بی انگیزگی و نارضایتی زیاد معلمان

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی (شمانیوز): با تغییر سیستم آموزشی و تغییراتی که در کلاس ها صورت گرفت، امسال عملا دانش آموزی برای پایه دهم متوسطه وجود ندارد و طبق اعلام دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، به همین دلیل گفته شده، 60 هزار معلم بی کلاس ماندند.

تعدادی از معلمان از آموزش و پرورش گلایه دارند. یکی از آن ها در این باره می گوید: به خاطر طرح تحول آموزش و پرورش، امسال یکی از مقاطع متوسطه دوم بدون دانش آموز است و معلم های این پایه را برای ساماندهی به دبستان فرستاده اند. این کار برای ما مشکلات زیادی را به دنبال داشته است. تخصص لازم برای درس دادن در ابتدایی را نداریم و ساعات کارمان به هم خورده. چرا باید این اتفاق بیفتد؟

یک کارشناس آموزش و پرورش در این باره می گوید: میزان ساعاتی که در متوسطه یا هنرستان معلمان در طول روز در اختیار آموزش و پرورش هستند با ابتدایی متفاوت است. در هنرستان یک معلم سه روز در هفته یعنی 24 ساعت را پر می کند و در دبیرستان تنها معلم ها چهار روز در هفته کلاس دارند. اما در ابتدایی باید معلم 5 روز سر کلاس باشد چون ساعاتی که بچه ها را نگه می دارند کمتر است، ایجاد نارضایتی می کند.

محسن تقی آبادی درباره چرایی این نارضایتی ها گفت: معلم متوسطه تا سال پیش سه یا چهار روز سر کلاس بود ولی الان باید هر پنج روز هفته سر کلاس برود. نکته دوم این که معلم متوسطه با دانش آموز بزرگسال تر سر و کار داشته و تفاوت زیادی برای آموزش در ابتدایی و متوسطه وجود دارد.

او ادامه داد: در همه جای دنیا بهترین و تازه نفس ترین معلم ها و افرادی که تحصیلات بالاتری دارند را در مقطع ابتدایی به کار می گیرند و این نشان می دهد که آموزش به این مقطع حساسیت های خودش را دارد.

او گفت: معلمینی که از متوسطه به ابتدایی آورده می شوند با بی انگیزگی و نارضایتی کار می کنند و این قضیه برای خانواده ها نارضایتی ایجاد خواهد کرد چرا که هم انگیزه کافی برای تدریس وجود ندارد و هم تخصص لازم برای برخورد با بچه ابتدایی را دارند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان این که این طرح که برای مدیریت نیروی انسانی انجام شده اشتباه است گفت: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش برای بازنشسته کردن کسانی که به سن بازنشستگی رسیده اند مقاومت نشان می دهد در حالی که اگر این بازنشسته ها بروند، 30 الی 40 هزار جای خالی ایجاد می شود و می توانند استخدام جدید داشته باشند تا هم جوان تر ها و تازه نفس ها به میدان بیایند هم مشکل اشتغال حل شود.

او در پاسخ به این سوال که بهترین راه حل برای مدیریت این نیروی انسانی چیست گفت: اگر ما از سال اول طرح تحول برنامه ریزی برای این وضعیت می کردیم، الان این اتفاق نمی افتاد. می بایست با تدبیر نیرو در تربیت معلم می گرفتیم و با برنامه ریزی بر مبنای آمار رشد جمعیت و تعداد دانش آموزان پیش می رفتیم. در آوردن میزان کسری و مازاد نیرو کار زیاد سختی نیست و می شود با یک دوراندیشی به جا تمامی از به وجود امدن مشکلات اینچنینی جلوگیری کرد.

 

منبع دریافت این مطلب : شمانیوز

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!