خانواده ها نباید نقش خود را در تربیت فرزندانشان فراموش کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان مریم مانا در همایش اتیسم با شادی انجمن اتیسم کاشان افزود: مهم‌ترین نقش والدین در تربیت فرزندان، ایجاد محیط آرام همراه با راهنمایی است که در مورد کودکان اتیسم اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: خانواده‌های اتیسم باید فرزندان خود را باور داشته باشند تا جامعه نیز آن‌ها را باور کند، پس اجازه بدهیم آموزش را در فضای آرامش تمرین کنند.

به گفته وی، باید مهارتهای زندگی، مسوولیت پذیری، قانونمندی و برنامه ریزی را به بچه‌هایمان یاد بدهیم که این امر نیازمند صبوری است و خانواده‌ها نباید از استمرار آن خسته شوند هرچند که سخت است.

وی با اشاره به نقش بازی در تربیت فرزند به ویژه بیماران اتیسم تصریح کرد: پدر و مادر باید با فرزندان خود هم بازی شوند تا هم فضای شادی را برایشان در محیط خانواده ایجاد کنند و هم بچه‌ها یاد بگیرند به موقع عکس العمل نشان داده و زمان بندی را رعایت کنند.

وی نقاشی را یکی از ابزار پرورش کودکان ذکر کرد و گفت: در ضمن بازی خانواده‌ها و بچه‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شوند، پس دیوار اتاق کودکان خود را کاغذ بچسبانیم و آن‌ها را کمک کنیم تا بتوانند با رنگهای روشن نقاشی بکشند.

به گفته وی، قصه گویی نیز یکی از روشهای موثر برای تربیت کودکان اتیسم است و پدر‌ها و مادر‌ها باید در یک گوشه اتاق نشسته و کتابهای قصه متناسب با سن کودک را با صدای بلند بخوانند و به گونه‌ای دلنشین داستان را تعریف کنند که بچه‌های خود را علاقمند کنند.

این دانش آموخته دانشگاه یورک کانادا تاکید کرد: کودکان اتیسم را نباید در خانه حبس کرد بلکه اعضا خانواده باید ارتباط کودکان اتیسم را در فضای خانه تقویت کنند و صحنه‌های زندگی را برای بچه‌های خود در منزل شبیه سازی کنند تا بتوانند مهارتهای زندگی را برای ارتباط و برخورد با دیگران یاد بگیرند.

به گفته وی، ترس از تغییر یکی از عواملی است که باعث بیقراری کودکان اتیسم می‌شود پس باید برنامه روزانه او را با هماهنگی و مشارکت خود آن‌ها تنظیم کرد تا بداند چه کارهایی را باید انجام بدهد و احساس شخصیت در او پرورش پیدا کند.

وی موسیقی درمانی را نیز یک راهکار تقویت ارتباط کودکان اتیسم برشمرد و گفت: موسیقی، حس‌های خوبی را برای کودکان تداعی می‌کند و منجر به آرامش در آن‌ها می‌شود ولی باید موسیقی دلخواه خودش را انتخاب کند و ریتم این موسیقی باعث حس خوب در مغز کودک می‌شود.

وی گفت: باید رفتار وابسته بودن به والدین را در بچه‌های اتیسم بشکنیم تا خودشان را باور کنند و به ازا هر کار مثبت او را به شیوه‌های متنوع تشویق کنیم ولی از بچه‌هایمان قهرمان نسازیم و مجبور نکنیم هر کاری را انجام دهند بلکه اجازه دهیم کاری را که دوست دارد به بهترین شکل انجام دهد.

وی تاکید کرد: آموزش قانونمندی، کسب مهارتهای زندگی، زمان بندی، اولویت بخشی و مراقبت از خود از جمله قابلیت‌هایی است که در قالب بازی می‌توان به بچه‌ها آموخت.

وی قصه خوانی و داستان گویی را یکی از راههای جامعه پذیری کودکان اتیسم توصیف کرد و گفت: بچه‌ها با همذات پنداری با شخصیت‌های قصه و تکرار شخصیت‌های بازی، مفاهیم و مهارتهای زندگی را در قالب قصه یاد می‌گیرند و این سیستم در مورد بچه‌های اتیسم نیازمند صرف زمان و حوصله است.

رییس انجمن اتیسم ایرانیان کاشان گفت: چشم انداز این انجمن، پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری با تشخیص زودهنگام و برخورداری بیماران اتیسم و خانواده آن‌ها از خدمات استاندارد حمایتی در سراسر ایران است.

«مریم خیامی‌پور» افزود: هدف از برگزاری کارگاه‌های آموزشی دوره‌ای، شناخت و طبقه بندی مشکلات و کمک به بهبود سلامت روان خانواده بیماران اتیسم است.

به گفته وی، با توجه به رشد بیماری اتیسم، آگاهی بخشی جامعه در جهت شناخت این بیماری، توجه به سرمایه گذاری و کاهش رنج خانواده‌ها از جمله ضرورتهایی است که توجه جدی مسوولان را می‌طلبد.

وی اظهار داشت: نگاه والدین و جامعه به بیماران اتیسم باید اصلاح شود و این مساله تنها با اطلاع رسانی صحیح، آموزش و پژوهش نیروهای متخصص با یاری مدیران دولتی انجام شدنی است.

خیامی‌پور تاکید کرد: شناسایی دقیق بیماران اتیسم، کمک به آموزش و توان بخشی آن‌ها برای یک زندگی سالم در کنار فرزندان از جمله انتظارات خانواده‌ها از دولتمردان است.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایلنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!