چگونه میل به مدرسه رفتن را در کودک تقویت کنیم

حمید بهبودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، در خصوص برخورد با کودکان دبستانی و پیش‌دبستانی که سخت به مدرسه می‌روند، گفت: «جبران خلیل جبران» می‌گوید که والدین سکوی پرتاب فرزندان خود هستند، لذا برای پذیرش مدرسه توسطدانش‌آموزان به‌عنوان خانه دوم والدین و فضای عاطفی و اجتماعی خانه و مدرسه بسیار مهم و تاثیرگذار است، لذا حضور دانش‌آموز با شادابی و آرامش در مدرسه نشا‌ن‌دهنده سلامت عاطفی کودک در خانه و این نکته که مهارت‌های حل مسئله را یاد گرفته است.

وی افزود: گاهی استرس جدایی از مادر برای کودکان به این دلیل است که مادران نگرانی خود را به کودکان منتقل می‌کنند، لذا مادران از به کار بردن جملاتی مانند «در مدرسه با هم‌کلاس‌های خودت دعوا نکن، چرا که تو توانایی مقابله با آن‌ها را نداری» خودداری کنند. همچنین والدین برای ایجاد آرامش و اشتیاق کودک در رفتن به مدرسه، کودک را تهدید نکرده و به او نگویند که «اگر مدرسه نروی دوستت ندارم».

این مسئول خاطرنشان کرد: با تقویت حس مسئولیت‌پذیری در کودکان می‌توان او را برای رفتن به مدرسه آماده کرد که نمونه آن تمرین رفتن کودک به سرویس بهداشتی، جابه‌جا کردن لوازم‌التحریر در کیف، بستن بند کفش است تا کودک بیاموزد که توانایی اداره خود را دارد.

وی اظهار کرد: خرید لوازم مدرسه همراه با کودک به گونه‌ای که رنگ و مدل لوازم را خود کودک انتخاب کند نیز یکی از راه‌های ایجاد اشتیاق در کودک برای رفتن به مدرسه است.

وی تصریح کرد: تشریح اهداف مدرسه و با سواد شدن نیز یکی دیگر از اقداماتی است که قبل از شروع مدرسه باید توسط والدین برای کودک انجام شود؛ چرا که این موضوع سبب ایجاد انگیزه برای تجربه‌ای جدید تحت عنوان اجتماعی شدن است تا با موقعیت‌های جدید آشنا شوند.

بهبودی عنوان کرد: در نظر گرفتن پاداش برای رفتارهای اجتماعی کودک روشی برای عادت دادن وی به فعالیت‌های اجتماعی است. همچنین لازم است اولیا هنگام بازگشت کودک از مدرسه او را با آغوش باز بپذیرند و نسبت به او بی‌تفاوت نباشند؛ چرا که این استقبال به معنای خدا قوت گفتن برای کودک است، البته تاکید شود بعد از انجام تکالیف به کودک اجازه بازی داده شود.

وی تاکید کرد: داشتن هم‌مسیر و همراه از کودکان همسایه و هم‌سال او در مسیر مدرسه در پذیرش کودک بسیار موثر خواهد بود. از سوی دیگرفضای مدرسه و معلمان و توجه آنان به اجرای برنامه‌های شاداب در مدرسه و پرهیز از اقدامات ملال‌آور در ایجاد شوق در کودکان بسیار موثر خواهد بود.

 

 

منبع دریافت این مطلب : ایسنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!