گذراندن دوره ی پیش دبستانی چه ضرورتی دارد

 از سن 4 تا 6 سالگی دوره رسمی و ضروری پیش دبستانی قلمداد می شود و بر اساس اسناد وقوانین موجود این دوره بعد از خانواده ، سهم مهمی در رشد فردی و تحول اجتماعی دارد ومبنای عدالت آموزشی است .در حال حاضردوره‌ی پیش دبستانی دوره ای رسمی غیراجباری اما ضروری است که بستر رشد همه جانبه و تعالی کودکان را فراهم می‌ کند. بررسی ها نشان می دهد کودکانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند در همه زمینه های رشدی نسبت به همسالان مشابه خود که این دوره را نگذرانده اند ؛ متفاوت هستند و برتری دارند. مطالعات طولی نیز نشان می دهد ماندگاری تاثیر آموزش های دوره ی پیش دبستانی در درازمدت بسیار بالا است . بر این اساس لازم است والدین فرزندان خود را در کلاس های پیش دبستانی ثبت نام کنند و مربیان در رابطه با روش های تربیتی و فعالیت های آموزشی دقت بیشتری داشته باشند. کودکان پس از چهار سالگی نیازمند توسعه روابط اجتماعی و داشتن فرصت هایی برای تجارب یادگیری هستند . بر این مبنا کیفیت آموزش در این دوره ی مهم و سرنوشت ساز مقوله ای جدی ودر خور اهمیت است . این دوره به عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور دارای هویت مستقلی بوده و ماهیت خاص خود را دارد . گرچه ازآن به عنوان دوره‌ گذار از خانه به دبستان تعبیر می شود اما لازم است توجه داشته باشیم که این بخشی از ماموریت و رسالت این دوره است . می توان گفت دوره پیش دبستانی علاوه بر بسترسازی برای گذار امن و آرام از خانه به دبستان؛ می تواند بستر رشد همه ‌جانبه وتعالی کودکان را فراهم نماید و اثرات آن با ماندگاری بالا در دوره های تحصیلی و سالهای بعد نمایان خواهد شد.

برنامه های آموزشی در دوره پیش دبستان باید با تاکید بر مهارت های مبنایی از جمله تسلط به مهارت های ارتباطی ؛ زبان فارسی ، تربیت بدنی ومهارت های اجتماعی با رویکرد انس با قرآن؛ طراحی و اجرا شود و دارای اهداف خاصی است که متناسب با ویژگی های نوآموزان دوره ی پیش دبستانی است . اهدافی که بسیار ارزشمندتر ازآن است که جای خود را به توانایی خواندن و نوشتن بدهد . بر این مبنا برنامه های این دوره شامل بازی –قصه –شعرو سرود – نمایش –گردش علمی و.. است .کار با کودکان دوره ی پیش دبستانی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و اجرای برنامه ها نیازمند نیروهای متخصص ،مجرب و علاقه مندی است که بتوانند بستر بروز و پرورش توانایی ها ی کودکان دوره ی پیش دبستانی را فراهم کنند. بدیهی است کودکانی که چنین آموزش هایی را در کلاس های پیش دبستانی دریافت کرده باشند ؛ نسبت به همکلاسی های خود در دبستان و دوره های بعد پیشی بگیرند ، با همکلاسی ها،معلمان و سایر عوامل انسانی مدرسه ارتباط بهتری برقرار کنند و تصور مثبتی نسبت به خود،یادگیری و مدرسه داشته باشند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!