با اجرای طرح شهاب استعدادهای درخشان شناسایی می شوند

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، بحث استعدادیابی و توجه به توانمندی‌های افراد یکی از عوامل موثر و تاثیر‌گذار در رشد و بالندگی جامعه می‌شود و یکی از بسترهای اصلی برای شناخت این استعدادها و توانایی‌های افراد مدارس هستند که در صورت اجرای صحیح این فرآیند، شکوفایی توانایی‌های افراد به بهترین شکل ممکن به صورت هدفمند انجام می‌شود.

لزوم شناسایی و هدایت توانمندی‌های دانش‌آموزان

در راستای توجه به استعدادهای مختلف افراد به ویژه دانش‌آموزان طرحی به کمک بنیاد نخبگان از سال 1386 تصویب شده است که هدف اصلی شناسایی و ارزیابی توانمندی‌های دانش‌آموزان از ابعاد مختلف است که برای اجرای هرچه بهتر آن، به مشارکت تمامی عوامل آموزشی و اجرایی مدارس نیاز است.

از دیگر مواردی که ضرورت انجام آن برای ارائه بهتر این طرح مورد توجه است، شناخت راههای هدایت و پرورش افراد با استعدادهای متفاوتاست.در همین خصوص گلشن مدیر پژوهش سازمان ملی پرورش استعداد درخشان گفت: طرح شناسایی و هدایت استعداد‌های دانش‌آموزان در قالب طرح شهاب در مراحل اولیه خود قرار دارد و هدف بارز آن نیازمند همکاری‌های دیگر سازمان‌ها نظیر پارک‌های علم و فناوری وزارت ارشاد، حوزه هنری و... است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این طرح ملی، علاوه بر شناخت صحیح از توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی افراد دقت تشخیص در بسیاری از فرآیندهای تحصیلی نظیر انتخاب رشته تحصیلی روند بهتری را طی می‌کند و همچنین آموزش‌ها به سمت نیمه تخصصی شده می‌رود و حتی می‌تواند در صورت جمع‌آوری صحیح اطلاعات در آموزش عالی هم با اثراتی مثبت همراه باشد و پشتوانه‌ای برای ردیف‌های استخدامی در پدیده اشتغال باشد.

بنیاد نخبگان حامی طرح شهاب است

مدیر پژوهش سازمان ملی پرورش استعداد درخشان در خصوص حمایت از این طرح ملی گفت: طرح شهاب در واقع یادآوری به وزارت آموزش و پرورش است و خود مستقیماً اجرایی نیست و فقط سازوکار اجرا را تعیین می‌کند.

وی در ادامه از چالش‌های پیش‌روی این طرح را مسئله تامین اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: در طی دو، سه سال گذشته هزینه‌های این طرح توسط بنیاد نخبگان تامین شده است و هنوز در آموزش و پرورش ردیف مشخصی برای آن در نظر نگرفته است.

مدرسان برگزیده، مجری طرح خواهند بود

با توجه به اینکه طرح ملی شهاب، طرحی جدید به شمار می‌رود در نتیجه برای تفهیم بهتر محتوای آن، بهره‌گیری از مدرسانی آشنا و مجرب به این طرح می‌تواند در ارتقای عملکرد طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر موثر باشد.

به همین جهت در طول دو سال اجرای آزمایشی طرح، دوره‌هایی برای آشنایی افراد و در واقع دوره‌های آموزش مدرسان برگزار شد تا معلمان و مسئولان با نگاهی آگاهانه به اجرا بپردازند.

گلشن درباره گزینش افراد برای حضور در این دوره‌های آموزش مدرسان گفت: این افراد از میان معلمان و مسئولان منتخب استان‌ها که حداقل مدرک آنها کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی تربیتی مشاوره و سایر رشته‌های مرتبط با مسائل آموزشی و تربیتی باشد، انتخاب می‌شود و از دیگر شرایط مورد نظر برای گزینش، اولویت استفاده از نیروهای بومی است تا بتوانند بعد از گذراندن دوره‌ها در شهرهای خود بازخورد فرآیندهای آموزشی را از نزدیک شاهد باشند و در صورت بروز مشکل و یا ابهام، آموزش‌های لازم را برای معلمان مدارس داشته باشند.

گلشن درباره‌ی زمان اجرای این دوره‌ها خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی پیش از آغاز سال تحصیلی شروع می‌شود.

طرح شهاب در گام آغازین اجرا

طرح ملی شهاب بعد از آماده‌سازی تدریجی بسترهای آن، در مراحل آغازین اجرا قرار گرفته است و سال گذشته، یعنی سال تحصیلی 93-92 در 32 منطقه آموزش و پرورش برای پایه چهارم ابتدایی اجرا شده است و هم‌اکنون نتایج حاصل از اجرای طرح جمع‌آوری شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مدیر پژوهش سازمان ملی استعدادهای درخشان بعد از ارزیابی نتایج سال گذشته به برنامه‌های آینده این طرح برای سال تحصیلی جدید اشاره داشت و افزود: برای امسال 64 منطقه آموزش و پرورش برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است و مقاطع مورد نظر برای مناطقی که سال گذشته هم در طرح بودند امسال پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی است و برای مناطق جدید فقط پایه چهارم در طرح قرار دارند.

گلشن در پایان موفقیت این طرح را نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی دانست و توسعه بیشتر شهاب را در سال‌های آتی مثبت تلقی کرد.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!