شرایط ترمیم نمرات امتحانات نهایی اعلام شد

جمعه 30 مرداد 1394 

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی ایسنا، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که به صورت مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد در پاسخ به سوالی در خصوص طرح مجلس برای جذب پیش‌دبستانی‌ها و استفاده از آنها به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش، اظهار داشت: مصوبه مجلس در مورد استخدام پیش‌دبستانی‌ها طبیعتاً با توجه به توزیع نمابع انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارتخانه نسبت به جنسیت و رشته نیروهای انسانی است.

وی افزود: پیش دبستانی‌ها اگر قرار باشد در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شوند باید در همان بخشی که قبلاً در آن حوزه تدریس می‌کردند، مشغول خدمت شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه که امروز تحت عنوان ساماندهی در آموزش و پرورش مدنظر است ساماندهی نیروهای موظف و رسمی در دوره دوم، دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نامناسب مدارس شبانه روزی به ویژه در بحث تغذیه و مسائل بهداشتی و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حمایت بیشتر از این مدارس، عنوان کرد: مدارس شبانه روزی یکی از راه‌حل‌های دسترسی به آموزش است. آموزش و پرورش می‌تواند دو راه را در این زمینه دنبال کند. نخست آنکه از طریق مدارس شبانه روزی امکان تحصیل را برای دانش آموزان مناطق محروم فراهم کند یا با توجه به اینکه امکان تاسیس دبیرستان در مناطق روستایی کم جمعیت وجود ندارد دانش آموزان از تحصیل محروم شوند.

وی افزود: آنچه در مدارس شبانه روزی وجود دارد دچار کاستی است، مورد تایید وزارت آموزش و پرورش است اما شرایط موجود از ترک تحصیل دانش اموزان مناسب‌تر است. در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به مدارس شبانه روزی صورت گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر تخصیص 7 میلیارد تومان برای برطرف کردن کاستی‌های موجود در مدارس شبانه روزی، امسال با همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در فصل تابستانی وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس و تجهیزات تکمیل شود.با گزارشی که در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، کارگروه ویژه‌ای برای مناطق محروم و بخصوص نیازهای مدارس شبانه روزی با حضور تمام دستگاه‌هایی که به خدمات رسانی در این مشغول هستند به ریاست وزیر‌آموزش و پرورش و دبیری آقای رضوی معاون مناطق محروم ریاست جمهوری تشکیل شد که در این جلسه توجه ویژه به مدارس شبانه روزی از جمله بحث تغذیه آنها صورت گرفته است.

زرافشان ادامه داد: در بحث تغذیه سازمان بهزیستی کمک‌هایی را به مدارس شبانه روزی می‌کند و مرکز آموزش خدمات علمی رزمندگان نیز سال گذشته برای کیفیت بخشی به این مدارس حمایت‌هایی داشت هاست و امسال یک زیرمجموعه در مجموعه خیرین مدرسه ساز تحت عنوان مجمع خیرین مدارس شبانه روزی تشکیل خواهد شد که این خیران به مدارس شبانه روزی رسیدژی خواهند کرد.

وی گفت: در طول دوسالی که در معاونت آموزش متوسطه حضور داشتم از مدارس شبانه روزی بازدید کرده‌ام و هفته گذشته نیز از یکی از دبیرستان‌های شبانه روزی دخترانه در استان خراسان جنوبی بازدید کرده و از وضعیت خوابگاه دانش آموزان، امکانات تغذیه‌ای، آموزشی و تربیتی آنها مطلع شدم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در مدارس شبانه روزی با تلاش مدران شرایط مناسبی برای اسکان دانش آموزان فراهم می‌شود اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که برای برطرف کردن آن مشارکت همه جانبه نیاز است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مازادشدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی عنوان کرد: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه وشد پیامدی است که با استقرار ساختار 6.3.3 ایجاد شده است. در طول سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم، در دوره اول متوسطه داشتیم. زمانیکه پایه ششم به پایه ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره متوسطه اول را نداشتیم و معلمانی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش آموز را آموزش می‌دادند که در مجموع حدود 48 هزار معلم را تشکیل می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست می‌دادند.

وی افزود: آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کنند، ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد و بخشی از نیروهای متوسط اول را به دوره ابتدایی فرستاد البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسط دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه مند بودند از این فرصت استفاده کنند برای اینکه مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: درسال تحصیلی 94-95 این مسئله مجدد تکرار خواهد شد به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم

یعنی همکارانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموز در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابرین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند.

زرافشان اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسط بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتا بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسط اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است. دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت ثبت نام در مدارس عنوان کرد: امسال استقبال برای انجام ثبت نامه در مدارس نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. طبق آماری که مربوط به هفته گذشته است تاکنون 11 میلیون و 682 هزار و 493 نفر در مدارس ثبت نام کرد‌ه‌اند که از این تعداد 6 میلیون و 948 هزار و 432 نفر در دوره ابتدایی، دو میلیون و 730 هزار و 735 نفر در دوره متوسطه اول و یک میلیون و 783 هزار و 528 نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده‌اند.

زرافشان گفت: 167 هزار و 511 نفر در دوره پیش دبستانی و 52 هزار و 266 هزار نفر در مدارس استثنایی ثبت نام شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور عنوان کرد: این طرح سال گذشته در 5 هزار و 900 مدرسه اجرا شد. دستورالعمل مربوطه با سال تحصیلی 95-94 هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد، در مورد مدارسی که در حال حاضر مجری طرح هستند و چگونگی فعالیت این مدارس و استمرار فعالیت آنها در دستورالعمل مربوطه توضیحاتی ارائه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه تعالی یک برنامه مستمر است به همین جهت مدارسی که سال قبل تحت پوشش بودند امسال ادامه فعالیت می‌دهند و مدارسی که برای سال تحصیلی جدید داوطلب هستند به مجموعه مدارس اضافه می‌شوند. پیش بینی ما این است که امسال نیز 5 هزار و 700 مدرسه به مجموعه این مدارس اضافه شود.

زرافشان تصریح کرد: در دستورالعمل طرح تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرده‌ایم که در شهریورماه یک دوره آموزشی 150 ساعته برای آموزش 150 نفر از مدرسان استانی برگزار شود و دوره آموزشی دیگری نیز برای 150 نفر از مدرسان و ارزیابانی که به ما در زمینه ارزیابی مدارس کمک می‌کردند برگزار شود که در مجموع 300 نفر آموزشهای لازم را دریافت خواهند کرد. طرح تعالی مدیریت مدرسه جای خود را در آموزش و پرورش بازکرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و بسیاری از مدارسی که تحت پوشش این برنامه نیستند داوطلبانه مشغول اجرای آن شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش است و با توجه به تجربه این سازمان در برگزاری آزمون‌های استخدامی و همکاری آموزش و پرورش برای تعیین دروس و مداد آموزشی امیدواریم این آزمون به نحو مطلوبی اجرا شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص فزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به 85 درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های دانشگاه ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد دش که روش نخست صرفاً براساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 94، 25 درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95 به 35 درصد افزایش یابد.

زرافشان ادامه داد: روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مدنظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفاً تحصیلی است در دانشاه‌ها پیام‌نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد اعمال می‌شود.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کرده و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی امتحانات 4 درس به صورت نهایی برگزار می‌شود همچنین سوابق تحصیلی دانش اموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای کنکور 95 آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده که سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد که 25 درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و 10 درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در گذشته یک میلیون و 500 داوطلب در کنکور شرکت می‌کردند که این تعداد هم اکنون به حدود 800 هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده آن است ک تعداد افراد علاقه مند ورود به دانشگاه کاهش یافته است. 400 هزار دانش آموز پایه سوم در شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیل شدن یا به بازار کار وارد می‌شوند و یا به مقطع کاردانی دانشگاه ها می‌روند و این افراد از تعداد داوطلبان کنکو حذف شده ‌اند. طبق آنچه که سازمان سنجش اعلام کرده است امسال در رشته ریاضی 120 هزار صندلی خالی وجود داشت. در رشته انسانی تعداد صندلی‌های خالی زیاد بود وتنها در رشته تجربی رقابت برقرار است که از هر دو نفر یک نفر در دانشگاه قبول می‌شود.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید گفت: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد و دو مرحله‌ای خواهد بود. همچنین وضعیت ساماندهی رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالادستی تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: به نظر می‌رسد در دوره متوسطه دوم باید تغییری در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس انجام شود. در دوره متوسطه اول تعطیلی پنج شنبه با کاهش ساعات دروس بوده یعنی از 36 ساعت به 30 ساعت رسیده است ولی در دوره متوسط دوم این اتفاق نیفتاده و ساعت آموزشی از 33تا 37 ساعت است و طبیعی است که این تعداد ساعت در 5 روز نمی‌گنجد چو نبه طور متوسط حدود 7 ساعت آموزش در طول روز باید وجود داشته باشد و این قابل اجرا نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: باید یادآوری کنم که هیچ وقت قرار نبوده مدارس 5 شنبه‌ها تعطیل شوند. در آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش آمده است مدارس کشور 6 روز هفته را باز هستند ولی 5 روز اول برای دروسی که در جدول مواد درسی امده فعالیت می‌کنند و روز پنج شنبه اختصاص به فعالیت‌های فوق برنامه و برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان دارد.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور احکام رتبه بندی معلمان از مهرماه و روند تدوین شاخص‌های مربوطه گفت: وزارت آموزش و پرورش کار رتبه بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می‌شود در برابر پرسش‌هایی است که از مسئولان پرسیده می‌شود. با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تایید دستورالعمل ارسال شده و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تا مصوبه مربوطه را دریافت کند و احکامو در شهریور احکام معلمان صادر کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب 1800 استادکار در استخدام اخیر آموزش و پرورش و تدابیر این وزارتخانه برای توجه به کیفیت و تجهیزات هنرستان‌ها گفت: در هنرستان‌ها برخی افراد نقش چشمگیری دارند که می‌توان به استادکارها و سرپرستان بخش که مسئول بخش عملی و مهارتی آموزش‌ها در هنرستان‌ها هستند، اشاره کرد. آموزش هنرستانی برای اینکه دارای کیفیت باشد باید به شکل عملی و مهارتی ارائه شود. هنر آموزان مباحث را به صورت نظری مطرح می‌کنند اما این بحث‌ءها باید در کارگاه به شکل عملی ارائه شود که استادکاران این مسئولیت را برعهده دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چند سال بود که جذب استادکار در آموزش و پرورش نداشتیم اما از طریق آزمون استخدامی 1800 استادکار برای هنرستان‌ها جذب خواهند شد که مطمئنم با ورود آنها به هنرستان‌ها کیفیت آموزش‌هیا فنی و حرفه‌ای ارتقا می‌یابد. در زمینه تجهیز هنرستان‌ها امسال در ردیف بودجه‌های مصوب ردیف مستقلی در این زمینه داریم که سال گذشته بودجه این ردیف 26 میلیارد تومان بود که با افزایش 40 درصدی امسال به 36 میلیارد تومان می‌رسد، امیدورایم قبل از شروع سال تحصیلی این اعتبار در اختیار هنرستان‌ها قرار بگیرد.

زرافشان بیان کرد: با توجه به کاهش یک پایه در دوره دوم متوسط از شاخه نظری و افزایش یک پایه به آموزش‌هیا مهارتی، سیاستی را که در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم این است که در طول سالهای آینده بیشتر ظرفیت سازمان نوسازی مدارس را در دوره دوم متوسطه به تاسیس و راه اندازی هنرستان‌های جدید و تجهیز هنرستان‌ها موجود اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: برای توجه به مهارت استادکاران جذب شده در آموزش و پرورش باید اعلام کنم که آزمون استخدامی آموزش و پرورش دو مرحله‌ای است که یک بخش آن مربوط به دانش عملی است و آموزش و پرورش سوالاتی را در این زمینه پینشهاد داده و بخشی دیگر مصاحبه است که از طریق آن تخصص افراد تایید می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص بحث اعتیاد و مصرف الکل در میان دانش آموزان دبیرستانی عنوان کرد: پاسخ این سوال را باید معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کند اما باید بگویم که این وزارتخانه با تشکیل بخش آسیب‌های اجتماعی در معاونت سلامت به انواع آسیب‌هایی که دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد پرداخته است.

زرافشان عنوان کرد: دفتر بررسی آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارد به این آسیب‌ها بپردازد و جنبه پیشگیرانه را مدنظر داشته باشد البته در بین صاحب نظران در خصوص فراوانی اعتیاد ومصرف الکل در بین دانش آموزان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی آموزش و پرورش مستقل از این اختلاف نظرها مراقبت‌های لازم را وظیفه خود می‌داند. ممکن است دانش آموزان در بحث اعتیاد و الکل دچار آسیب نباشند اما از اسیب‌های دیگری رنج ببرند به عنوان مثال دانش آموزان طلاق نیاز به رسیدگی دارند یا دانش آموزانی که در مناطق آسیب زا زندگی می‌کنند نیاز به توجه ویژه تری دارند.

وی افزود: آنچه در محیط پیرامونی آموزش و پرورش قرار دارد و باعث می‌شود دانش آموزان تحت تاثیر آن قرار بگیرند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است. و در سه بخش انجمن اولیا و مربیان، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی به این آسیب‌ها می‌پردازیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر آمار دختران بازمانده از تحصیل گفت: در آموزش و پرورش ایران آموزش دختران آنگونه که در جهان مطرح است، نیست. حتی سازمان‌های بین المللی مانند یونسکو و یونیسف که در بحث عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش کارهای عمده‌ای انجام داده‌اند از گذشته در رابطه با ایران به این نکته اذعان داشتند که در آموزش و پرورش ایران تفاوت فاحشی در بحث دسترسی به آموزش بین دختران و پسران وجود ندارد.

زرافشان ادامه داد: در دوره ابتدایی تقریبا، دسترسی برابر است و مقدار اندک تفاوت به تفاوت ترکیب جمعیتی کشور مربوط است که در کشور درصد پسران بیشتر از دختران است. در دوره متوسط اول و دوم فاصله بسیار کم است و علت آن ناشی از چند موضوع است به عنوان مثال در بسیاری از روستاهای کوچک امکان تاسیس دبیرستان وجود ندارد.

وی افزود: در پروژه آموزش برای همه برای ایجاد دسترسی به آموزش در دوره متوسط به روش‌های جایگزین اشاره شده است که در آموزش و پرورش ایران از روش‌های جایگزین همچون آموزش از راه دور، مدارس شبانه روزی و روستامرکزی بهره می‌بریم تا دسترسی به آموزش برای دختران و پسران در مناطق محروم و روستایی فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امسال در کارگروهی که برای مناطق محروم تشکیل شده است، معاون مناطق محروم ریاست جمهوری قصد دارد تعدادی ماشین برای روستاها تهیه کند که امکان رفت و آمد به روستا را فراهم کند، مقرر شده است که دانش آموزان در اولویت استفاده از این سرویس‌های رفت و آمد قرار بگیرند.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تاثیرگذاری را در ورود به دانشگاه‌ها دارد. ممکن است بخشی از فارغ التحصیلان که در سالهای گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار آنها قرار داد.

وی عنوان کرد: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آنها نهایی است به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان 10 درس در رشته تجربی و انسانی و 11 درس در رشته ریاضی امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود. دانش آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی را کسب نکردند می‌توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند. هردرسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قلمداد می‌شود می‌تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی باشد البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص تقسیم عادلانه امکانات آموزشی و توجه به مدارس روستایی گفت: تقسیم عادلانه امکانات آموزشی به معنای تقسیم مساوی نیست بلکه با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و متناسب با این شرایط باید به دانش آموزان خدمات لازم را ارائه دهیم. این طبیعی است که نمی‌توانیم امکانات شهر تهران را به یک روستا ببریم چرا که روستا اقتضائات خاص خودرا دارد. اما باید بتوانیم برای دانش آموزان روستایی امکانات آموزشی را فراهم کنیم.

زرافشان عنوان کرد: آموزش و پرورش از گذشته‌های دور در خصوص دسترسی عادلانه به آموزش اقداماتی را انجام داده است به عنوان مثال اولین گام در دهه شصت قانون مدارس غیردولتی برای ارائه خدمات به دانش آموزان مستعد مناطق محروم بود که این قانون کمک کرد دانش آموزان مستعد این مناطق از آموزش خوب همراه با کیفیت بهره مند شوند. در همان سالها با توجه به اینکه برخی از روستاها با مدرسه فاصله داشتند و امکان تاسیس یک مدرسه برای همه روستاها نبود اقدام به ساخت مدارس روستامرکزی کردیم.

وی افزود: براین اساس یک روستا را انتخاب کردیم و با امکان رفت و آمد برای دانش آموزان این امکان را فراهم کردیم که بتوانند به مدارس روستامرکزی امده و عصرها به خانه خود بازگردند. تاسیس مدارس شبانه روزی نیز از سایر اقداماتی بود که برای دسترسی دانش اموزان روستایی به آموزش انجام شد و در سالهای اخیر بحث آموزش از راه دور به این مجموعه اضافه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش برای تقسیم عادلانه امکانات آموزشی قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم هرچند که ممکن است این قدم‌ها کافی نباشد و اقدامات بیشتری انجام دهیم.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس افزود: امسال موفق شدیم نسخه تحت وب سامانه بکفا را تهیه کنیم و سامانه قبلی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: قبلاً نیز در دستورالعمل ساماندهی سقفی را برای تشکیل کلاس های درس تعیین می‌کردیم اما چون در سامانه بکفای قبلی امکان کنترل این موضوع وجود نداشت در برخی مواقع مناطق اقدام به تشکیل کلاس درس با بیش از سقف موجود می‌کردند اما امسال در سامانه جدید وقتی کلاس بندی انجام می‌شود فقط به مدرسه اجازه داده می‌شود که در حد آنچه که در سامانه اعلام شده به کلاس دانش آموز اختصاص دهد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به بحث تراکم نیرو در دوره متوسطه امسال آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌ها را با ظرفیت کمتری تشکیل دهد.

زرافشان در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش واقعا با نیروی مازاد عنوان کرد: این نکته بدیهی است که در آموزش و پرورش نیروی مازاد داریم. چرا که توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش متناسب با سه عامل جنسیت، رشته و منطقه اتفاق نمی‌افتد به عنوان مثال در تهران بیش از 80 درصد معلمان را زنان تشکیل می‌دهند. به طور طبیعی در این وضعیت جنسیت زن در شهر تهران نیروی مازاد داریم و در جنسیت مرد با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله استخدام‌های بی‌رویه‌ای که در آموزش و پرورش انجام شده است. به عنوان مثال هم کانون آموزش و پرورش در جنسیت زن در بسیاری از نقاط کشور دچار اضافه نیرو است و بازهم قرار است نیروهای جدیدی استخدام شوند که این به بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از گذشته دامن خواهد زد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص توزیع متوازن رشته‌ها و تمایل بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی گفت: با توجه به مواد 96 تا 100 آیین نامه آموزش دوره متوسطه تعیین میزان و سهم رشته‌ها وظایف ادارات کل آموزش و پرورش است اما در مورد فرم هدایت تحصیلی پیشنهاد تغییر این فرم را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم و منتظر اقدام لازم در این زمینه هستیم.

زرافشان بیان کرد: به طور قطع تغییر فرم هدایت تحصیلی کار توزیع دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌ها را با توجه به 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات منطقی می‌کند و برای خانواده‌ها و دانش آموزان راهگشاتر خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت تجدید نظر اساسی در ساماندهی و بازتوزیع مناسب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استقرار پایه نهم می‌توانست یک تهدید برای آموزش و پرورش باشد اما آن را تبدیل به فرصت کردیم و یک بار به طور کامل سه دوره تحصیلی را با یکدیگر ساماندهی کردیم از این طریق به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیروهای مازاد که در بخش‌های مختلف داشتیم سامان ببخشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ساماندهی اساسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به این موضوع برمی‌گردد که اجازه داده شود جذب نیرو و ساماندهی آن صرفاً براساس نیاز آموزش و پرورش و از دخالت عوامل بیرونی در این زمینه خودداری شود تا آموزش و پرورش در مناطق و جنسیتی که نیاز دارد از نیروها استفاده کند. جهت گیری وزیر آمزوش و پرورش این است که بتوانیم تناسبی بین تعداد فرهنگیان و دانش آموزان داشته باشیم و نسبتی که امروز به ازای 11 دانش آموز یک معلم داریم معقول‌تر شود به گونه‌ای که به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم داشته باشیم.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!