ضوابط دریافت کمک های مالی از خانواده ها پول نقد و چک ممنوع

سید رحیم میرشاه‌ولد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص نظارت بر مدارس در فصل ثبت‌نام و تخلفات صورت گرفته به‌ویژه اخذ وجه اجباری به‌هنگام ثبت‌نام اظهار داشت:‌ در شرایط فعلی کار در مدارس دشوار است، چرا که آموزش و پرورش چند سالی است که با مشکل کمبود اعتبار مواجه است و این مسئله آثاری بر مدارس داشته و برخی از مدارس توانایی تامین‌ هزینه‌های جاری مثل آب، برق، گاز و تلفن را ندارند.

وی افزود:‌ مدیران مدارس برای خدمات آموزشی و پرورشی اعتبار کافی در اختیار ندارند و ناچارند برای تعلیم و تربیت بهتر دانش‌آموزان دست کمک به‌سوی خانواده‌ها دراز کنند.

** می‌پذیرم که برخی مدارس دولتی به‌اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌ اینکه اعلام می‌شود، مدارس دولتی به‌اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند را تایید نمی‌کنم اما اینکه برخی مدارس به‌اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند را تایید می‌کنم.

میرشاه‌ولد بیان کرد:‌ روال در آموزش و پرورش برای برخورد با این مسئله این است که شرایط مدرسه را در نظر گرفته و واقعیت‌ها را مشاهده می‌کنیم و سپس نحوه رفتار مدیر را در مدرسه ارزیابی و متناسب با آن تصمیم گیری می‌کنیم.

** مدیران مدارس ناتوانی از تامین قبوض آب یا گاز را با خانواده‌ها در میان بگذارند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ به مدیران مدارس توصیه می‌کنیم برای دریافت کمک‌های اختیاری از روش‌های پسندیده استفاده کنند، یعنی مردم را در جریان مسائل واقعی مدرسه قرار دهند، ما از مردم چیز پنهانی نداریم، وقتی مدرسه توانایی پرداخت پول قبض گاز را ندارد، مدیر مدرسه آن را از خانواده‌ها پنهان نکند.

وی افزود: ‌مردم به‌راحتی از کنار این ماجرا نمی‌گذرند، مدیران مدرسه به خانواده‌ها بگویند: "اگر پول برق را پرداخت نکنیم، برق مدرسه قطع می‌‌‌شود" در چنین شرایطی حتماً خانواده‌ها با مدارس همکاری می‌کنند.

میرشاه‌ولد گفت:‌ البته این مسئله کاملاً اختیاری است، یعنی مدیر مدرسه مشکلات را طرح می‌کند و مدرسه 200 دانش‌آموز دارد، ممکن است خانواده 20 نفر از دانش‌آموزان همراهی و برای حل مشکلات مدرسه اقدام به کمک مالی کنند.

** مدیران مدارس باید به خانواده‌ها گزارش بدهند

این مقام مسئول افزود:‌ آن چیزی که تایید نمی‌شود، این است که مدیر مدرسه حق ندارد بگوید در مدرسه دولتی هر خانواده‌ای باید رقمی را که او اعلام کرده،‌ پرداخت کند. در بازرسی‌ها به‌شدت دنبال این هستیم که مردم در فضای شفاف به مدارس کمک مالی کنند و مدیران مدارس موظفند گزارش هزینه‌های مدرسه را به اطلاع خانواده‌ها برسانند، هر پولی که از خانواده‌ها دریافت می‌شود باید مشخص شود که چگونه هزینه می‌شود.

** شرایط کمک‌های مردمی به مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدرسه باید به حساب مدرسه واریز شود. کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدرسه نباید ‌به‌صورت نقد و چک در وجه حامل باشد، پول به حساب دیگری غیر از حساب مدرسه واریز نشود و دریافت کمک‌های مردمی به هیچ عنوان اجباری نیست.

وی اظهار داشت: بسیاری از مدارس این موضوعات را رعایت می‌کنند؛ ‌بیش از 105هزار مدرسه در کشور داریم و درصد مدیرانی که به‌اجبار از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند به‌نسبت کل مدارس کشور اندک است.

** تعلیم و تربیت باکیفیت با امکانات دولتی امکان‌پذیر نیست

میرشاه‌ولد ادامه داد:‌ مدرسه دولتی طبق قانون اساسی نمی‌تواند پول دریافت کند اما تعلیم و تربیت کاری است که اگر می‌خواهیم با کیفیت انجام شود با اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست. مدیر مدرسه وقتی مسئولیت می‌پذیرد تمایل دارد تا تعلیم و تربیت باکیفیت به دانش‌آموزان ارائه کند و اگر خانواده‌ها به مدرسه کمک مالی کنند،‌ مدیر مدرسه می‌تواند فعالیت‌های آموزشی و تربیتی باکیفیتی ارائه کند.

** رقابت مدارس دولتی با مدارس غیردولتی بسیار دشوار است

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: ‌مدیر مدرسه دولتی تمایل دارد با مدارس خاص و غیردولتی که از مردم شهریه دریافت می‌کنند رقابت آموزشی داشته باشد و دانش آموزانش در کنکور رتبه خوبی بیاورند اما با شرایط موجود بسیار دشوار است که مدرسه دولتی با مدارس خاص و غیردولتی رقابت آموزشی داشته باشد.

وی بیان کرد: زمانی که مامور آب یا برق برای چندمین بار به مدرسه مراجعه و تهدید به قطع آب یا برق می‌کند مسلم است که آرامش مدیر مدرسه به هم می‌ریزد و ناچار است که از خانواده‌ها درخواست کمک مالی کند. توصیه من به مدیران مدارس این است که خانواده‌ها را در جریان این مشکلات قرار داده و از نظر صرف هزینه‌های مالی نیز با آنها شفاف باشند.

** شرایط برگزاری کلاس‌های تابستانی و ضوابط دریافت هزینه

میرشاه‌ولد در پاسخ به پرسشی درخصوص برگزاری کلاس‌های تابستانی توسط مدارس دولتی و دریافت هزینه از خانواده‌ها گفت: مدارس با تصمیم انجمن اولیا و مربیان در طول سال تحصیلی و ایام تابستان می‌توانند برنامه‌های آموزشی مختلفی داشته باشند. سال تحصیلی از مهر ماه شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد و تابستان نیز جزیی از سال تحصیلی است اما کلاس‌های تابستانی و دریافت پول از خانواده‌ها باید با مصوبه انجمن اولیا و مربیان باشد.

وی افزود:‌ انجمن اولیا و مربیان از طرف خانواده‌ها انتخاب شده‌‌اند تا به‌نمایندگی آنها و با همکاری مدیر مدرسه برنامه‌های مختلف آموزشی و پرورشی را در مدرسه طراحی کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مدیریت و رهبری آموزشی مدرسه با مدیر است و طرح‌ها را به انجمن اولیا و مربیان ارائه می‌کند و انجمن‌ مجبور نیست طرح‌ها را بپذیرد بلکه می‌تواند آنها را رد کند.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری تسنیم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!