از اجرای طرح رتبه بندی معلمان و وضعیت بازنشستگان در رتبه بندی تا میزان افزایش حقوق

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، نشست خبری علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و هیئت معاونین به مناسبت بازگشایی مدارس صبح امروز در دبستان شهدای معلم منطقه 5 برگزار شد.

فانی وزیر آموزش و پرورش درباره آزمون استخدامی این وزارتخانه گفت: این آزمون در بیست و هفتم شهریور ماه برای جذب 5 هزار نفر برگزار خواهد شد و این افراد پس از قبولی در آزمون در دانشگاه فرهنگیان دوره آموزشی را گذرانده و بر طبق اولویت و نیاز به رشته‌های مختلف گزینش و جذب می‌شوند.

فانی با بیان این نکته که در مهر 94 حداقل 40 هزار کلاس درس در تمام کشور با بخاری‌های گازی خداحافظی می کنند و سیستم گرمایش ایمن جایگزین آنها خواهد شد.

در طی این نشست وزیر آموزش و پرورش این نهاد را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت دانست و گفت: آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود و فرهنگیان در سراسر کشور در ستاد و اجرا و لایه‌های اجرایی از بهمن سال 93 کار را برای بازگشایی مدارس آغاز کردند.

ثبت‌نام حدود 12.5 میلیون دانش‌آموز در مدارس

وی در ادامه ضمن اشاره به این نکته که در سال تحصیلی 94-95 سیاستهای 5 گانه توسعه مشارکت در ابعاد مختلف، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه و ارتقای مدیریت آموزشگاهی،تمرکز زدایی از سیاست‌های غیر قابل تغییر آموزش و پرورش مورد توجه قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: به استناد آخرین آمار ثبت نامی تا 22 شهریور امسال بدون احتساب دانش‌آموزان بزرگسال بیش از 12 میلیون و 400 هزار ثبت نام ثبت شده که نسبت به سال گذشته افزایش 450 هزار دانش‌آموز را نشان می دهد و برآورد ما این است که این عدد تا پایان تابستان به بیش از 13 میلیون برسد .

فانی در خصوص پرسنل شاغل در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: بدون احتساب بازنشستگان 978 هزار و 287 نفر آماده فعالیت هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید 29 عنوان کتاب جدید تالیف در نظر گرفته شده است گفت: در بیشتر این اقدامات اصلاحات جزیی در سایر کتب بر اساس نظر سنجی از معلمان صورت گرفته است، همچنین تولید کتاب گویا برای دروس قرآن، فارسی و انگلیسی از دیگر اقدامات انجام شده برای سال تحصیلی جدید است.

وی از آماده سازی چاپ و توزیع قریب به 130 میلیون کتاب درسی نیز خبر داد که فایلهای الکترونیکی (PDF) در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

فانی آماده سازی معلمان برای تدریس کتب جدیدالتالیف توسط مدیران ارشد آموزش در تابستان اشاره داشت.

تحصیل 250 هزار دانش‌آموز در مدارس جدیدالاحداث آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نوسازی مدارس خاطر نشان کرد: با تلاش در این حوزه برای مهر 94 هزار و 300 پروژه مدرسه با قریب به 8 هزار کلاس درس و یک میلیون و 150 متر مربع فضا تحویل آموزش و پرورش شده است که در آن 250 هزار دانش‌آموز به تحصیل می پردازند و حدود 20 درصد از پروژه ها با مشارکت خیرین و همچنین با صرف مبلغ بیش از هزار میلیارد تومان از منابع ملی استانی و مردمی بوده است

.

فانی با بیان اینکه بیش از 90 درصد اعتبارات عمرانی در 5 ماهه اول سال به آماده سازی فضای آموزشی اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد:با توجه به تخصیص اعتبارات علاوه بر هزار و 300 مدرسه حداقل 700 مدرسه دیگر هم تا پایان سال 94 تحویل آموزش و پرورش می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی از دانش‌آموزان استثنایی در شرایطی نزدیک به دانش‌آموزان عادی قرار دارند گفت: توسعه کمی و کیفی آموزش با شیوه فراگیر این فرصت را فراهم می‌کند تا دانش آموزان استثنایی بیشتری در قالب مدارس عادی با برنامه ریزی صحیح تحصیل کنند.

فانی با اشاره به نقش مشارکت در اداره مدارس گفت: با هدف توسعه مشارکت در مدارس غیر دولتی با حداقل 21 وزارتخانه‌ و موسسه دولتی و غیر دولتی تفاهم‌نامه‌هایی در استان های کشور منعقد شده است که کمکهای ارزشمندی را از خارج آموزش و پرورش جذب کنیم.

همچنین در این نشست محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش طرح رتبه بندی معلمان را بر اساس ضوابط شورای توسعه مدیریت از اول مهر ماه اجرایی دانست.

وی در ادامه افزود: این مصوبه هفته گذشته به تصویب رسیده است و امیدواریم تا چند روز آینده دستور العمل اجرایی آن به استانها و مناطق ابلاغ شود که در این طرح معلمین،‌مربیان ، مدیران و تمامی مشمولین از مزایای طرح برخوردار خواهند شد.

بطحایی طرح رتبه بندی معلمان را از مهمترین سیاست‌ها برای ارتقای آموزش و پرورش دانست و خاطر نشان کرد: هدف اصلی ارتقای کیفیت نیروی انسانی است و به تبع آن نظام پرداختی فرهنگیان افزایش می یابد .

وی تصریح کرد: آنچه در شورای مدیریت به تصویب رسیده است بر اساس شایستگی‌ها از فرهنگیان امتیازات را کسب می کند و در 4 گروه خبره،‌ارشد، عالی و حرفه‌ای رتبه بندی می شود که به تناسب آن 15 ، 35 و 45 درصد افزایش دریافتی خواهند داشت.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه صلاحیت تخصصی و حرفه‌ای معلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت : طراحی و اجرای این فرآیند احتیاج به زمان دارد و از اول مهر طرح رتبه بندی آغاز خواهد شد اما وضعیت مطلوب آن از سال آینده نمود پیدا خواهد کرد.

بطحایی در خصوص مشمولین این طرح گفت : تقریبا همه کسانی که سابقه کاری بیش از 6 سال داشته باشند تحت پوشش قرار خواهند گرفت تا محدودیتی برای تعداد معلمین مشمول طرح نخواهیم داشت.

وضعیت بازنشستگان امسال در طرح رتبه بندی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت معلمان بازنشسته در طرح رتبه بندی خاطر نشان کرد: نیروهایی که بعد از مهر ماه سال 94 بازنشسته شوند تحت پوشش طرح رتبه بندی قرار خواهند گرفت.

وی همچنین در خصوص افزایش روش تحصیلی و تاثیر آن بر افزایش رتبه گفت: این وضعیت افزایش رتبه را به دنبال نخواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان افزایش حقوق تصریح کرد: این عدد متفاوت خواهد بود و بر اساس رتبه معلمان پرداخت می‌گردد.

بطحایی در پایان با اشاره به اینکه مهر 94 گام نخست و نقطه مطلوب طرح رتبه بندی است تصریح کرد: حرکت به سوی نظام متعالی به تدریج انجام خواهد شد.

126 مدرسه ایرانی در 76 کشور جهان افتتاح می‌شود

فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود از حضور 15 هزار دانش‌آموز ایرانی در مدارس ایرانی خارج از کشور خبر داد و گفت: در سال تحصیلی 94-95 آمادگی افتتاح 126 مدرسه ایرانی در 76 کشور جهان با هدف جذب حداکثری فارسی زبانان سراسر جهان داریم.

وی افزود: بنا به دستور مقام معظم رهبری امسال بیش از 48 هزار دانش‌آموز افغان در مدارس کشور ثبت نام شدند و طبق آخرین آمار امسال بیش از 408 هزار اتباع بیگانه در مدارس کشور تحصیل می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر سیاست این وزارتخانه در راستای تحقق عدالت آموزشی اظهار داشت: توجه به دانش آموزان پیش دبستانی در مناطق محروم و مناطقی که زبان مادری آنها غیر فارسی است سیاستی جدی در این وزارتخانه است .

وی افزود: در سال گذشته بیش از 14 درصد رشد در پذیرش دانش آموزان پیش دبستانی در این مناطق داشته‌ایم.

فانی ادامه داد: در سال تحصیلی 94-93 درمقطع متوسطه 1 نیز شاهد افزایش تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان نسبت به سال قبل بوده‌ایم و میزان پوشش این مقطع به 94.3 درصد رسیده است.

وی افزود: در مقطع متوسطه 2 نیز امسال شاهد رشد 6درصدی دانش‌آموزان تحت پوشش بوده‌ایم.

فانی افزود: همچنین در بحث گسترش فضای پژوهشی در سال گذشته 101 پژوهش سرای دانش آموزی به فضای پژوهشی آموزش و پرورش اضافه شد و امسال نیز 91 پژوهشسرای دیگر به 401 پژوهش سرای آموزش و پرورش اضافه خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم تا آخر دولت یازدهم در هر منطقه آموزشی یک پژوهش سرا افتتاح کنیم.

وزیر آموزش و پرورش توفیقات دانش‌آموزان در المپیادهای جهانی را مبارک دانست و گفت: در سال تحصیلی گذشته دانش آموزان ما موفقیت‌های چشمگیری را در المپیادهای جهانی رقم زدند و در المپیاد نجوم رتبه اول جهان را کسب کردیم و در المپیادهای دیگر نیز رتبه تیم‌های ایرانی در جهان تک رقمی بوده است.

وی تاکید کرد: تیم فوتبال دانش‌آموزی زیر 18 سال ایران نیز در مسابقات پکن حائز رتبه نائب قهرمانی شدند.

وزیر آموزش و پرورش اجرای برنامه ششم توسعه فرصتی خوبی برای تبدیل اولویت‌های تعلیم و تربیتی دانست و گفت: نقشه راه سند تحول در مرداد ماه امسال رونمایی شد که مبنای تدوین برنامه ششم توسعه خواهد بود.

وی افزود: با اجرای این سند که خواست مقام معظم رهبری و مورد تاکید رئیس جمهور است به ساحت‌های شش گانه تربیتی در آموزش‌و پرورش دست خواهیم یافت.

فانی افزود: امسال با هدف بازگرداندن روحیه نشاط و شادابی به مدارس المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای را برگزار کردیم که طی آن 3.5 میلیون دانش‌آموز در ساعات غیر درسی در جهت تندرستی فعالیت کردند.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری زمان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!