تاثیرپذیری خلقیات از برخی خوراکی ها

دکتر مجید حسن قمی، متخصص تغذیه با اشاره به این که کربوهیدرات ها یکی از تاثیرگذارترین مواد در بهبود خلق و خو هستند، می گوید: بدن و مغز در طول شبانه روز به مقادیری کربوهیدرات نیاز دارد. با مصرف کربوهیدرات ها، واکنشی سرتونین در مغز ایجاد می شود. این هورمون به عنوان واسطه عصبی در حالت شادابی تاثیرگذار است و در بدن تولید می شود.

وی ادامه می دهد: کاهش این هورمون در خون سبب بروز حالاتی مثل افسردگی، بی قراری، دردهای میگرنی، فشار خون بالا و بی نظمی خواب می شود. با استفاده از بعضی غذاها می توان مقدار تولید این هورمون را در مغز افزایش داد. کاکائو و شکلات تلخ و همچنین آجیل ها، کیوی، آناناس، گیلاس، گوجه فرنگی، موز و آلو از بهترین منابع غذایی سروتونین هستند.

صبحانه بخورید

خوردن صبحانه را فراموش نکنید. صبحانه نخوردن باعث کاهش سطح قند خون می شود. این متخصص می گوید: میزان ذخایر کبد انسان برای تامین انرژی در حدود 8 تا 12 ساعت کافی است. در افرادی که صبحانه نمی خورند ذخایر کبدی بسرعت به اتمام می رسد و در چنین حالتی فرد احساس بی حوصلگی و ضعف می کند.

سبزیجات در سبد خانواده

حال این پرسش مطرح است که میوه ها و سبزیجات به چه میزان در کاهش احساس خستگی تاثیر گذارند؟ دکتر قمی می گوید: میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند. این مواد سیستم ایمنی را تقویت کرده و با مواد مضری که سرطان زاست مقابله می کنند. آنتی اکسیدان های قوی مانند سلنیوم، لیکوپن، ویتامین های Cو E به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارند. غذاهای دریایی، آجیل، گوشت بدون چربی، غلات سبوس دار، ماکارونی سبوس دار، لوبیا و حبوبات و محصولات لبنی کم چرب موادی غنی از سلنیوم هستند.

همچنین مصرف آنتی اکسیدان ها مانع تخریب سلولی می شود و بروز افسردگی و آلزایمر را در سالمندان کاهش می دهد.

خوش اخلاقی با مصرف ماهی

بررسی های زیادی ثابت کرده مصرف غذاهای دریایی در بهبود حافظه موثر است.

دکتر حسن قمی در این باره می گوید: مصرف ماهی در سنین پایین تر در رشد مغز و پیشرفت سلول های کودکان موثر است. مصرف امگا 3 و 6 در افراد بزرگسال به بهبود اختلالاتی مثل افسردگی و پرخاشگری کمک و از پیشرفت آلزایمر جلوگیری می کند.

این مواد در ماهی سالمون، شاه ماهی و ساردین بیشتر از سایر ماهی هاست. نتایج مطالعات نشان می دهد، با توجه به فوایدی که ماهی و غذاهای دریایی دارد، مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته می تواند به سلامت بدن کمک کند.

فواید ویتامین B12

معمولا کمبود ویتامین های گروه B12 با بی حسی، بی حوصلگی، رخوت و خستگی همراه است. به گفته این متخصص این ویتامین همراه آهن می تواند از طریق اصلاح کم خونی به ایجاد خلق و خوی بهتر کمک کند. معمولا دیده می شود افراد کم خون بی حوصله اند و از تعاملات اجتماعی دوری می کنند.

نکته حائزاهمیت این که خون سازی هنگامی بدرستی انجام می شود که همه فاکتورهای مورد نیاز از جمله ویتامین B12، دیگر گروه ویتامین های B ازجمله B6، آهن و اسیدفولیک و ویتامین C و پروتئین کافی در اختیار بدن وجود داشته باشد.گوشتها،جگر، تخم مرغ، شیر و لبنیات، سبوس گندم و آجیل ها مواد غذایی حاوی ویتامین B هستند.

خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ، چای و قهوه حاوی مواد آنتی اکسیدان است. مواد آنتی اکسیدان ضدسرطان است. اندروفین موجود در قهوه و چای، حالت شادابی در فرد ایجاد می کند.

دکتر قمی با اشاره به این موارد می گوید: کافئین کمک می کند عضلات، احیا و گردش خون تقویت شود. همچنین مصرف قهوه، نسکافه و برخی غذاهای محرک مانند فلفل، خردل و… می توانند متابولیسم را افزایش دهند و به دنبال آن فرد احساس شادابی و کاهش خستگی می کند. همچنین چای حاوی آنتی اکسیدان هایی ازجمله ویتامین E و C است که می تواند در کاهش استرس کمک کند.

آب، مایه حیات

دکتر قمی با اشاره به این که 60 درصد وزن بدن از آب تشکیل شده است، می گوید: هر زمان که بخواهیم از بدن سم زدایی کنیم آب بهترین ماده است؛ چراکه بازگردش کلیوی را افزایش و عملکرد سیستم گوارش را تنظیم می کند. همچنین آب مشاوره خانواده ،روانشناسی خانواده - فلوراید است که در استحکام استخوان ها و دندان ها تاثیرگذار است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!