تعداد مدارس دو نوبته کاهش می یابد

شنبه 31 مرداد 1394

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارسگفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت تامین امکانات آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان سراسر کشور است و در حال حاضر دانش‌آموزی نداریم که به دلیل عدم وجود فضای آموزشی از تحصیل محروم بماند.

وی در ادامه افزود: برخی از فضاهای آموزشی به شکل غیر استاندارد وجود دارد که در صدد بهبود این شرایط هستیم.

رئیس سازمان نوسازی در خصوص وظایف این سازمان در ایام تابستان گفت: یکی از مهمترین وظایف ما تحویل مدارس جدید متناسب با اعتبارات دولت و کمک‌های خیرین است و در حال حاضر این فعالیت به شکل مستمر انجام شده و عمده فضای‌ آموزشی تا قبل از آغاز سال تحصیلی تحویل داده خواهد شد.

وی از دیگر وظایف تجهیز، بازسازی و تعمیر مدارسی برشمرد که در سالهای گذشته پذیرای دانش‌آموزان بوده است. وظیفه بعدی در این خصوص تامین تجهیزات جایگزین است که اکنون در 53 هزار کلاس درس خدمت رسانی انجام می‌شود.

وی همچنین تامین تجهیزات برای مدارس نوساز را از دیگر وظایف دانست.

رئیسی در خصوص تطبیق فضای آموزشی متناسب با سند تحول تصریح کرد: بر مبنای سند تحول 4 پایه در دو مقطع وجود دارد و بر هر مقطع سه پایه موجود است و مطلوب این است که فضاهای آموزشی تفکیک شده باشد اما به دلیل کمبود فضای آموزشی این امر محقق نشده است.

وی در ادامه یادآور شد: مدارسی که در سنوات گذشته وجود داشته‌اند به ویژه در مقطع ابتدایی مشکل اصلی آموزش و پرورش بود چرا که تعداد کلاس‌ها مضربی از 5 بود و در زمان تغییر نظام آموزشی ناچار به استفاده از کلاسهای پیش ساخته و یا تغییر کاربری برخی از فضاهای آموزشی مدارس بودیم. اما بر اساس اقدامات جدید مدارس ساخته شده مضربی از 3 خواهند بود تا مشکل فضاهای آموزشی بر طرف شوند.

تخصیص مناسب اعتبارات برای تک نوبته شدن مدارس

رئیسی در خصوص تحقق تک نوبته شدن مدارس بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته 105 هزار کلاس درس داشتیم که از این تعداد 95 هزار فضای فیزیکی وجود داشت و 10 هزار فضا به صورت دو نوبته اداره می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: البته درطول تاریخ آموزش و پرورش کمترین تعداد مدارس دو نوبته را داشته‌ایم.

رئیس سازمان نوسازی عمده مشکل مدارس دو نوبته را در کلان‌شهرها دانست و افزود: در روستاها وضعیت فضای آموزشی در وضعیت بهتری نسبت به شهرها قراردارد.

وی تصریح کرد: یک از مصادیق عدالت آموزشی کاهش تعداد مدارس دو نوبته خواهد بود که با تخصیص مناسب اعتبارات این امر محقق خواهد شد.

وی به این موضوع اشاره داشت که پیش بینی‌ها بر اساس ساخت هزار پروژه آموزشی بود اما با توجه به وضعیت مناسب اعتبارات هزار و 300 فضای آموزشی استاندارد و مقاوم در دست ساخت قرار خواهد گرفت.

اختصاص 420 میلیارد برای تجهیز سیستم گرمایشی و سرمایشی

رئیسی همچنین در خصوص تجهیز سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس خاطر نشان کرد: با توجه به حوادث رخ داده برای تامین سیستم گرمایشی از سیستم حرارت مرکزی و یا پکیج استفاده می‌شود.

قابل ذکر است، در خصوص تامین وسایل سرمایشی نیز تا‌کنون 40 هزار کلاس درس در مناطق سردسیر مجهز شده‌اند البته در کنار تمامی اقدامات دولت رعایت نکات ایمنی از ارکان اساسی در جلوگیری از حوادث است.

 

 

منبع دریافت این مطلب : اشگاه خبرنگاران جوان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!