معاونت پرورشی و فرهنگی

نهاد «امور تربیتی» در تاریخ هشتم اسفند 1358 ، با تدبیر شهیدان، رجایی و باهنر، با ساختار جدید و اهداف نظام اسلامی در آموزش و پرورش بنیان نهاده شد. نگاهی گذرا به شرایط حاکم بر کشور در آن زمان که آموزش و پرورش و مدارس کشور علاوه بر این که گرفتار فرهنگ غربی و ستم­شاهی بود، آماج انواع حملات گروه ­های سیاسی شده بود، اهمیت این تدبیر را دو چندان می­کند. چه بسا که اگر این اقدام صورت نمی­گرفت، میلیون­ها جوان کشور در معرض تبلیغات گروه ­های مختلف قرار گرفته و مدارس کشور، به عرصه جذب نیرو برای گروه ­های سیاسی مختلف تبدیل می­شد. از کارکردهای دیگر امورتربیتی، گسترش فرهنگ اسلامی به نحو درست در میان دانش ­آموزان جوانان و نوجوان، همچنین حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش را می­توان یاد کرد.

به همین دلیل در آن روزگار شعار " مربیان تربیتی سربازان انقلابند " به عنوان نشانی از شهیدان رجایی و باهنر محور برنامه‌ ریزی‌ها و فعالیت‌ های امور تربیتی قرار گرفت .

معاونت پرورشی فرهنگی

تاکیدات پی در پی امام خمینی( ره ) بر تربیت صحیح جوانان و دانش آموزان در آن دوران، به نوعی مهر تاییدی بر تشکیل نهاد «امور تربیتی» در مدارس محسوب می­شد.

سهم بزرگ امور تربیتی طی دهه ­های پس از تاسیس، در حفظ دست‌ آوردهای انقلاب، ترویج ارزش‌ های اسلامی و انقلابی، مبارزه با افکار ویرانگر انحرافی پس از دوران پیروزی انقلاب، حضور پرشور در خط مقدم جبهه ­های نبرد در دوران دفاع مقدس و پاسداری از حیثیت و هویت دینی و ملی، شناسایی، رشد و هدایت استعدادهای دانش­ آموزان ، شرکت در سازندگی کشور و از همه مهم ­تر، تلاش برای تربیت دینی دانش­آموزان، آن را به فرموده‌ی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ­ای (مدظله العالی)، به مثابه صدقه‌ جاریه و کار حسنه ­ای برای شهیدان رجایی و باهنر باقی گذاشته است.

بدون تردید دهه شصت دوران طلایی امورتربیتی بود. پس از آن نیز طی دهه­ های مختلف این نهاد با فراز و فرودهایی مواجه بود که در جای خود قابل توجه و بررسی دقیق تر می باشد .

بدنبال نتایج درخشان فعالیت ­های امور تربیتی هنگام تصویب قانون وزارت آموزش و پرورش در دهه هفتاد، این نهاد مورد توجه مسئولان قرار گرفت و چنین مصوب شد : «جهت تقویت بنیه تربیتی نظام «واحد امور تربیتی» در سطح معاونت وزارت تشکیل می­شود.» و در ادامه ضمن تعریف اهداف، وظایف مشخصی برای آن تعریف گردید.

در حال حاضر نهاد امور تربیتی زیر لوای معاونت پرورشی و فرهنگی با زیر مجموعه ه­ای متشکل از سه اداره، اداره کل امورتربیتی و مشاوره، اداره کل قرآن عترت و نماز و اداره کل امور فرهنگی و هنری در حوزه ستادی به فعالیت­های خود ادامه می­دهد. همچنین براساس ماده واحده قانون احیاء معاونت پرورشی و تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش سازمان دانش آموزی نیز تحت نظر این معاونت فعالیت می­نماید. مطابق تبصره 3 این قانون، تشکیلات معاونت پرورشی و تربیت بدنی(پرورشی و فرهنگی) در تمامی سطوح مدیریتی از ستاد وزارتخانه تا مناطق و واحدهای آموزشی جاری بوده و در واحدهای آموزشی یکی از معاونت­ها به معاونت پرورشی و تربیت بدنی(پرورشی و فرهنگی) اختصاص می­یابدو هر مدرسه باید حداقل یک نیروی پرورشی تمام وقت اعم از معاون پرورشی و تربیت بدنی یا مربی پرورشی داشته باشد.

 

منبع دریافت این مطلب : معاونت پرورشی و فرهنگی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!