کتاب در ایران ارزان تر از همه جاست

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا،حمیدرضا کفاش در هجدهمین دوره طرح ملی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه که آبان ماه 1394 همزمان با بیست و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود اظهار داشت: در آستانه ماه شریف ذی الحجه قرار داریم و آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور محبوب داریم. درود می فرستیم به روان پاک شهیدان رجائی و باهنر که همواره یاد مهر آنها در آموزش و پرورش و به خصوص در حوزه پرورشی جاویدان خواهد بود.

مسئولیت انس با کتاب برعهده شماست

وی افزود: شما کارشناسان استانی باید بدانید که مسئولیت انس با مطالعه و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور بر عهده شماست و طرح 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه کار مشترکی بین آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که کار خوبی است اما می توان بهتر و مطلو بتر از این نیز در عرصه کتاب و کتابخوانی وارد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: امیدواریم بتوانیم حرکت سازنده، عمیق تر و وسیع تری برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام دهیم که این کار با همفکری و تعامل بیشتر امکان پذیر است.

مازاد درآمد موسسه منادی تربیت صرف تجهیز کتابخانه مدارس محروم می شود

وی خاطرنشان کرد: هجدهمین دوره 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه در حال برگزاری است که از گذشتگان به ارث رسیده و موسسه منادی تربیت که وابسته به آموزش و پرورش و مجموعه ای غیرانتفاعی است برای توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت می کند.باید بدانید که مازاد درآمد این موسسه صرف تجهیز کتابخانه مدارس محروم می شود.

کفاش افزود: کار ممیزی کتاب مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما این حق آموزش و پرورش است که کتاب ها را متناسب با پایه ها و دوره های مختلف تحصیلی به صورت تخصصی انتخاب کند که چندسالی است سامانه رشد این کار را به حکم قانون انجام می دهد.

انتخاب کتابها متناسب با برنامه درسی دانش آموزان

وی گفت: کتابهایی که منتشر می شود همه مفید هستند اما آموزش و پرورش قصد دارد کتابهایی را برای دانش آموزان انتخاب کند که متناسب با برنامه درسی جمهوی اسلامی تطبیق دارد و اهداف برنامه درسی آشکار و پنهان را محقق می کند و باید بدانیم هر کتابی که در جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود محترم است.

مرجعیت سامانه رشد برای انتخاب کتابها

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدواریم سامانه رشد از این پس به عنوان مرجع انتخاب کتاب برای دانش آموزانقرار گیرد زیرا کتابهایی که توسط این سامانه انتخاب می شود قابلیت انتقال، به روز رسانی و حتی حذف و اضافه دارد و باید توجه داشته باشیم که همه این کتابها خوب هستند و شما باید به عنوان نمایندگان استانی خوبترین ها از این مجموعه انتخاب کنید.

وظیفه آموزش و پرورش گرم کردن تنور انتخابات است

وی گفت: این را هم باید بدانید که همه انسان ها حق انتخاب دارند و چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه اجتماعی نباید رای خود را به دیگران تحمیل کنیم. وظیفه ما در آموزش و پرورش این است که تنور انتخابات را گرم کنیم اما هر فرد باید خود انتخاب کند و تنها می توانیم در عرصه سیاسی و فرهنگی زمینه انتخاب بهترین را فراهم کنیم.

کتاب در ایران از همه جا ارزانتر است

کفاش افزود: کارشناسان استانی باید با دقت و بر اساس نیازهای استان، منطقه، اقلیم، قومی و مذهبی خود کتابها را انتخاب کنند. باید بدانید که ذائقه ها در همه استان ها یکسان نیست این را هم باید بدانیم که نباید از گرانی کتاب صحبت کنیم زیرا در جمهوری اسلامی ایران کتاب از همه دنیا ارزان تر است و بیشتر باید سعی شود تا انس به مطالعه و کتاب در سبد زندگی افراد جامعه قرار بگیرد و اگر تورمی هم وجود دارد تنها مربوط به کتاب نیست. زیرا کالاهای دیگر نیز چنین افزایش قیمتی داشته اند و به نسبت کتاب ارزان تر است.

انس با مطالعه زیاد شود

وی ادامه داد: باید انس با مطالعه در کشور زیاد شود تا افراد متفکر، عالم و دانشنمد با توجه به کتاب و کتابخوانی در کشور پرورش یابند و نهادهای تربیتی نیز باید در تولیدی محصولات نمونه هایی را تولید کنند در قالب کتاب و بسته های آموزشی تا دیگر ناشران و بخصوص ناشران بخش خصوصی با توجه به نمونه های تولید شده در آموزش و پرورش که نمونه تراز است تولیدات خود را عرضه کنند.

معلم ابتدایی پادشاه کلاس است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به کتاب در دوره ابتدایی نباید نگاه سرمایه ای شود بلکه کتاب در این دوره یک کالای مصرفی است و در جهت تجهیز کتابخانه های کلاسی سال گذشته در 16 استان این طرح برگزار شد که به زودی در 16 استان دیگر در دوره ابتدایی برگزار خواهد شد زیرا معلم در دوره ابتدایی پادشاه کلاس است و می تواند با سیستم تشویقی دانش آموزان را به کتاب و کتابخوانی تشویق کند.

تبدیل طرح کتاب تهران به طرح کتابخوانی

وی گفت: طی رایزنی هایی که با شهرداری تهران و معاونت فرهنگی هنری آن داشتیم قرار است طرح کتاب تهران را به طرح کتابخوانی تبدیل کنیم که در نمایشگاه های باز باران اتفاق می افتد تا دانش آموزان در این نمایشگاه ها حاضر شوند و کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کنند و سپس در مسابقه کتابخوانی شرکت کنند.

نقش کتاب در مسابقات پررنگ تر شود

کفاش یادآورشد: باید در مسابقات بحث کتاب و کتابخوانی پررنگ تر شود تحقیق و مطالعه خوب است اما کتاب و کتابخوانی نیز مفید هستند و هر چقدر مطالعه افراد بالاتر برود تاثیرات عجیب تربیتی بر روی آنها از نظر رفتارو منش اجتماعی خواهد داشت.

باید با جدیت وارد فضای مجازی شویم

وی ادامه داد: عرصه فضای مجازی فرصتی مغتنم است تا کتابهای مناسب را به دانش آموزان معرفی کنیم البته باید در این عرصه حقوق ناشران و مولفان حفظ شود. در فضای مجازی می توان کاری منظم و شبکه ای انجام داد و باید با تولید محتوا در این عرصه به جدیت وارد شویم زیرا اگر محتوای خوب در فضای مجازی وارد نکنیم دیگران محتوای خود را تزریق خواهند کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هر ساله همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب نمایشگاه های استانی نیز برگزار می شود که پیشنهاد می کنیم نمایشگاهی با توجه به کودک و نوجوان و عرصه تعلیم و تربیت در استان ها برگزار شود تا کم کم کتاب را به سبک زندگی افراد وارد کنیم. زیرا آموزش و پرورش یک لشکر 14 میلیونی در اختیاردارد و می تواند در این عرصه بسیار فعال وارد شود که این کار نیازمند حرکت جهادی در عرصه کتاب است.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر اقدامات خوبی برای تولید نوشت افزارهای ایرانی اسلامی صورت گرفته و دانش آموز در طول یک سال 6 ماه با یک دفتر صد برگ و یا 200 برگ خود سرو کار دارد و می تواند با الگوهای اسلامی ایرانی آشنا شود البته می توانیم تصاویری از جاذبه های فرهنگی و هنری نیز برای تولید سمبل های ایرانی اسلامی در نوشت افزارها ایجاد کنیم.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!