پاسخ جناب آقای محمدصادق مسروری به سوال مدرسه ایده آل و مناسب باید دارایی چه ویژگی هایی باشد

در این بخش می خواهیم بدانیم چه مدرسه ای ایده آل و مناسب است و والدین برای انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندان خود باید به چه ویژگی هایی توجه کنند .

در این فایل صوتی از جناب آقای محمد صادق مسروری مدیر مدرسه راهنمایی علامه طباطبایی (متوسطه دوره اول) واحد آبشناسان و واحد میرداماد پرسیدیم: « مدرسه ایده آل و مناسب باید دارایی چه ویژگی هایی باشد؟ »

به این فایل صوتی گوش کنید: (مصاحبه در مدرسه انجام شده است و در طول آن، صدای محیط و دانش آموزان شنیده می شود)

دانلود فایل صوتی : محمد صادق مسروری - ویژگی های یک مدرسه خوب - تیزلند

مدت زمان : 00:23:00 (23 دقیقه)

حجم فایل :11MB

 

نکات مطرح شده در این فایل صوتی :

» مدرسه مورد نظر من، شاید هنوز وجود نداشته باشد.

» انتقاد از سیستم آموزشی و جو کاذب و سایه کنکور که حتی روی انتخاب مدرسه ابتدایی نیز تاثیر می گذارد.

» سیستم ورود به دانشگاه ها در حال تغییر است.

» دانش آموزان را نباید از ابتدا زیر سایه کنکور پرورش دهیم زیرا موجب خسارت جسمی و روحی می شود.

» پیشنهاد می کنم مدرسه ای انتخاب شود که حداکثر 50 درصد به مسایل درسی توجه شود.

» مدرسه باید 50 درصد وقت دانش آموزان را به پرورش شهروند خوب اختصاص دهد.

» دانش آموز باید مهارت های اجتماعی را فرا بگیرد. 

» دانش آموزی که مهارت های اجتماعی را فرا گرفته است، حتی بدون مدرک دانشگاهی هم فرد مفیدی خواهد بود.

» فراگیری مهارت های درست زندگی در آینده بیشتر به نفع دانش آموز خواهد بود.

» مدرسه در کنار مسایل آموزشی و کلاسیک درسی باید مهارت های زندگی را بیاموزد. 

» حتی رانندگی و فرهنگ آن را باید در مدرسه آموخت.

» نیاز های دانش آموزان شهری و روستایی متفاوت است و مدرسه باید متناسب با نیاز های جامعه آموزش دهد. 

» موفقیت در المپیاد های علمی و کنکور و آموزش کلاسیک تنها بخشی از موفقیت های یک مدرسه می تواند باشد. 

» ارتباط اولیا با دانش آموزان هم خیلی کم شده است و نیاز های عاطفی دانش آموز هم باید توسط مدرسه مورد توجه قرار بگیرد.

» ارتباط اولیا با مدارس هم کم شده است و ارتباطات الکترونیک جایگزین ارتباطات رودرو و چهره به چهره شده است. 

» متولی آموزش فقط مدرسه نیست. اولیا نمی توانند از تربیت فرزندان شانه خالی کنند. 

» مدرسه علاوه بر چهاردیواری داخلی، باید به محیط خارجی هم احاطه داشته باشد. 

» رسانه ها و رادیو و تلوزیون هم در آموزش و پرورش باید نقش ایفا کنند. 

» یکی از مشکلات این است که فرهنگی که آموزش داده می شود در مدارس با فرهنگ بیرون از مدرسه و فرهنگ درون خانواده، یکسان نیست.

» این باعث می شود فرافکنی شود. زیرا همدیگر را نقض می کنند. در خانه طوری رفتار می شود در مدرسه شکل دیگری است.

» این باعث چندگانگی شخصیت دانش آموزان می شود. 

» باید تلاش شود فرهنگ مدرسه با فرهنگ خانه یکسو و هم راستا باشند و همدیگر را نقض نکنند. 

» ریشه بسیاری از مشکلات، آموزش و پرورش رسمی و همین تفاوت های فرهنگی است. 

» انتظارات اولیای مدرسه و اولیای دانش آموز باید یکسان باشند. 

» مدرسه جدای از جامعه نیست. مدرسه جدای از فرهنگ جامعه نیست. 

» آموزش فقط یاددادن ریاضی و علوم نیست. اینها را در خانه و از راه دور هم می توان آموزش داد. 

» سهم مهم مدرسه، آشنا کردن دانش آموز با زندگی است. با جامعه فردا و نیاز های آن است. 

» متاسفانه عرق ملی، میهن دوستی، وطن دوستی در دانش آموزان بسیار کم شده است. 

» ارتباطات دانش آموز در دنیای جدید باعث می شود آموزش های غیر رسمی آنها تاثیر بیشتری داشته باشد. 

» مدرسه ای را انتخاب کنید که مدرسه انسان سازی باشد. نگاه به فردا داشته باشد. 

» مدرسه که ای فقط آمار قبولی کنکور و المپیاد ارائه می کند مناسب نیست. 

» مدرسه خوب مدرسه ایست که اعلام کند چه فعالیت هایی برای پرورش دانش آموز می کند. 

» دانش آموزان به منابع به روز دسترسی دارند اما کتاب های درسی 10-15 سال عقب هستند. 

» سیستم آموزشی به روز نیست و باید سالانه به روز باشیم.

» باید دست مدارس در آموزش باز باشد تا بتوانند خود را آپدیت کنند. 

» مدارس نباید از انتظارات دانش آموزان عقب تر باشند. 

» به روز شدن امکانات فیزیکی مدارس هم مهم است اما یادمان باشد اینها ابزار هستند و به روز بودن اینها کافی نیست. 

» در مسایل انسانی، نکات بسیاری وجود دارد. حتی خدمتکار مدرسه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. 

» منابع انسانی در مدارس بسیار باید مورد توجه باشد. 

» اولیا نباید فرض کنند که با ثبت نام دانش آموز در یک مدرسه، خیالشان راحت باشد. 

» با ثبت نام دانش آموز در یک مدرسه به نام، اینطور نیست که اطمینان داشته باشیم دانش آموز موفق خواهد شد. 

» دانش آموز هم باید با مدرسه تطابق داشته باشد. 

» گاهی تغییر مدرسه می تواند باعث پیشرفت دانش آموز شود. 

» فقط خوب بودن مدرسه کافی نیست، تطابق توان مندی های دانش آموز با مدرسه هم بسیار مهم است. 

» دانش آموز هم باید برای مدرسه مفید باشد. 

» علاوه بر آموزش باید شخصیت دانش آموز هم رشد کند. رشد شخصیت با کار اجباری ممکن و میسر نیست. 

» چشم و همچشمی بین اولیا یکی از مشکلات است. 

» اینکه چون پسرخاله دانش آموز در فلان مدرسه بوده، دانش آموز ما هم به همان مدرسه باید برود خیانت در حق بچه است. 

» باید مدرسه متناسب برای دانش آموز را انتخاب کرد. 

» اینکه یک مدرسه موفق است مهم نیست. مهم این است که آیا مدرسه برای دانش آموز ما هم موفق خواهد بود؟

» باید پرونده روانشناسی هم برای دانش آموز در مدرسه ایجاد شود. 

» معلمی که شش سال با دانش آموز کار کرده است و ویژگی های دانش آموز را شناخت دارد باید به مدرسه بعدی (راهنمایی ، متوسطه دور اول) ارائه شود 

» مدت زمان زیادی لازم است که در هنگام جابجایی دانش آموز به مقاطع بالاتر، شناخت مدرسه از دانش آموز ایجاد شود. 

» این پرونده روانشناسی دانش آموز باید همراه دانش آموز به مدارس بعدی و مقاطع بعدی تحویل شود

 » در انتخاب رشته هم مشکل داریم. دانش آموز را مجبور می کنیم در رشته تجربی برود یا ریاضی. بدون تمایل خودش.

» نگاه اولیا درباره شغل آینده فرزندان هم باید تغییر کند. 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!