آغاز به کار 1000 مدرسه جم از مهر

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در 23 تیر طی جلسه‌ایی بین وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تشکیل مدارس جم (مدارس جامع محیط زیستی )به طور رسمی اعلام شد، گفت: هفته پیش نیز خانم ابتکار طی یک نامه به آقای فانی منشور 25 صفحه‌ای مدارس جم را تقدیم کردند و همچنین نامه‌ای نیز به اداره‌های کل محیط زیست در 31 استان ارسال شد که طبق آن از نظر حقوقی امکان افتتاح مدرسه محیط زیستی برای هر فرد حقیقی و حقوقی، فراهم شده است.

وی افزود: اگرچه در این مرحله بخش غیردولتی امکان ورود به طرح مدارس جم را دارند، اما برنامه ما این است که به تدریج مدارس دولتی هم مشمول این طرح شوند.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح 60 مدرسه جم که قرار بود با آغاز سال تحصیلی جدید فعالیت خود را شروع کنند، اظهار کرد: بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که وزارت آموزش و پرورش به جای اینکه تنها 60 مدرسه جم دایر کند، می‌تواند این نوع مدرسه را در سراسر کشور گسترش دهد. بنابراین این وزارتخانه به کلیه مدارس کشور بخشنامه کرد که در صورت تمایل می‌توانند این طرح را در مدارس خود اجرا کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

محمد درویش

وی در ادامه با اشاره به برخی از مناطق که نسبت به اجرای طرح مدارس محیط زیستی متعهد شده‌اند، گفت: در حال حاضر اداره آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در بوشهر قصد دارد همه 114 مدرسه این شهرستان را با 25 هزار دانش‌آموز، مدرسه محیط زیستی کند.

آغاز به کار 1000 مدرسه محیط زیستی در سال تحصیلی جدید

درویش با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید بیش از 1000 مدرسه محیط زیستی در کشور آغاز به کار خواهند کرد، افزود: هفته گذشته طی جلسه‌ای که با شورای اداره استان اردبیل داشتم، معاون استاندار و اعضای دهیاری و بخشداری این استان نیز ابراز تمایل کردند که مدارس محیط زیستی را در کل استان دایر کنند. همچنین تفاهم‌نامه‌ای هم بزودی با سازمان آب و برق استان خوزستان امضا می‌کنیم که طبق آن این سازمان متعهد می‌شود که به تاسیس مدارس محیط زیستی در کل استان کمک کند.

وی با اشاره به سازمان‌های حامی طرح مدارس جم در سراسر کشور گفت: در ابتدا فکر می‌کردیم برای تاسیس مدارس جم در کل کشور حمایت مالی کافی وجود نداشته باشد، اما وزارت نفت در بوشهر، سازمان آب و برق خوزستان، استانداری اردبیل و افراد حقیقی حمایت مالی این طرح را عهده‌دار شدند و این مدارس از مهر امسال شروع به فعالیت می‌کنند.

در مدارس محیط زیستی مواد آموزشی تغییر نمی‌کند

درویش با تاکید بر اینکه در مدارس محیط زیستی این طور نیست که درس جدیدی به نام درس «محیط زیست» را وارد محتوای آموزشی دانش‌آموزان کنیم، اظهار کرد: در این طرح دنبال آموزش و تعلیم معلمان و کادر آموزشی هستیم؛ در حال حاضر نیز 18 هزار نفر از 56 هزار معلم آموزش دیده‌اند. در این طرح قصد داریم دانش‌آموزان با مشاهده تغییر رفتار معلمانشان در مواجهه با طبیعت و حرمتی که آنها به طبیعت می‌گذارند، به قدر و اهمیت محیط زیست خود آگاه شوند و در حفظ و مراقبت از ان کوشا باشند.

دانش‌آموزان نیم‌روز در هفته به دل طبیعت می‌روند

وی با اشاره به اینکه این مدارس برای سن پیش‌دبستانی تا ابتدایی اول است، گفت: قرار است که اجازه بدهیم در قالب پیوست چهارم منشور مدارس جم (مدارس جامع محیط زیستی)، دانش‌آموزان به دل طبیعت بروند تا به صورت خودانگیخته تجربه لمس طبیعت را داشته باشند. وزارت آموزش و پرورش نیز وعده کرده که دانش‌آموزان بتوانند حداقل در هفته نیم روز به دل طبیعت بروند.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد ورود مباحث زیست‌ محیطی به کتب درسی دانش‌آموزان گفت: تغییر 35 عنوان از کتاب‌های درسی با محتوای محیط زیستی اتفاق افتاده است. این تغییرات در کتاب‌های جغرافیا، علوم اجتماعی مقاطع مختلف دانش‌آموزان و بیش‌تر در بخش‌های مربوط به استان‌شناسی اعمال شده است.

درویش در پایان افزود: بسته به ویژگی‌های اقلیمی استان‌های مختلف عناوین درسی تغییر کرده، برای مثال در بخش استان‌شناسی یزد بحث زیستگاه یوزپلنگ اضافه شده است.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!