پاسخ جناب آقای محمدصادق مسروری به سوال مدرسه ایده آل و مناسب باید دارایی چه ویژگی هایی باشد
در این بخش می خواهیم بدانیم چه مدرسه ای ایده آل و مناسب است و والدین برای انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندان خود باید به چه ویژگی هایی توجه کنند .
در این فایل صوتی از جناب آقای محمد صادق مسروری مدیر مدرسه راهنمایی علامه طباطبایی (متوسطه دوره اول) واحد آبشناسان و واحد میرداماد پرسیدیم: « مدرسه ایده آل و مناسب باید دارایی چه ویژگی هایی باشد؟ »
به این فایل صوتی گوش کنید: (مصاحبه در مدرسه انجام شده است و در طول آن، صدای محیط و دانش آموزان شنیده می شود)
دانلود فایل صوتی : محمد صادق مسروری - ویژگی های یک مدرسه خوب - تیزلند
مدت زمان : 00:23:00 (23 دقیقه)
حجم فایل :11MB
نکات مطرح شده در این فایل صوتی :
» مدرسه مورد نظر من، شاید هنوز وجود نداشته باشد.
» انتقاد از سیستم آموزشی و جو کاذب و سایه کنکور که حتی روی انتخاب مدرسه ابتدایی نیز تاثیر می گذارد.
» سیستم ورود به دانشگاه ها در حال تغییر است.
» دانش آموزان را نباید از ابتدا زیر سایه کنکور پرورش دهیم زیرا موجب خسارت جسمی و روحی می شود.
» پیشنهاد می کنم مدرسه ای انتخاب شود که حداکثر 50 درصد به مسایل درسی توجه شود.
» مدرسه باید 50 درصد وقت دانش آموزان را به پرورش شهروند خوب اختصاص دهد.
» دانش آموز باید مهارت های اجتماعی را فرا بگیرد.
» دانش آموزی که مهارت های اجتماعی را فرا گرفته است، حتی بدون مدرک دانشگاهی هم فرد مفیدی خواهد بود.
» فراگیری مهارت های درست زندگی در آینده بیشتر به نفع دانش آموز خواهد بود.
» مدرسه در کنار مسایل آموزشی و کلاسیک درسی باید مهارت های زندگی را بیاموزد.
» حتی رانندگی و فرهنگ آن را باید در مدرسه آموخت.
» نیاز های دانش آموزان شهری و روستایی متفاوت است و مدرسه باید متناسب با نیاز های جامعه آموزش دهد.
» موفقیت در المپیاد های علمی و کنکور و آموزش کلاسیک تنها بخشی از موفقیت های یک مدرسه می تواند باشد.
» ارتباط اولیا با دانش آموزان هم خیلی کم شده است و نیاز های عاطفی دانش آموز هم باید توسط مدرسه مورد توجه قرار بگیرد.
» ارتباط اولیا با مدارس هم کم شده است و ارتباطات الکترونیک جایگزین ارتباطات رودرو و چهره به چهره شده است.
» متولی آموزش فقط مدرسه نیست. اولیا نمی توانند از تربیت فرزندان شانه خالی کنند.
» مدرسه علاوه بر چهاردیواری داخلی، باید به محیط خارجی هم احاطه داشته باشد.
» رسانه ها و رادیو و تلوزیون هم در آموزش و پرورش باید نقش ایفا کنند.
» یکی از مشکلات این است که فرهنگی که آموزش داده می شود در مدارس با فرهنگ بیرون از مدرسه و فرهنگ درون خانواده، یکسان نیست.
» این باعث می شود فرافکنی شود. زیرا همدیگر را نقض می کنند. در خانه طوری رفتار می شود در مدرسه شکل دیگری است.
» این باعث چندگانگی شخصیت دانش آموزان می شود.
» باید تلاش شود فرهنگ مدرسه با فرهنگ خانه یکسو و هم راستا باشند و همدیگر را نقض نکنند.
» ریشه بسیاری از مشکلات، آموزش و پرورش رسمی و همین تفاوت های فرهنگی است.
» انتظارات اولیای مدرسه و اولیای دانش آموز باید یکسان باشند.
» مدرسه جدای از جامعه نیست. مدرسه جدای از فرهنگ جامعه نیست.
» آموزش فقط یاددادن ریاضی و علوم نیست. اینها را در خانه و از راه دور هم می توان آموزش داد.
» سهم مهم مدرسه، آشنا کردن دانش آموز با زندگی است. با جامعه فردا و نیاز های آن است.
» متاسفانه عرق ملی، میهن دوستی، وطن دوستی در دانش آموزان بسیار کم شده است.
» ارتباطات دانش آموز در دنیای جدید باعث می شود آموزش های غیر رسمی آنها تاثیر بیشتری داشته باشد.
» مدرسه ای را انتخاب کنید که مدرسه انسان سازی باشد. نگاه به فردا داشته باشد.
» مدرسه که ای فقط آمار قبولی کنکور و المپیاد ارائه می کند مناسب نیست.
» مدرسه خوب مدرسه ایست که اعلام کند چه فعالیت هایی برای پرورش دانش آموز می کند.
» دانش آموزان به منابع به روز دسترسی دارند اما کتاب های درسی 10-15 سال عقب هستند.
» سیستم آموزشی به روز نیست و باید سالانه به روز باشیم.
» باید دست مدارس در آموزش باز باشد تا بتوانند خود را آپدیت کنند.
» مدارس نباید از انتظارات دانش آموزان عقب تر باشند.
» به روز شدن امکانات فیزیکی مدارس هم مهم است اما یادمان باشد اینها ابزار هستند و به روز بودن اینها کافی نیست.
» در مسایل انسانی، نکات بسیاری وجود دارد. حتی خدمتکار مدرسه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
» منابع انسانی در مدارس بسیار باید مورد توجه باشد.
» اولیا نباید فرض کنند که با ثبت نام دانش آموز در یک مدرسه، خیالشان راحت باشد.
» با ثبت نام دانش آموز در یک مدرسه به نام، اینطور نیست که اطمینان داشته باشیم دانش آموز موفق خواهد شد.
» دانش آموز هم باید با مدرسه تطابق داشته باشد.
» گاهی تغییر مدرسه می تواند باعث پیشرفت دانش آموز شود.
» فقط خوب بودن مدرسه کافی نیست، تطابق توان مندی های دانش آموز با مدرسه هم بسیار مهم است.
» دانش آموز هم باید برای مدرسه مفید باشد.
» علاوه بر آموزش باید شخصیت دانش آموز هم رشد کند. رشد شخصیت با کار اجباری ممکن و میسر نیست.
» چشم و همچشمی بین اولیا یکی از مشکلات است.
» اینکه چون پسرخاله دانش آموز در فلان مدرسه بوده، دانش آموز ما هم به همان مدرسه باید برود خیانت در حق بچه است.
» باید مدرسه متناسب برای دانش آموز را انتخاب کرد.
» اینکه یک مدرسه موفق است مهم نیست. مهم این است که آیا مدرسه برای دانش آموز ما هم موفق خواهد بود؟
» باید پرونده روانشناسی هم برای دانش آموز در مدرسه ایجاد شود.
» معلمی که شش سال با دانش آموز کار کرده است و ویژگی های دانش آموز را شناخت دارد باید به مدرسه بعدی (راهنمایی ، متوسطه دور اول) ارائه شود
» مدت زمان زیادی لازم است که در هنگام جابجایی دانش آموز به مقاطع بالاتر، شناخت مدرسه از دانش آموز ایجاد شود.
» این پرونده روانشناسی دانش آموز باید همراه دانش آموز به مدارس بعدی و مقاطع بعدی تحویل شود
» در انتخاب رشته هم مشکل داریم. دانش آموز را مجبور می کنیم در رشته تجربی برود یا ریاضی. بدون تمایل خودش.
» نگاه اولیا درباره شغل آینده فرزندان هم باید تغییر کند.