پوشش 99 درصدی تحصیل دانش آموزان دوره ابتدایی

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرگزاری موج، علی‌اصغر فانی در اختتامیه دومین کنفرانس عدالت و توسعه آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه عدالت آموزشی دارای دو بعد کمی و کیفی است، اظهار کرد: در بعد کمی بر این اصل تمرکز داریم که هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نماند.

وی افزود: عدالت کمی در دوره ابتدایی تقریباً به نتیجه رسیده است و 99 درصد از کودکان 6 تا 10 سال در کشور در مدارس مشغول تحصیل هستند. همچنین در این زمینه موفق شدیم 110 مدرسه تک دانش‌آموزی و 4800 مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز را اداره کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش این وزارتخانه در توسعه کمی آموزش قابل توجه است، گفت: در دوره ابتدایی نزدیک به 99 درصد، در دوره متوسط اول حدود 94 درصد و در متوسطه دوم بیش از 82 درصد از نوجوانان در سطح کشور در کلاس‌های درس هستند. البته در متوسطه به دلیل تخصصی‌تر شدن دروس، ساماندهی کمی مشکل‌تر است و ما دو روش روستامرکزی و مدارس شبانه‌روزی را مورد استفاده قرار دادیم تا هیچ دانش‌آموزی از مدرسه محروم نشود.

فانی افزود: در حال حاضر بیش از 400 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی داریم که اسکان آن‌ها، تجهیزات خوابگاهی، هزینه‌های جاری و تغذیه آن‌ها بسیار پرهزینه است و دولت در حد توان خود این مدارس را اداره می‌کند، اما حتماً نیازمند کمک است تا دانش‌آموزان دچار مشکل تغذیه‌ای نشوند.

وی در ادامه به عدالت کیفی آموزش اشاره و عنوان کرد: بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند، اما آیا همگی از کیفیت لازم برخوردارند؟ کیفیت فضا، تجهیزات، توزیع متعادل امکانات، مدیریت مدارس، کیفیت و تجربه معلمین، پژوهش و پژوهش‌محوری در مدارس و ارزشیابی صحیح از خروجی‌های مدارس در حوزه عدالت کیفی جا می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: متاسفانه توزیع امکانات و کیفیت آموزشی در همه کشور یکسان نیست و مدارس ما از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. تفاوت سطوح آموزشی قابل توجیه نیست و بحث عدالت کیفی باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

فانی با اشاره به سیاست‌های اصلی آموزش و پرورش از جمله بهسازی منابع انسانی، گفت: در راستای سند تحول بنیادین، طرح رتبه‌بندی معلمان از امسال آغاز شده که ارتقای کیفیت آموزشی در بعد انگیزشی و مهارتی برای معلمان در قالب آن دنبال می‌شود.

وی افزود: ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی دیگر از سیاست‌های ماست. اگر در راس هر مدرسه یک مدیریت توانمند قرار گیرد، با همین امکانات ناقص می‌توان مدارس را بهتر اداره کرد. سومین سیاست ما نیز توسعه مشارکت‌هاست. آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت، پرمخاطب‌ترین دستگاه کشور است و وزارتخانه‌ای است که به تنهایی قادر به اداره امور نیست. اگر همه درگیر آموزش و پرورش شوند به تدریج کیفیت لازم حاصل خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعهد 800 میلیارد تومانی خیرین برای احداث مدارس در کشور، اظهار کرد: تمام امید ما به این است که در برنامه ششم توسعه عنایت ویژه‌ای به آموزش و پرورش شود.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!