طرح همیاران مشاور 15 آبان اجرا می شود

یکشنبه 1 شهریور 1394

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالقاسم عیسی‌مراد در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح همیاران مشاور گفت: در دوره نوجوانی وقتی فشار و مشکلات زیاد می شود نوجوانان اغلب برای دریافت کمک به سوی یکی از همسالان خود می روند و ما با آموزش و مهارت آموزی شرایطی را برای حمایت همسالان از هم فراهم خواهیم آورد.

وی افزود: اغلب دانش آموزان مشکل دار ترجیح می دهند برای طرح مسایل خود و دریافت کمک اول به همسالان خود مراجعه نمایند. علاوه بر آن چنانچه در مدرسه یک شبکه حمایتی از خود دانش آموزان شکل گیرد و هدایت و حمایت آنها توسط خودشان فراهم شود به برنامه های کلی هدایتی مدرسه که توسط معلمان و مشاوران تدارک دیده می شود، کمک زیادی خواهد شد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش تاکید کرد:در برنامه مشاوره همتایان به عنوان نوعی برنامه مشارکتی با تمرکز بر این است که دانش آموزان نوجوان ترجیح می دهند درباره مشکلات و امور خود با همسالان مشورت نمایند و قابلیت های لازم برای یاری رساندن به یکدیگر دارا هستند طراحی و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در تمام فرآیند برنامه های آموزشی به صورت فعالانه توسط همسالان صورت می پذیرد تصریح کرد: طی این فرایند بی نظیرترین فرصت ها برای یادگیری و انتقال اطلاعات برای گروه های همسال ایجاد می شود تا با تعامل درون گروهی و برون گروهی مفاهیم را استحکام بخشند و برنامه مشاوره همتایان می تواند با بهره گیری از رویکرد مورد اشاره در افزایش اثربخشی برنامه مشاوره ای مدرسه و کاهش اختلالات روانی، رفتاری و تحصیلی بسیار مفید باشد.

عیسی مراد با اشاره به اهداف اجرای طرح همیار مشاوره ای بیان کرد: کمک به رشد سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان و ارتقای سطح سلامت، تقویت توانمندی های فردی، اجتماعی و ارتباطی دانش آموزان مبتنی بر دانش پیشرفته روز، تقویت حس مسئولیت پذیری و ترویج فرهنگ مشارکت پذیری و مشارکت جویی در بین دانش آموزان برای حفظ و ارتقای سلامت روان خود فرد و سایر دانش آموزان، ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره در میان دانش آموزان و جامعه و مهیا ساختن زمینه برای تصمیم گیری و تصمیم سازی سالم و بهره بردن از هنجارهای گروهی در گروه همسال جهت پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان و تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات مشاوره ای در مدرسه و شناسایی و اجرای به موقع دانش آموزان در معرض خطر حفظ و ارتقای سلامت روان و آموزش‌های تحصیلی، شغلی و بهداشت روان اهداف اجرای این طرح است.

وی با اشاره به حیطه عمل طرح همیار مشاور بیان کرد: «اداره کل امور تربیتی و مشاوره معاونت پرورشی و فرهنگی به عنوان برنامه‌ریزی، سیاست‌گذار و ناظر»، «معاون پرورشی و اداره کل آموزش و پرورش استان، اداره مشاور استان‌ها به عنوان برنامه‌ریزی و مسئول ناظر طرح در استان»، «معاونت پرورشی و فرهنگی و کارشناسی مشاوره تمامی مناطق به عنوان مجری»، «مشاوران مدارس به عنوان مجری» و «دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه اول مشمول طرح» هستند.

عیسی‌مراد با اشاره به مراحل اجرای طرح همیار مشاور افزود: اولویت اجرای این برنامه در واحدهای آموزشی است که مدیر واحد آموزشی داوطلب اجرای برنامه بوده و در کارگاه آموزشی برنامه همیار شرکت می‌کند و مشاور واحد آموزشی دوره آموزش ضمن خدمت مهارت‌های زندگی و برنامه همیارمشاور را گذرانده و علاقه‌مند به اجرای برنامه است و ترجیحاً دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و مشاوره است.

وی تصریح کرد: همیار مشاوران از بین دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه در هر سال تحصیلی انتخاب می شود که شامل معرفی برنامه همیار مشاور در مراسم صبحگاه مدرسه و تهیه تراکت، بروشور و اطلاع‌رسانی درباره آن و اعلام فراخوان عمومی برای ثبت‌نام از داوطلبان (تا 20 مهرماه)، نصب پوستر فراخوان در مدارس مجری تا (20 مهرماه)،تکمیل فرم ثبت‌نام توسط داوطلبان تا (30 مهرماه)،بررسی شرایط داوطلبان مشاور مدرسه و انتخاب همیاران،شرکت همیاران در کارگاه آموزشی - توجیهی و دریافت کارت همیار مشاور است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نمایندگی از دانش‌آموزان که بین 10 تا 12 نفر از هر استان هستند در همایش همیارمشاور دعوت شدند و به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود پیام دیگر دانش‌آموزان را به مسئولان این حوزه منعکس کنند.

وی با بیان اینکه آغاز رسمی فعالیت همیار مشاور در روز 15 آبان آغاز می شود گفت:تعداد 28 هزار معلم به عنوان رابطان هسته های مشاور انتخاب می شوند.

به گفته وی اخیراً سایتی به نام همیارمشاور دانش‌آموزان به نشانی hm.medu.ir راه اندازی شده است که اهداف ضرورت‌ها و برنامه‌ها در آن منعکس شده و محاوره‌ها از طریق این سایت انجام می‌شود و در سایت پیام‌های دانش‌آموزان و موضوعات «همیارمشاور» منعکس می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در ادامه نیز درباره ی تجارب برتر تربیتی اظهار کرد: مدارس از طریق نواحی به استان معرفی شدند و ما نیز تعدادی از آنها را مورد تشویق قرار می‌دهیم .

وی یاد آور شد: هر کس در آموزش و پرورش تجارب برتری در حوزه تربیتی داشته باشد و از الگوهای برتر درس تفکر و سبک زندگی تجلیل می‌شوند که بیش از 2 هزار نفر هستند و توسط استان‌ها انتخاب شدند و از بین آنها 130 تا 140 نفر در هشتم و نهم شهریور با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان پرورشی تجلیل خواهند شد.

 

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!