شکاف در سرانه آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار چهاربند در همایش «تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید» که در تالار اندیشه در حال برگزاری است، بیان کرد: در ادامه نقشه راه آموزش و پرورش، مدلی از برنامه عملیاتی استان تهران در اجرای سند تحول بنیادین را طراحی کرده‌ایم تا منویات سند تحول و سیاست‌های پنج‌گانه وزیر آموزش و پرورش را در مدارس منعکس کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های این مدل طراحی شده، افزود: کانون اصلی تحول باید مدرسه باشد. در گذشته اتصال و انسجام کافی نداشت و بازده منابعی که صرف می‌شد، به مدرسه نمی‌رسید. این مدل برنامه‌ریزی شده منبعث از ساختار سند تحول است که در اختیار مناطق قرار گرفته تا آنان به مدارس ابلاغ کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: حاکمیت دیدگاه فرصت‌مدارانه همزمان با رویکرد تفکر مساله‌مدار، برنامه‌باوری و برنامه‌محوری، مدرسه‌محوری، فرآیندمداری و پیامد محوری، یکپارچه‌نگری در اجرای برنامه درسی در استان، تکوین و تعالی هویت دانش‌آموز، تنوع‌بخشی به منابع مالی بر اساس رقابت در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی با تاکید بر عدالت آموزشی، تشکیل ستاد برنامه‌ریزی در نظام اداره کل و منطقه، بررسی الزامات مطابق با اسناد بالادستی، انجام مطالعات و تهیه گزارش‌ها و عملکرد وضع موجود، تبیین ماموریت، اهداف عملیاتی، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های اجرایی، تدوین برنامه‌های عملیاتی سرآمد و شاخص‌های تعیین اقدامات ذیل برنامه عملیاتی در سه گروه الزامی، انتخابی و اختیاری، از مهمترین برنامه‌های مدل طراحی شده است.

چهاربند افزود: تعدیل عدم تعادل‌های جغرافیایی و استقرار مدارس در مناطق شهری به دلیل تحولات جمعیتی و عدم تامین سرانه آموزشی توسط انبوه‌سازان به ویژه مسکن مهر و مدیریت تهدیدهای ناشی از فرسودگی و غیرمقاوم بودن 53 درصد از فضاهای آموزشی، ساماندهی هدفمند شیوع انسانی با اولویت تامین کمبود معلم در دوره‌ها، بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی و تعدیل مدارس خاص و حمایت از مدارس دولتی از دیگر برنامه‌های ما است.

وی با اشاره به تامین کمبود معلم مرد در شهر تهران، تصریح کرد: از سال‌های 91 توانستیم 115 هزار ساعت کمبود معلم مرد را به 80 هزار ساعت کاهش دهیم و در نتیجه 35 هزار ساعت استفاده از معلم مرد را تعدیل کرده‌ایم، اما باز هم در این مورد چالش‌ خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تعدیل مدارس خاص و حمایت از مدارس غیردولتی نیز گفت: باید از مدارس دولتی حمایت شود تا این فاصله‌ها کاهش یابد.

چهاربند تصریح کرد: شکاف سرانه آموزشی مدارس دولتی با غیردولتی در دوره ابتدایی 4.6 برابر، در دوره اول متوسطه 5.3 برابر، در دوره دوم متوسطه با احتساب پیش‌دانشگاهی 7.1 برابر است.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!