10 نکته خواندنی درباره آتشفشان ها

سرزمین‌آتشفشان

ایسلند مشهور به سرزمین آتش و یخ بر فراز آتشفشان‌های نوار نیمه اقیانوسی اطلس قرار دارد. آخرین فوران آتشفشان ایافیالایوکول در فروردین امسال در برابر فوران قدرتمند آتشفشان اسکاپتار در سال1783 بسیار کوچک به نظر می‌آید؛ انفجار آتشفشانی اسکاپتار تمام منابع کشاورزی و شیلات جزیره را نابود کرد و پس از آن قحطی جان یک‌پنجم از مردم جزیره را گرفت

آسمان زیبا

آتشفشان‌ها باعث رنگین‌تر شدن غروب خورشید می‌شوند. زمانی که آتشفشان کاستوچی در آلاسکا در سال 2008 فوران کرد، مردم سرتاسر جهان شاهد رنگمایه‌های فوق‌العاده زیبای نارنجی و سرخ‌رنگ در غروب خورشید بودند. این رویداد دیدنی ناشی از انتشار ذرات خاکستر در اتمسفر زمین است که باعث شکست بیشتر پرتوهای خورشیدی در آسمان می‌شوند.

بزرگ‌ترین آتشفشان

بزرگ‌ترین آتشفشان موجود روی زمین، آتشفشان ماونا لوا واقع در هاوایی است. این آتشفشان یکی از پنج آتشفشان موجود در هاوایی است که در ارتفاع 3هزار و 962متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. جزایر هاوایی در واقع به‌واسطه نقاط داغ و فعال آتشفشانی به‌وجود آمده‌اند.

آثار بلند مدت

انفجار سال1991 آتشفشان پیناتوبو در فیلیپین از انفجار اسکاپتار نیز سخت‌تر بود. این انفجار حدود 22میلیون تن دی‌اکسیدسولفور را به خارج از زمین انتقال داد. این ماده به چرخه مواد زمین وارد شد و حرارت جهانی را حداقل نیم درجه سلسیوس کاهش داد.

جهنم سیال

سنگ‌های متخلخل آتشفشانی، تنها سنگ‌هایی هستند که توانایی شناور بودن روی آب را دارند. این سنگ‌ها معمولا خاکستری و مملو از حفره‌های حباب مانند هستند که در اثر خروج سریع و پرفشار گازهای داغ از میان سنگ‌ها به‌وجود می‌آیند.

هیولای شکست پذیر

نیرومندترین آتشفشان‌های جهان ابرآتشفشان نام دارند. انفجار یک ابرآتشفشان می‌تواند بارانی از آتش را تا مسافت هزاران کیلومتر بر زمین بباراند و به ایجاد تغییرات آب و هوایی منجر شود. تغییراتی از قبیل کاهش دمای هوا که در نتیجه آزادسازی چندین تن خاکستر در اتمسفر زمین به‌وجود می‌آید. این هیولاها دست‌های وحشتناک خود را هر چند صد هزار سال یک بار رو می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین آنها در پارک ملی یلو‌استون در مرکز آمریکا قرار دارد و دانشمندان نیز اعلام کرده‌اند انفجار این آتشفشان نزدیک است.

مرگ

آتشفشان‌ها می‌توانند منقرض شوند. زمانی که دانشمندان اعلام می‌کنند از این پس آتشفشانی هرگز فوران نخواهد کرد، در واقع انتظار منقرض‌شدن و نابود شدن آن آتشفشان وجود دارد. آتشفشان‌هایی که در حال‌حاضر فعال نیستند اما احتمال فعال‌شدن آنها وجود دارد، آتشفشان‌های خفته خوانده می‌شوند

بزرگ‌ترین انفجار

بزرگ‌ترین انفجار آتشفشانی تاریخ به کوه تامبورا واقع در جزیره سامباوا در اندونزی تعلق دارد. انفجار و فوران این آتشفشان در سال 1815 مرگ 100هزار انسان را رقم زد. اندونزی بیشترین تعداد آتشفشان‌های فعال یعنی حدود 76 آتشفشان را دارد.

رشد

آتشفشان‌ها توانایی رشد کردن دارند؛ با انباشته‌شدن گدازه‌ها و خاکسترها لایه‌های جدیدی به آتشفشان افزوده شده و ارتفاع آن را افزایش می‌دهند. این یکی از شیوه‌های رایجی است که کوه‌ها براساس آن ساخته می‌شوند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!