هزینه سالانه هر دانش آموز یک میلیون و 850 هزار تومان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته دولت در شبکه خبر سیما با بیان اینکه نرخ ثبت‌نام در پیش دبستانی 17 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در گذشته این نرخ حدود 32 درصد بود که اکنون ثبت‌نام دانش‌آموزان در پیش دبستانی به 55 درصد رسیده است.

وی با انتقاد از اجرای سریع نظام آموزشی بدون توجه به فضاهای مورد نیاز، خاطرنشان کرد: هنگامی که ابتدایی 6 پایه شد باید فضاهای آموزشی متناسب آن باشد در صورتی که مدارس برای پذیرش 5 پایه طراحی شده بود.

* احکام معلمان در شهریور ماه صادر خواهد شد

فانی با اشاره به تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: با این نقشه راه می‌دانیم در سال 94 چه کاری باید انجام دهیم و در این سند یک سری زیر نظام‌ها طراحی شده است که امیدواریم بتوانیم قسمت عمده‌ای از آن را در برنامه ششم توسعه اجرایی کنیم.

وی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: رتبه بندی معلمان دو هدف اصلی را دنبال می‌کند که نخست تقویت مهارت‌ها و شایستگی‌های معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این رتبه‌بندی بر اساس یک سری شاخص‌ها، معلمان را بررسی می‌کند تا آنها خودشان را ارتقا دهند و به رتبه بالاتر بروند.

وی با اشاره به شاخص‌های رتبه بندی معلمان، گفت: این رتبه بندی بر اساس ماموریت‌های محوله به معلم، روش‌های تدریس بهتر و افزایش معلومات خواهد بود که در کنار آن یک رقابت ایجاد می‌شود و با افزایش رتبه، افزایش حقوق هم رخ می‌دهد.

فانی دومین شاخص رتبه بندی معلمان را افزایش حقوق اعلام کرد و گفت: شاخص‌های متعددی برای رتبه‌بندی معلمان مشخص شده است و این موضوع در دستور کار شورای توسعه مدیریت کشور است که دوشنبه هفته آینده این شورا تشکیل و رتبه بندی معلمان تصویب می‌شود؛ اجرای این طرح از اول مهر 94 خواهد بود و احکام معلمان در شهریور ماه صادر خواهد شد.

وی در خصوص نارضایتی از بیمه طلایی فرهنگیان، اظهار داشت: در دو سال اول اجرای بیمه طلایی وضعیت مناسبی را شاهد بودیم اما از سال 90 به بعد با توجه به ضعیف شدن وضعیت اقتصادی، دولت با کمبود اعتبار مواجه و شرایط سخت شد.

* هزینه‌های درمانی پس از حدود 2 هفته به فرهنگی باز می‌گردد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته بیمه طلایی با بیمه ایران قرارداد داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به بدهی‌هایی که از دولت قبل در خصوص بیمه طلایی به ارث رسیده بود نتوانستیم با این بیمه‌گر ادامه دهیم و با بیمه دیگری وارد کار شدیم.

وی افزود: اکنون تجربه یکساله با این بیمه‌گر جدید نشان می‌دهد نقایصی وجود داشت که در روش جدید به صورت سه ماهه قرارداد بستیم و به روش صندوقی کارها را انجام دادیم؛ با این روش هزینه‌های درمانی پس از حدود 2 هفته به فرهنگی باز می‌گردد و ارزیابی‌ها نشان از رضایت دارد و اگر بازخوردها تا اول مهر مثبت باشد با این بیمه‌گر کار را ادامه می‌دهیم.

فانی در خصوص وضعیت نامناسب معیشت فرهنگیان تصریح کرد: تایید می‌کنم وضعیت معیشتی فرهنگیان خوب نیست و به خصوص اینکه فرهنگیان با سایرین حقوق خود را مقایسه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این تبعیض هم برای ما مناسب به نظر نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: بر این اساس رئیس جمهور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تذکر داده است و تیمی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است؛ تلاش می‌کنیم در یک بازه زمانی مناسب این فاصله حقوق را به حداقل برسانیم.

وی افزود: 26 یا 27 خردادماه در مجلس، جلسه غیر علنی برگزار و درباره فاصله دریافتی معلمان با سایرین صحبت‌هایی انجام شد؛ کمیته‌ای مشترک در این خصوص بین آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت تشکیل و مسئولیت آن با حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس است و امیدواریم بتوانیم این فاصله دریافتی فرهنگیان با سایرین را به حداقل برسانیم.

* از اول تیرماه سال جاری حق مرزی فرهنگیان پرداخت شد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت حق مرزی فرهنگیان، گفت: از اول تیرماه سال جاری حق مرزی فرهنگیان پرداخت شد؛ اکنون بین صف و ستاد خیلی اختلاف وجود ندارد. یک افزایش حقوقی را دولت برای نیروهای ستادی تصویب کرده بود که آموزش و پرورش این موضوع را اجرا نکرد.

وی با بیان اینکه احکام صادر شده فرهنگیان فاصله زیادی با سایرین ندارد و در فیش‌های حقوقی این فاصله نمایان است، تصریح کرد: پرداخت‌های خارج از حکم کارگزینی فاصله دارد که باید سعی کنیم آن را کاهش دهیم.

وی افزود: امتیاز فوق العاده شغل فرهنگیان در گذشته 800 امتیاز بود که برای سایر دستگاه‌ها 1500 بود؛ سعی کردیم این تفاوت را به حداقل برسانیم و موفق شدیم این فوق العاده شغل را بین 1300 تا 1500 امتیاز برسانیم.

فانی ادامه داد: این پرداخت‌ها از محل صرفه جویی‌های خودمان انجام شد؛ اقداماتی هم در آن کمیته مشترک انجام می‌دهیم و با توجه به قول رئیس جمهور مبنی بر اینکه به مجرد بهبود وضعیت اقتصادی معلمان در اولویت خواهند بود.

* دریافت پول هنگام ثبت‌نام نباید شرط مدیران مدارس باشد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص هزینه‌هایی که در هنگام ثبت‌نام در مدارس از اولیا دریافت می‌شود، گفت: امسال در بودجه آموزش و پرورش 200 میلیارد تومان از محل فروش گاز به عنوان سرانه، پیش بینی شده است و هنوز رقمی بابت آن دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال این هزینه را دریافت و در اختیار مدارس قرار دهیم.

وی افزود: این 200 میلیارد بازهم کفایت نمی‌کند زیرا 105 هزار مدرسه با 13 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد و رقم خاصی نمی‌شود؛ نیاز داریم تا خانواده‌ها کمک کنند یعنی به تعلیم و تربیت فرزند خودشان کمک کنند.

فانی با بیان اینکه دریافت پول هنگام ثبت‌نام نباید شرط مدیران مدارس باشد، خاطرنشان کرد: در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد با مدیران متخلف برخورد می‌کنیم اما مردم همیشه در همه جا مانند جنگ و دفاع مقدس کمک کرده‌اند و در این مبارزه هم کمک کنند.

وی ادامه داد: این موضوع به منزله مجوز دریافت پول توسط مدیران مدارس نیست و شرط ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه نباید گرفتن پول باشد؛ از طرفی مدرسه نیاز به هزینه‌هایی دارد و این این موضوع منافاتی با تحصیل رایگان ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 850 هزار تومان هزینه هر دانش‌آموز در مدرسه است، تصریح کرد: از این رقمی که دولت کمک می‌کند اگر خانواده‌ای 100 یا 200 هزار تومان هم کمک کند مشکلی نیست و اگر خانواده‌ای نخواست و نتوانست کمک کند، مشکلی نیست و ثبت نام فرزند او را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: آن دسته از فرهنگیانی که تا مهر 93 بازنشسته شدند، تمام پاداش پایان خدمت خود را دریافت کردند و افرادی که بین مهر تا اسفند 93 بازنشسته شدند حدود 20 تا 25 درصد پاداش خود را دریافت کرده‌اند که پرداخت مابقی آن به 1050 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فانی در خصوص دانشجویان ورودی سال 93 دانشگاه فرهنگیان که مشکل عدم صدور احکام استخدامی خود را دارند، تصریح کرد: تعداد این دانشجویان حدود 10 هزار نفر است و در تلاش هستیم تا احکام آنها به زودی صادر شود.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!