کسب نتایج بهتر با مطالعه ی صحیح

هدف از حضور در کلاس و مطالعه دروس، یادگیری مطالب و استفاده از آنها در حل مسائل و یا شناخت بهتر چیزهایی ست که در ذهن ما به صورت مبهم و مجهول وجود دارد. اما برای یادگیری بهتر و دقیق تر باید به مراحل مقدماتی فرایند یادگیری نیز توجه ویژه نمود.

شاید اولین مقدمه، ایجاد انگیزه قوی و آمادگی روحی و ذهنی برای یادگیری دروس باشد. اما این انگیزه را چگونه در خود ایجاد کنیم؟

در اینجا نمی‌خواهیم از انگیزه‌های ابتدایی و کلی مثل اینکه درس خواندن چه تاثیری در زندگی و آینده ما دارد،

صحبت کنیم. موضوع بحث ما ایجاد انگیزه و رغبت برای یادگیری و مطالعه یک بحث خاص، یا یک موضوع درسی مشخص می‌باشد. که البته این ایجاد انگیزه و شوق نسبت به موضوع باید قبل از حضور در کلاس و تدریس معلم صورت گیرد.

*علاقه مهم ترین شرط در تمرکز حواس می‌باشد. باید بدانید که هرچه علاقه‌تان به یادگیری آن موضوع بیشتر شود، ذهن شما تمرکز بیشتری در یادگیری پیدا می‌کند. در نتیجه این تمرکز بیشتر، مطلب دقیق‌تر و با ماندگاری طولانی‌تر در ذهن نقش بسته و در نتیجه یادآوری آن، سریعتر، آسانتر و حل مسائل بسیار روان تر انجام خواهد شد.

برای ایجاد رغبت و انگیزه در رابطه با یک موضوع می‌بایست اطلاعات اولیه‌ای راجع به آن بدست آوریم.

این اطلاعات اولیه شامل قوانین کلی حاکم بر آن موضوع بوده و باید ساده و کم حجم باشد و تصویر روشنی از آنچه باید بیاموزیم بدست آوریم.

*تصویری اندیشیدن به مطالب به شکلی زیبا و روان در ذهن، شما را به مطالعه و پیگیری آن موضوع علاقه مندتر می‌نماید. یکی از روشهای تصویری نمودن زیبا و روان این اطلاعات در ذهنتان این است که با موضوع مورد مطالعه‌تان دوست شوید و با آن شوخی کنید، بگذارید و ذهن شما آن مطلب را به شکل یک سرگرمی و تفریح تصور کند و نه یک موضوع اجباری و بی‌روح.

این شکل برقراری ارتباط با مطلب درسی باعث ایجاد هیجان و علاقه و کششی می‌شود که شما را در یادگیری بسیار کمک خواهد نمود. مطالبی که بار هیجانی بیشتری دارند، بیشتر در حافظه می‌مانند و بهتر بخاطر آورده می‌شوند،

وقتی تک تک شما دانش آموزان نسبت به مطلب درسی همین علاقه و اشتیاق را داشته باشید و فضای کلاس را قبل از ورود معلم برای تدریس او آماده نمایید، معلمتان هم با شور و شوق بیشتر هر آنچه در توان داشته باشد برای آموزش شما بکار می‌گیرد. هر چه در سر کلاس آماده‌تر و با علاقه‌تر حاضر شوید و سوال هایی مرتبط با موضوع درس طرح کنید، معلمتان هم متوجه می‌شود که خواهان درس هستید و با اشتیاق بیشتر مطلب را توضیح می‌دهد، مثالهای جدید می‌زند و با انجام تمرینات بیشتر به شما در یادگیری بهتر کمک خواهد کرد.

*بعد از آنکه مطلب را از معلمتان فراگرفتید نوبت به مطالعه خود شما و تمرین و حل مساله است.

شما باید برای یادگیری خوب مطالب، هدفتان را مشخص کنید. اهداف وقتی قابل دستیابی هستند که مشخص، دقیق، روشن و واضح باشند؛ و دیگر آنکه برای مطالعه برنامه ریزی داشته باشید. باید زمان مطالعه هر درس و یا هر مطلب را کاملاً مشخص کنید. مثلاً اینکه روز دوشنبه باید فصل اول کتاب علوم را بطور کامل مطالعه کنید.

این برنامه ریزی باعث می‌شود هر بخش در زمان مناسب خود مطالعه شود و زمان مطالعه و یادگیری هر بخش و فصل با زمان مطالعه بخش دیگر مخلوط نشود.

مهمترین بخش در مطالعه یک درس، خواندن و فهمیدن متن اصلی کتاب است.

مطالب هر کتاب درسی بصورت ساده، عمومی و همه فهم نوشته شده است. شما باید مطلب را به زبان خودتان و به شکلی که دوست دارید برگردانید. متن درس، نمودارها – جداول و فرمولها را به زبان خود بیان کنید و مثالهایی برای خودتان بزنید که به فرایند یادگیری‌تان کمک کند. حتی متن را یک بار به زبان ساده خودتان بنویسید.

به جدولها و نمودارهایی که در کتاب آمده است به خوبی توجه کنید.این نمودارها و جداول معمولاً دارای نکاتی هستند که شاید در متن درس نیامده باشد. به غیر از این شکل این نمودارها، راحت تر از متن در ذهن شما نقش می‌بندد.

*حال که مطلب را بخوبی فراگرفتید، سعی کنید آن مطلب را به مطالب قبلی ارتباط دهید و به دنبال مثالهایی قابل لمس و درک در اطرافتان بگردید. این کار باعث می‌شود به کاربردهای واقعی و عملی این مطلب علمی پی ببرید.

بعد از مطالعه مطلب درسی و درک کامل مطلب، نکات اصلی و کلیدی و حتی کلمات کلیدی بحث را یادداشت کنید.

نکات و کلمات کلیدی، کوتاهترین، راحت‌ترین و بهترین نکات و کلماتی هستند که با دیدن آنها یک مفهوم در ذهن تداعی شده و مجدداً یادآوری می‌گردد.

تهیه وتنظیم: زهرا علی آبادی

 

 

منبع دریافت این مطلب : مبتکران

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!