انتقاد معاون وزیر آموزش و پرورش از نگاه تک بعدی به تعلیم و تربیت

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا کفاش در آیین تجلیل از برگزیدگان الگوهای برتر تدریسدرس تفکر و سبک زندگی و تجارب برتر تربیتی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به ضرورت برخورداری از نگاهی جامع به مقوله تعلیم و تربیت گفت: دکتر شریعتی و شهید رجایی پیش از انقلاب بنای چنین اندیشه‌ای را نهاده‌اند و اگر مجموعه این آرا را در کنار هم قرار دهیم شاید بتوانیم تربیت چند ساحتی را محصول این تفکرات بدانیم.

وی افزود: ما حق نداریم به تربیت انسان تک ساحتی بنگریم. آنچه امروز به عنوان مصیبت در جهان شاهدیم به عنوان تربیت‌های تک بعدی است. زیبایی جسمی بشر در رشد متوازن اوست و در عرصه روحانی و معنوی هم همین گونه است و انسانی که وجودی نامتوازن داشته باشد قادر به حل مشکلات خودش نیست چه برسد که مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور را حل کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ساحت‌های شش گانه مورد تاکید در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورشگفت:‌ امروز ساحت‌های شش گانه نگرش نوینی است و باید گفت درد جهان از تربیت تک ساحتی است. ما در گروه‌هایی چون طالبان و داعش افرادی را می‌بینیم که نماز شبشان ترک نمی‌شود اما گرفتار مشکلات بسیاری هستند زیرا به صورت تک بعدی تربیت یافته‌اند.

کفاش افزود: متاسفانه در جامعه خود شاهد تربیت دانش آموزانی هستیم که به علت ورود به دانشگاه‌های تراز اول خود را در تست زنی محدود کرده‌اند و با همه اجتماع قطع رابطه کرده‌اند. اینها چون در ساحت‌های تربیت اجتماعی و سیاسی رشد نیافته‌اند از همان ترم اول دانشگاه دچار افسردگی و تنش می‌شوند و نمی‌دانند چگونه باید با اطرافیان خود رابطه برقرار کنند. اینها حتی روی ساحت تربیت بدنی نیز کار نکرده‌اند و جسم ضعیفی دارند و متاسفانه اینها نتیجه تربیت تک ساحتی است.

وی با بیان اینکه هر کدام از ما به تناسب علاقه خود به مقوله تربیت نگریسته‌ایم گفت: امروز نباید این گونه باشد و بیش از هر زمان دیگری نیازمند وجود مربیان، مدیران و معلمانی هستیم که به صورت جامع به مقوله تربیت نگاه می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از نگاه بخشی به تعلیم و تربیت انتقاد کرد و گفت: نگاه بخشی در تعلیم و تربیت بزرگترین لطمه را به خروجی مدارس می‌زند. امروز حق نداریم فقط قاریان قرآن، برگزیدگان المپیاد، نفرات برتر کنکور یا نمازگزاران را در مدرسه و سر صف تشویق کنیم بلکه باید دانش آموزانی که تربیت جامع دارند مورد تشویق قرار بگیرند.

کفاش افزود: این روزها فضای مجازی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده و برخورد با این عرصه و کنار گذاشتن آن نه ممکن و نه منطقی است. باید دانش آموزانی را تربیت کنیم که حضور فعال و سالمی را در فضای مجازی داشته باشند. اگر نگاه مانع تراشانه، حذفی و فرار رو به عقب داشته باشیم نمی‌توانیم موفق باشیم.

به گزارش ایسنا، در این برنامه از 64 برگزیده کشوری ارائه دهنده الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی و همچنین 32 برگزیده جشنواره تجارب برتر تربیتی تقدیر و همچنین از کتاب تفکر و سبک زندگی رونمایی شد.

 

 

منبع دریافت این مطلب : ایسنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!