صورت بازی باشد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه آموزش‌های رسمی و مسائل درسی در این دوره انجام شود نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه می‌تواند نتیجه‌ای معکوس در دوران مدرسه برای کودکان داشته باشد و موجب بی‌انگیزگی آنان در کلاس درس می‌شود.

مهارت تربیتی و اخلاقی لازمه برنامه‌های پیش دبستانی

کارشناس علوم تربیتی ضمن اشاره به لزوم برنامه‌ریزی‌های دقیق در این دوره توجه به مسائل اخلاقی را از موارد اصلی به شمار آورد و گفت :باید به محتوا، روش تدریس و از همه مهمتر شیوه برخورد معلمان توجه ویژه‌ای شود.

شهریه‌های گران، سد راه حضور در مدارس

هرچند حضور در دوره‌های پیش‌دبستانی می‌تواند در رشد آموزشی و پرورشی کودکان بسیار تاثیر گذار باشد اما هزینه‌های بالای این دوره‌ها گاهی خانواده‌ها را برای حضور فرزندانشان با تردید رو به رو می‌کند.در همین خصوص مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی گفت: شهریه مدارس پیش دبستانی به دو صورت ارائه می‌شود که در هر دو حالت از طریق شورای نظارت استان‌ها این مبالغ مورد تائید قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: این شهریه ‌ها متناسب با امکانات ارائه شده در مدارس و اولیا می‌تواند از طریق سایت‌های ادارات آموزش و پرورش استان‌ها این مبالغ را مشاهده کنند.

گرد با اشاره به این که حداکثر شهریه‌ی مدارس تا 80 درصد میزان شهریه مدارس غیردولتی است گفت: چنانچه خلاف این حالت رخ دهد، خانواده‌ها می‌توانند آن را به شورای نظارت استان اطلاع دهند.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی خاطرنشان کرد: در صورتی که در مدرسه‌ای شرایط آموزشی و تربیتی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، طبیعتاً شهریه‌ بالاتری را دریافت خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به توجه آموزش و پرورش به مناطق محروم اذعان کرد: آموزش و پرورش نسبت به ایجاد مدارس پیش دبستانی در مناطق محروم به ویژه دو زبانه توجه ویژه‌ای داشته است تا حداقل دانش آموزان آموزش‌های پیش دبستانی را در طی یک سال بگذرانند، اگرچه میزان استاندارد این دوره‌ها دو ساله است.

توجه به محتوای آموزش‌های پیش دبستانی در سند تحول

مرضیه گرد تصریح کرد: در سند تحول نیز به مسئله محتوای آموزشی دوره‌های پیش دبستانی و آمادگی کودکان برای حضور در مدرسه نگاه ویژه‌ای شده است اما برای یکپارچه شدن مدیریت آموزشی و محتوای این دوره‌ها احتیاج به امکانات است.

اجباری شدن دوره پیش دبستانی نیازمند زیرساخت‌هاست

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در خصوص دوره‌های پیش دبستانی و لزوم اجباری شدن آن گفت: برای تحقق این هدف نیازمند امکانات، فضای آموزشی و مربی هست که باید این مسائله بصورت مرحله‌ای در حوزه‌های دولتی اجرایی شود.

وی اشاره داشت: سعی بر این است که در صورت امکان با خرید خدمات آموزشی پوشش کاملی در مناطق محروم داشته باشند.

وی همچنین در خصوص وضعیت مربیان پیش دبستانی بیان کرد: در حال حاضر اقداماتی برای بیمه این افراد و تامین امنیت شغلی آنها در حال انجام است که البته این مسائله به کیفیت کاری مربیان هم بستگی خواهد داشت.

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!