مراحل ارزیابی مدارس غیردولتی اعلام شد

چهارشنبه 28 مرداد 1394

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،مجتبی زینی‌وند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس اظهار اشت: برنامه‌هایی که در این اداره کل پیش‌بینی کرده‌ایم برنامه‌های میان مدت و بلند مدت است زیرا موضوع آموزش و پرورش، برنامه‌های کوتاه مدت را نمی‌پذیرد، البته سال گذشته برنامه‌های کوتاه مدت داشتیم و پیگیری کردیم.

وی به برنامه‌هایی که این اداره کل در دست اجرا دارد، اشاره کرد و افزود: برنامه‌هایی را از سال گذشته شروع کردیم، از نمونه این برنامه‌ها کمیته کیفیت بخشی پرورشی مدارس غیردولتی بود.

زینی‌وند توضیح داد: در هفته معلم سال گذشته، رهبر معظم انقلاب دلمشغولی‌های زیادی نسبت به مسایل پرورشی دانش‌آموزان کشور داشتند؛ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، کمیته‌ای را تشکیل دادیم.

وی اضافه کرد: در راستای توجه به مسائل پرورشی و شناسایی توانمندی‌های دانش‌آموزان و استفاده از روش‌های اثربخش تربیتی و فرهنگی، یک سری شاخص‌ها را متناسب با اقتضائات محیطی مدارس غیردولتی تدوین کردیم و کمیته‌ای را تشکیل دادیم که متشکل از تعدادی از مربیان پرورشی برجسته تهران و تمام روحانیونی است که در مدارس غیردولتی به عنوان مربی پرورشی یا مدرس مشغول تدریس هستند.

مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال نهایی شدن دستورالعملی است تا بتوانیم در سال تحصیلی آینده شاهد تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث پرورشی باشیم البته در این راستا به بحث کتابخوانی، توجه به مسایل تربیتی و فرهنگی در دانش‌آموزان توجه داریم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بحث قرآن صبحگاهی در کلاس درس دانش‌آموزان اجرایی شد، افزود: این طرح را در بعضی از مدارس استان‌های مختلف پیاده کردیم و به جای آنکه قرآن صبحگاهی سر صف خوانده شود در کلاس‌های درس قرائت می‌شود.

زینی‌وند اضافه کرد: در این طرح برای هر کلاس، آیات معینی را مشخص شده بود و هر هفته یکبار، دانش‌آموزان در مدرسه ختم قرآن داشتند.

* اجرای طرح توانمند‌سازی منابع انسانی مدارس غیر دولتی

مدیرکل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش به تهیه طرح توانمندسازی منابع انسانی اشاره کرد و گفت: یک دل‌نگرانی که خانواده‌ها درباره مدارس غیردولتی دارند، بحث کیفیت این مدارس است یعنی آنچه مشخص است، کسی که فرزند خود را در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام می‌کند، انتظار بالا بودن کیفیت آموزش را دارد و این در حالی است که میانگین نمرات بعضی از مدارس غیردولتی خیلی از انتظارات را برآورده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی در طول چند سال گذشته در بحث میانگین نمرات نهایی، رتبه یک تا 100 یا 150 را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: البته از سوی دیگر هم، در بعضی از مدارس غیردولتی از نظر آموزشی، آن مطلوبیت لازم را شاهد نبودیم به همین دلیل یک کمیته کیفیت بخشی آموزش مدارس غیردولتی را تشکیل دادیم.

زینی‌وند افزود: این کمیته شامل تعدادی از اساتید دانشگاه و موسسینی است که کارنامه موفقی در بحث آموزشی دارند و در حال تدوین سندی تحت عنوان سند شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی مدارس غیردولتی هستند؛ در این کمیته درباره ارتقای سطح دانش و مهارت‌های حرفه‌ای منابع انسانی مدارس غیردولتی تحت عنوان توانمندسازی معلمان و همکاران مدارس غیردولتی بررسی می‌شود.

* مجوز ایجاد یک مرکز آموزش ضمن خدمت غیردولتی صادر شد

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به طرح تقویت و توسعه نگرش و انگیزه منابع انسانی مدارس غیردولتی که تحت عنوان بهسازی نیروی استانی در مدارس غیردولتی از آن یاد می‌شد، اشاره کرد و گفت: ارتقای سطح کیفیت فعالیت‌های آموزشی مدارس غیردولتی تحت عنوان اثربخشی کارایی ـ عملکردی مدارس غیردولتی مد نظر است و دستورالعمل آن مخصوصاً در بخش برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و بدو خدمت امسال اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: یک مشکلی که مدارس غیردولتی در بحث ضمن خدمت داشتند این بود که ادارات آموزش و پرورش احتمال می‌دادند حضور معلمان مدارس غیردولتی در دوره‌های ضمن خدمت و دادن گواهی‌ها، حقی برای استخدام ایجاد می‌کند به همین دلیل متاسفانه ادارات آموزش و پرورش گواهی پایان دوره خدمت به معلمان مدارس غیردولتی ارائه نمی‌دادند و همین موضوع، انگیزه معلمان را در دوره‌های ضمن خدمت کم می‌کرد.

زینی‌وند با بیان اینکه مجوز ایجاد یک مرکز آموزش ضمن خدمت غیردولتی از معاونت مربوطه نهاد ریاست جمهوری صادر شده است، اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای نیز به امضای رئیس سازمان مدارس غیردولتی و سرپرست دانشگاه فرهنگیان رسیده است تا پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور، آموزش دوره‌های ضمن خدمت و بدو خدمت معلمان مدارس غیردولتی را بر عهده بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌جاری برای تمام معلمانی که زیر 3 سال سابقه خدمت در مدرسه غیردولتی دارند، دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، افزود: 3 دوره شامل دوره‌های عمومی، اختصاصی و استراتژیک پیش‌بینی شده است.

مدیرکل مدارس غیردولتی ادامه داد: دوره‌های استراتژیک شامل تجزیه و تحلیل اسناد بالادستی است چرا که بسیاری از موسسان مدارس غیردولتی نسبت به اسناد بالادستی مثل قانون تاسیس مدارس غیردولتی یا سند تحول آموزش و پرورش خیلی آگاهی ندارند و این دوره برای موسسین، مدیران و عوامل اجرایی مدارس غیردولتی است تا با این اسناد آشنایی پیدا کنند، البته فعالیت ویژه امسال ما روی سند تحول بنیادین و سایر اسناد فرادستی است.

وی اضافه کرد: در دوره‌های عمومی، مدل شایستگی‌های عمومی، نیازهای آموزش عمومی و طراحی دوره‌های آموزش عمومی مانند کلیات روش‌ها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی است؛ در دوره‌های اختصاصی نیز نیازسنجی دوره‌های آموزشی را داریم به این معنی که نیازسنجی از گروه‌هایی است که هم اکنون در مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند.

* ایجاد پورتال برای احصای اطلاعات نیروی انسانی مدارس غیردولتی

زینی‌وند با تاکید بر اینکه در گذشته به دلیل محدودیت در آموزش‌های ضمن خدمت، معلمان مدارس غیردولتی در کلاس‌های ضمن خدمت کتب جدیدالتالیف حضور نداشتند، افزود: اعلام کردیم هیچ معلمی بدون گذراندن دوره‌های آموزشی کتاب‌های جدید التالیف حق حضور در مدارس غیردولتی را ندارد.

وی از تهیه پورتالی خبر داد و گفت: در این پورتال تمام اطلاعات مربوط به نیروی انسانی مدارس غیردولتی را احصا می‌کنیم تا از این به بعد، معلمی که رشته تدریسش با تخصص و رشته تحصیلی‌اش تناسب ندارد، حق حضور در کلاس و تدریس را نداشته باشد.

مدیرکل مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش گفت: با برنامه‌های کوتاه مدت و با عجله نمی‌توان وارد کار شد اما عجله‌ای که ما داریم این است که کسی بدون گذراندن دوره‌های بدو خدمت به عنوان معلم جدیدالورود در مدارس غیردولتی نداشته باشیم، به همین دلیل دوره‌های ضمن خدمت درسی را به صورت جدی برنامه‌ریزی کردیم.

وی تصریح کرد: ما سال گذشته در بحث بسته‌ حمایتی وارد شدیم و تمام معلمان مشغول در مدارس مشارکتی بدون استثناء، دوره‌های ضمن خدمت را گذراندند و دوره بدو خدمت برای معلمانی که در این مدارس مشغول به خدمت شدند، الزامی بوده است و همین الزام را هم می‌خواهیم برای سایر مدارس غیردولتی داشته باشیم.

* لزوم مشخص شدن نمودار پیشرفت تحصیلی مدارس غیردولتی

زینی‌وند با تاکید بر اینکه وضعیت نمرات نهایی دانش‌آموزان مدارس غیردولتی را بررسی کردیم، افزود: به صورت ویژه روی آن دسته از مدارس که از نظر نمرات، انتظارات ما را برآورده نکرده بودند، در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی ادامه داد: 20 بهمن سال گذشته، کارگاه آموزشی برای مدیران مشارکت‌ها و شورای موسسان مدارس غیردولتی برگزار شد که روی این دو موضوع به طور کامل بحث شد و رئیس شورای موسسین و مدیران مشارکت‌ها را موظف کردیم که حتما عملکرد آموزشی مدارس غیردولتی را تجزیه و تحلیل کنند و نمودار پیشرفت تحصیلی مدارس را مشخص کنند.

مدیرکل مدارس غیر دولتی تاکید کرد: در آن جلسه اعلام شد به مدارس که از نظر آموزشی، انتظارات ما را بر آورده نکنند، فرصت 3 ساله می‌دهیم که اگر در این 3 سال نتوانند خود را به آن مطلوبیتی که مد نظر ماست، برسانند باید با آنها متناسب با آیین‌نامه اجرایی برخورد شود.

وی اضافه کرد: اگر کیفیت به حد لازم نرسد، معمولاً در سال اول و دوم، تذکر به موسس داده می‌شود و در سال سال سوم قطعاً اگر مطلوبیت حاصل نشود، شورای نظارت استان به تعطیل کردن مدارس اقدام می‌کند.

* سیاست‌‌ ما، حمایت، هدایت و نظارت بر مدارس غیردولتی است

زینی‌وند با بیان اینکه سیاست‌‌ ما، حمایت، هدایت و نظارت است، افزود: ما قطعاً هم وظیفه داریم از مدارس غیردولتی حمایت کرده و به آنها کمک کنیم و هم وظیفه داریم بر این اساس نظارت کنیم تا روز به روز شاهد ارتقای فعالیت‌های آموزش و پرورش مدارس غیردولتی باشیم.

وی به تدوین دستورالعمل نظارت جامع بر مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: این برنامه از سال گذشته شروع شد و به تصویب شورای نظارت رسید و حتما امسال در مدارس غیردولتی عمل خواهد شد.

* مراحل ارزیابی مدارس غیردولتی

مدیرکل مدارس غیردولتی با اشاره به تدوین 3 مرحله در این دستورالعمل، گفت: بخش اول، تکالیف قانونی است یعنی همه تکالیفی که یک موسس غیردولتی مکلف به انجامش است.

وی با بیان اینکه نظارت 3 مرحله دارد که شامل «خود ارزیابی توسط موسس و مدیر»، «نظارت بر مدارس غیردولتی در قالب همین دستورالعمل توسط ادارات و مناطق» و «ارزیابی نهایی توسط سازمان مدارس غیردولتی و ادارات کل آموزش و پرورش» است، بیان داشت: با هر کدام از موسسان مدارسی که معمولاً رای شورای نظارت را داشتند یا الگوی شهریه را رعایت نکردند یا از نظر کیفیت بخشی نتوانستند خود را بالا بکشند، در اول سال تحصیلی طی تفاهم‌نامه‌ای، خواسته‌ایم که به تعهدات عمل کنند.

زینی‌وند ادامه داد: این مدارس را در اداره کل مدارس غیردولتی ارزیابی نهایی می‌کنیم و ارزیابی سایر مدارس را به اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها واگذار کردیم؛ مدارس غیردولتی باید از 100 امتیاز حداقل 75 امتیاز را کسب کنند و اگر این امتیاز به دست نیاورند، جزو آن مدارسی خواهند بود که باید تحت نظارت جدی آموزش و پرورش مناطق و ادارات کل قرار گیرند و خود ما هم پیگیری می‌کنیم.

وی به بخش دوم دستورالعمل نظارت جامع بر مدارس غیردولتی اشاره کرد و بیان داشت: برنامه‌های آموزش و پرورش که در مدارس غیردولتی باید اجرا شود شامل نظارت برنامه‌ای از تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش مدارس غیردولتی است که در این بخش دیده شده است و تدوین آن هم‌اکنون در حال اتمام است تا از آبان شاهد اجرای قسمت دوم دستورالعمل نظارت جامع بر دستورالعمل مدارس غیردولتی باشیم.

* هر مدرسه غیردولتی یک کارنامه خواهد داشت

به گزارش فارس، مدیرکل مدارس غیردولتی افزود: بخش سوم، بحث برونداد است که بیشتر شامل نتایجی است که ما از مدارس غیردولتی انتظار داریم یعنی انتظار داریم مدارس غیردولتی حداقل نتایج خوبی از نظر بحث آموزش و پرورش، کنکورها، نمرات نهایی، برآورده کردن انتظارات اولیا داشته باشند و برای هر کدام از مدارس غیردولتی دنبال این هستیم که یک پرونده و یک کارنامه مشخص داشته باشیم و مدارس را از نظر کیفیت‌بخشی فعالیت‌های آموزش رتبه‌بندی کنیم و پس از آن وارد مرحله رتبه بندی مدارس غیردولتی می‌شویم.

وی با بیان اینکه درجه‌بندی و رتبه‌بندی مدارس غیردولتی از خیلی سال پیش مطرح بود، ادامه داد: سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را مکلف کرده است که بحث رتبه‌بندی را انجام دهد و ما از سال گذشته آمدیم روی تدوین معیارها و ملاک‌ها رتبه‌بندی مدارس غیردولتی کار کردیم.

* طراحی معیارها و ملاک‌های رتبه‌بندی مدارس غیر دولتی طی طرح پژوهشی

زینی‌وند اضافه کرد: طراحی رتبه‌بندی متناسب با سند تحول و برنامه درسی ملی به منظور ایجاد شرایط مناسب برای رقابت سالم بین مدارس غیردولتی و ارتقای کمی و کیفی امور آموزش و پرورش و ایجاد وحدت رویه در فعالیت‌های مدارس برای دستیابی به نظام آموزش برتر، کارآمد و اثربخش است.

وی افزود: بر این اساس آمده‌ایم برای این اهداف، ملاک‌ها و معیارهای رتبه‌بندی را در قالب یک طرح پژوهشی به اساتید دانشگاه ارائه دادیم و امیدواریم با تعهدی که گروه به ما داشتند تا پایان شهریور ماه تمام ملاک‌ها و معیارها را تحویل دهند، البته این معیارها و ملاک‌ها در چند محور مانند آموزش، پرورش، فضا و تجهیزات است.

مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید رتبه‌بندی نمی‌شوند

مدیرکل مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی مدارس در سال تحصیلی جدید اجرایی نمی‌شود و در سال بعد از آن انجام می‌شود، اظهار داشت: درجه بندی قبلی 3 سال اعتبار داشته است و در حال حاضر هیچ مدرسه‌ای درجه‌بندی ندارد و رتبه ممتاز،‌ عالی و خوب که مدارس اعلام می‌کنند هیچ اعتباری ندارد.

وی به الگوی تعیین شهریه مدارس غیر دولتی اشاره کرد و گفت: شاید مهمترین کاری که الحمدلله محقق شد، تدوین الگوی شهریه در 13 آیتم متناسب با سرفصل ماده 15 قانون تاسیس مدارس غیردولتی است که متناسب با هزینه تمام شده برای هر مدرسه تعیین می‌شود.

زینی‌وند افزود: در مرحله اول، ورود اطلاعات توسط خود موسس انجام می‌شود یعنی خود موسس اعلام کرده است که هزینه تمام شده این مدرسه چه میزان است و متناسب با اعلام هزینه تمام شده توسط موسسان مدارس غیردولتی، الگو را اعلام کردیم.

وی بیان اینکه شهریه مدارس در شهر تهران بین 2.5 تا 17.5 درصد رشد داشته است، بیان داشت: در سال‌های گذشته خیلی از مدارس فعالیت‌های آموزش و پرورشی خوبی داشتند اما شهریه متناسب با هزینه تمام شده، نبود و این در حالی بود که مدارسی فقط شهریه بالا دریافت می‌کردند و خدمات با این شهریه تناسب نداشت.

* بعضی مدارس غیردولتی شهر تهران الگوی شهریه را رعایت نکردند

مدیرکل مدارس غیر دولتی تصریح کرد: ساماندهی خوبی در بحث الگوی شهریه در مدارس غیردولتی ایجاد شده است؛ گرچه ممکن است با گله‌مندی‌هایی از ناحیه بعضی از موسسان مدارس غیردولتی مواجه شویم اما چون اجرای قانون برای همه مدارس غیردولتی الزامی است قطعاً همه مدارس غیردولتی ما را درک می‌کنند و با ما همکاری خواهند کرد.

وی تاکید کرد: انصافاً تا امروز همه موسسان مدارس غیردولتی به جز عده محدودی، با ما همکاری داشتند بعضی از مدارس غیردولتی مخصوصاً در شهر تهران این الگو را رعایت نکردند و شهریه‌های اضافی بعضاً گرفتند که شناسایی شدند و تعدادی از آنها به شهر تهران معرفی شدند.

به گزارش فارس، زینی‌وند افزود: در بحث پیش‌ثبت‌نام در مدارس تهران، 90 مدرسه توسط کارشناسان اداره کل مدارس غیردولتی مورد بازدید قرار گرفت که تعدادی از مدارس قانون را رعایت نکرده بودند که طی نامه‌ای به شورای نظارت مدارس غیردولتی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه 6 تیم در هفته 2 روز بر مدارس غیردولتی در بحث ثبت‌نام و شهریه نظارت می‌کنند، گفت:مدارسی که الگوی شهریه را رعایت نمی‌کنند محدودند اما همین مدارس متاسفانه به خاطر عدم رعایت شهریه، حیثیت مدارس غیردولتی را خدشه‌دار می‌کنند که ما هشدار به آن تعداد مدارس محدود که قانون را رعایت نمی‌کنند، می‌دهیم که حتما به اجرای قانون ملتزم بشوند و الگوی شهریه را رعایت کنند و گرنه ما در پیگیری‌هایمان بر نظارت اصرار داریم.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری تسنیم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!