تغییر روش شمارش بی سوادان

علی باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، گفت: طبق آمارهای سال 93، حدود 423 هزار نفر در سال گذشته در برنامه های سوادآموزی ثبت نام کردند که 250 هزار نفر از آن ها بین بی سواد مطلق بودند.

وی ادامه داد: آمار ها نشان می دهد نسبت استقبال بی سوادان شهر و روستا برابر شده است و سهم زنان در موضوع تحت پوشش قرار گرفتنفعالیت های سوادآموزی 60 درصد بوده است.

باقرزاده بیان کرد: تمام افرادی که تحت پوشش قرار گرفتند بین رده سنی 10 تا 49 سال بوده اند. 90 هزار نفر در فعالیت های تحکیم سواد ثبت نام کرده اند که این فعالیت ها منجر به مدرک تحصیلی نمی شود اما مهارت های خواندن و نوشتن در افراد تحکیم می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: دوره انتقال شورای عالی آموزش و پرورش دوره پایه ششم ابتدایی است که افراد پس از سپری کردن این دوره به آموزش رسمی منتقل و از قلمرو سوادآموزی خارج می شود.

وی افزود: امسال ظرفیت بالقوه ای در اختیار ما قرار گرفته و آن مصوبه هیئت وزیران است.

اولین بار است دولت مصوبه ای در اصل سوادآموزی تصویب می کند

باقرزاده اشاره کرد: در طول 30 سال گذشته اولین بار است که دولت مصوبه ای در اصل سوادآموزی تصویب می کند و دستگاه های مختلف را مکلف به همکاری می کند. اختیاراتی به سازمان و آموزش و پرورش می دهد که سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه خطاب این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت است، گفت: حداقل سواد پذیرفته شده توانایی خواندن و نوشتن متون ساده همچنین حساب کردن در حد 4 عمل اصلی ،داشتن مدرک سوم ابتدایی یا دوره سواد آموزی است . افرادی که این شرایط را نداشته باشند بی سواد قلمداد می شوند .

روش شمارش در سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص تغییر روش شمارش، گفت: پایگاه های ثبتی روش مناسبی برای شمارش است و وضعیت تحصیلی و سواد افراد از این طریق صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تغییر مفهوم سواد نیز در مصوبه هیئت وزیران مورد توجه قرار داده شده است . در این خصوص مراکز یادگیری محلی تاسیس و راه اندازی می شوند. این مراکز آموزشی بر اساس نیاز جامعه محلی شکل می گیرد و با مدیریت مسئولین محلی استمرار می یابد .

باقرزاده بیان کرد: مهارت های مختلفی در مراکز یادگیری محلی آموزش داده می شود. آموزش مهارت سواد پایه، مهارت های زندگی، حقوق شهروندی و مهارت های اجتماعی و شغلی در این مراکز سرویس داده می شود.

جزییات مصوبه هیئت وزیران

وی خاطرنشان کرد: در این مصوبه دولت تصمیم گرفته افرادی را پس از ثبت نام و آموزش، به عنوان مشوق قرار بگیرند. بر این اساس به افراد بی سواد 49-10 ساله کشور در صورت ثبت نام و اموزش و احراز نمره قبولی در ارزشیابی پایانی ، 20 درصد سرانه هزینه تمام شده به عنوان تشویق پرداخت می شود که در نیمه اول سال 94 معادل 130 هزار تومان در کشور است .

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اشاره کرد: این موضوع به اقتصاد خانواده کمک خواهد کرد. ثبت نام اولیه و امتحان را برای این افراد سازمان انجام می دهد.

باقرزاده به وظایف سازمان اشاره و گفت: طبق سندی که به تصویب دولت رسیده، باید هرسال 500 مرکز یادگیری محلی را ایجاد کنیم. دولت این مراکز را ایجاد می کند و به تدریج به جوامع محلی واگذار خواهد کرد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!