پرسش و پاسخ پایه نهم

هر سوالی در مورد آزمون ورودی تیزهوشان دهم دارید اینجا به آن پاسخ داده میشه. اگه بعد از مطالعه این صفحه جواب خودتون رو نگرفتید برای ما پیام بگذارید.

 

1- من نهمم لطفا در مورد پایه نهم همه مطالب هرچه سریع تر در سایت بزارین و همچنین به نظر شما چه کتاب هایی برای علوم و ریاضی و ادبیات پایه نهم خوبه؟

پاسخ آقای مشاور: در حال حاضر کلی کتاب کمک درسی در بازار از انتشاراتی های مختلف و از نویسنده های متفاوت که سردرگمی بچه هارو زیاد می کنه.به نظر من هر کتابی ارزش خوندن رو داره و می تونه کمکت کنه،با خودت فک کن کتابی بگیری و این کتاب بتونه یک نمره تورو جلوتر ببره...پس ارزش خوندن داره.

ولی به دلیل کمبود وقت و مسایل دیگه ما نمی تونیم همه کتابهای موجود رو بخریم و بخونیم.من بهت راهکاری پیشنهاد میکنم که میتونه الگویی برای انتخاب کتاب کمک درسی مناسب باشه.

مثلا کتاب علوم و مبحث نیرو رو در نظر می گیریم.

قدم اول:شما باید یکبار، به طور کامل ، با دقت و با رعایت نحوه درست مطالعه این مبحث رو بخونی.

قدم دوم:در کتابفروشی این مبحث رو در تمام کتابهای کمک درسی علوم بدون توجه به اسم ناشر و نویسنده نگاه کن.

قدم سوم:ملاکهات برای انتخاب :توضیح راحت و روان مطالب،استفاده از تصاویر و مثالهای واضح، حتی به دل نشستن گرافیک و صفحه آرایی.

قدم چهارم:حداقل دو کتاب و حداکثر چهار کتاب کمک درسی رو انتخاب کن.

قدم پنجم:بعد از انتخابت دیگه به حرف هیچکسی گوش نکن و فقط همون کتابارو بخون.

******

2- سلام ریاضی من بسیار خوب است ولی شغل های رشته ریاضی را دوست ندارم ولی درس هایی که به فیزیک وشیمی ربط داره از ریاضی ضعیف تر است ولی شغل های تجربی فقط پزشکی را دوست دارم به نظر شما کدام رشته را برومریاضی نمره 20 گرفتم ریاضی را خوب می فهمم ولی درس خواندنی را بیشتر از یک بار حوصله ندارم بخوان

پاسخ آقای مشاور: بهتره تا زمان گرفتن کارنامه ترم اول به این مسئله فکر نکنی،و تمام تلاش و فکرتو بذاری برای گرفتن نمره خوب در این ترم تا دستت برای انتخاب رشته باز باشه.

بعد از ترم اول می تونیم با بررسی کارنامه ، گرفتن تست شخصیت و ... به سمت رشته ای که مناسبت باشه راهنماییت کنم.

ضمنا فراموش نکن حوصله ندارم دلیل موجهی برای نخوندن نیست.خیلی وقتا ما چیزی رو دوست نداریم ولی باید اونو انجام بدیم.

در اقای مشاور مطلبی به نام " با دروس حال بهم زن چه کنم" رو بخون

*******

3- ببخشید علوم پایه به همان معنای علوم تجربی یا ریاضی و اگر دراین سه سال کسی نمراتش به ترتیب هفتم 11 و هشتم 9 و نهم 11 باشد میتواند به علوم پایه برود.

پاسخ آقای مشاور: بله،منظور از علوم پایه همان تجربی و ریاضیه.

شرایط رفتن به علوم پایه فعلا اینطور اعلام شده :

علوم پایه

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

نکته مهم:بهتره در حال حاضر تمام تمرکزتو روی افزایش نمراتت بذاری.

******

4- من سمپادی هستم احتمال داره که امتحان بین ناحیه ای بدیم؟

پاسخ آقای مشاور: بستگی به شرایط ، نمرات هر منطقه و بخشنامه ها داره و فعلا نمی شه چیزی رو پیش بینی کرد

******

5-اصلا تعداد خاصی برمیدارن؟ایا همه ی کسانی رو که معدلشون بالای 14 بردارن یا به صورت رتبه بندی؟منظورم اینکه مثلا اگه 30 نفر نمرهاشون بالاتر ازمن باشه چی؟

پاسخ آقای مشاور: به صورت دقیق متوجه نشدم منظورتون چیه ولی برداشتم این بود که منظورتون آزمون ورودی مدارس تیزهوشانه.

این مدارس ظرفیت دارند و از بالاترین نمره اقدام به پذیرش می کنند تا ظرفیت تکمیل شه.ولی افرادی که از معدل اعلام شده پایین تر باشند را فقط در صورت خالی بودن صندلی ها ثبت نام میکنند.

البته این روند هر سال باید در بخشنامه ای به مدارس ابلاغ بشه

******

6- من می خواهم به رشته ی علوم انسانی بروم می خواهم لطفا بگویید که کدام نمرات حساب است؟

پاسخ آقای مشاور:: دروس اصلی و مهم این رشته زبان و ادبیات فارسی ، عربی و مطالعات اجتماعیه.

ولی یک نکته رو فراموش نکن و اون اهمیت سایر درسا در معدل و کنکوره.

درسایی که بالاتر بهت گفتم در انتخاب رشته تاثیر دارن ولی در هر ترم یا زمان کنکور شما باید به تمام درسا توجه کنی و به دنبال افزایش معدلت باشی که فقط فقط با گرفتن نمرات بالا در تمام دروس رخ می ده.

*****

7-  میخواستم بپرسم برای اینکه بتونیم علوم تجربی ثبت نام کنیم باید نمرات حداقل از چند به بالا باشه؟

پاسخ آقای مشاور:: در زیر عین خوده بخشنامه رو برات اوردم که بخونی.خلاصش اینه که جمع نمرات ریاضی و علوم سه سال راهنماییت باید بدون ضریب به عدد 42 برسه.یعنی هر کدومو باید بالای 14 بشی.ولی کسی که قصد داره به رشته تجربی یا ریاضی بره نباید دنبال حداقل ها باشه.

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

*****

8- من پایه نهمم خواستم بدونم برای قبولی در استعداد های درخشان در روز چند ساعت درس بخونم.

پاسخ آقای مشاور:: هیچ وقت نمی شه برای همه یک عدد مشخص کرد.ممکنه یک نفربا روزی سه ساعت قبول شه و یک نفر با روزی شش ساعت هم قبول نشه.قبولی بستگی به میزان امادگی ،توانایی و ... داره.انجام برنامه ریزی به صورت حضوری با یک مشاور حاذق خیلی کمکت می کنه

*****

9- دختر من کلاس سوم دبستان است چه کارهایی باید انجام دهیم تا در آینده وارد مدرسه تیزهوشان بشه؟

پاسخ آقای مشاور: مادر یا پدر عزیز.خیلی خوشحالم که به فکر فرزندتون هستید و خیلی نگران که از الان دارید برای بچه ای که کلاس سوم ابتداییه برنامه ای می ریزید که شاید با علایق ،توانایی ها و خواستهاش در آینده تفاوت داشته باشه.

اجازه بدید دختر گلتون روند طبیعی زندگیش رو طی کنه و در زمان مناسب تصمیم درست رو با کمک شما و همراهی یک مشاور اگاه بگیره.

در حال حاضر شما فقط و فقط به او محبت و توجه ناب داشته باشید و سعی کنید ارامش و آسایش روانی تاکید می کنم روانی براش مهیا کنید.

می تونید برای هدایت اگاهانه فرزندتون در کلاسها و کارگاه هایی که در این زمینه برگزار می شه شرکت کنید و از کتابهایی که در باره این موضوع در بازار هست استفاده کنید

*****

10- آیا آزمون تیزهوشان نهم به دهم وجود دارد؟

پاسخ آقای مشاور:بله،برای دانش اموزان مدارس عادی که قصد ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان را دارند و برای بچه هایی که شرط معدل تیزهوشان را کسب نکرده اند ازمون برگزار می شه

*****

11- چرا دانش آموزان تیزهوشان متوسطه اول در آزمون ورودی دوره تیزهوشان متوسطه دوم شرکت نمی کنند فکر نمی کنید حق دانش آموزان نمونه دولتی ضایع می شود.

پاسخ آقای مشاور:اینکه چرا برگزار نمی شه چون قانون مدارس تیزهوشان اینطوریه که بچه های تیز هوشان متوسطه اول بدون آزمون وارد متوسطه دوم بشن.

البته نظر شخصی اینه که آزمون در ابتدای متوسطه دوم برای همه دانش اموزان بدون توجه به اینکه مدرسه متوسطه اولشون چی بوده برگزار بشه.

*****

12- آزمون ورودی دوره اول ابوریحان سوالاتش در حد و شبیه کدام مدرسه است علامه طباطبایی یا ..؟؟؟

پاسخ آقای مشاور:هر مدرسه بانک سوالات مربوط به خودشو داره و نمی شه بین مدارس در این باره قیاسی انجام داد.

پیشنهاد من به شما اینه که با رعایت سرفصلها و مطالعه کامل طوری اماده باشید که بدون توجه به اسم مدرسه بتونید در آزمونها عملکرد خوبی از خودتون نشون بدید.

*****

13- من دانش اموز سال هشتم هستم و میخوام سال دیگه برای ازمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی شرکت کنم فقط چند تا مشکل دارم اول اینکه میخواستم بدونم ازمون ها استانی برگزار میشن یعنی من که ساکن استان اذزبایجان غربی هستم نمیتونم وارد مدارس تیزهوشان استان تهران بشم؟؟

بعد اینکه من تویه شهری زندگی می کنم که امکانات خاصی نداره و میخواستم بدونم برای دادن ازمون باید به شهر دیگه ای برم یا نه ؟

لطفا راهنمایی کنین.

پاسخ آقای مشاور: اگر کسی شرایط شرکت در آزمونو داسته باشه در منطقه سکونت خودش میتونه شرکت کنه.

اگر شما داری برای زندگی به تهران منتقل میشی باید مدارکی دال بر تغییر مکان زندگیت ارایه کنی یعنی اصل پرونده که از شهرتون گرفتید رو باید ببرید اداره اموزش و پرورش محل سکونت جدید بعلاوه قولنامه خونه و ...

اینکه آزمون توی شهرتون برگزار میشه یا باید برید شهر دیگه هنوز مشخص نیست.

امیدوارم جواب سوال هات رو گرفته باشی

 14- لطفا مارا راهنمایی کنید که چطور علوم و ریاضی و ادبیات را بخوانیم و از چه کتابهایی در این مدت باقی مانده استفاده کنیم تا بتوانیم موفق بشویم و پراکنده خوانی نکنیم من کلاس نهم و برادرم کلاس ششم است و آیا شما برنامه ریزی درسی می کنیدبرای مدارس نمونه دولتی ؟ممنون از اینکه سریع جواب سوالات ما را می دهید.

پاسخ آقای مشاور: سه درسی که نام بردی سه فضای متفاوت دارن که مطالعه این سه درس هم باید بر اساس همین فضا باشه.

-درس ریاضی یک درس کاملا تحلیلی و مفهومی

-درس ادبیات یک درس کاملا حفظ کردنی و فهمیدنی

- و درس علوم میانه این دو درسه.

یعنی هم تحلیلی هم حفظ کردنی

شما باید در قدم اول تفاوت این سه تا رو درک کنید

دروس تحلیلی رو باید با حل تمرین یاد گرفت

یعنی شما بعد از حضور در کلاس و گوش دادن به درس باید تمرین حل کنید

در حل تمرین ها هر جا به مشکلی برخوردید دوباره به متن اصلی درس برگردید تا مفهوم مطلب رو یاد بگیرید

سعی کنید کتاب حل تمرین داشته باشید.ولی نکته مهم اینه که وقتی حل کردید شما جوابو از کتاب نگاه نکنید.کسی باشه که به شما بگه درست یا غلط نوشتید.

چون اگر غلط باشه شما جواب و راه حلو دیدید و این کمکی به یاد گیری شما نمی کنه

درس ادبیات رو با تکرار مطالب باید بخونید،شما باید مطالب مهمی که هر درس داره مثلا کتابهای یک شاعر رو بارها و در بازه های زمانی تکرار کنید تا مطلب رو یاد بگیرید.

در خوندن درس علوم این دو روش در کنار هم به کمکتون میاد.یعنی اول درس و مطالب عمومی اون رو با تکرار یاد می گیرید و بعد مطلب تحلیلی مثله مساله ها رو حل می کنید

کتابهای قلمچی و خیلی سبز برای این دروس خوب هستن

برای مشاوره و برنامه ریزی با شماره 22374290، خانم شیخی تماس بگیرید تا برای مشاوره با مجتبی طالب بهتون وقت بدن

15-آیا معدل هفتم و هشتم برای ورود به دانشگاه تاثیرخواهد داشت؟

 پاسخ مشاور: خیر به هیچ وجه تاثیر نداره

16-مشاور محترم در اطلاعیه سمپاد به معدل پایه هفتم و هشتم اشاره شده ولی جنابعالی معدل پایه هشتم و نهم را ذکر کردید لطفا در این مورد توضیح بفرمایید.ممنون

پاسخ مشاور:  معدل کل سالانه پایه هشتم و نهم باید بالای 17 باشه تا بتونه بدون ازمون وارد مدرس تیزهوشان دوره دوم بشه.

17- کلید آزمون پیشرفت تحصیلی رو از کجا می تونیم تهیه کنیم؟

پاسخ مشاور: از خود مدرسه تهیه کنید

18- میخواستم بدانم اگر من ترم اول را ضعیف عملکرده باشم ولی ترم دوم خیلی بهتر عمل کنم این نمرات جدید متواند جبران ترم اول بشود واین عقب ماندگی را جبران کند با تشکر از زحمات بی دریغ شما

پاسخ مشاور : حتما قابل جبرانه.فقط باید با برنامه ریزی مناسب و دقیق جلو بریو امیدتو از دست ندی

19- سلام ببخشید یه سوال داشتم من دانش آموز پایه نهم یکی از مدارس شهر زنجان هستم پایه هفتم وهشتم رو در آموزشگاه تیزهوشان خوندم اما به دلیل مشکل کاری مادرم که فرهنگی هستن مجبور به گرفتن پرونده شده به مدرسه عادی برگشتم والان متوجه شدم دانش آموزان اون مدرسه بدون آزمون وارد دهم میشن ومن معدلم درپایه هفتم وهشتم بالای نوزده بودآیا منم می توانم بدون آزمون وارد پایه دهم شوم این حق منه چه گناهی کردم که مادرم فرهنگیه شمارو به خدا کمکم کنید تااین حق ازمن گرفته نشود چون آرزوی من بودن در مدرسه تیزهوشانه .باتشکر ازشما لطفا پاسخ دهید

پاسخ مشاور : مورد شما باید در شورای مخصوص این امر مطرح و تصمیم گیری بشه.

حتما به اداره آموزش و پرورش مراجعه کنید

20- با این نمرات می تونم رشته تجربی را انتخاب کنم

* سلام ببخشید من معدل هفتمم علوم 17 شد و ریاضی شانزده هشتم علوم 19/5وریاضی  17و تو نهمم علوم بیست و - ریاضی 18 میتونم برم تجربی؟واقعا به تجربی علاقه دارم و کسی هم زورم نکره....

* اگه جمع نمرات ریاضی بشه41 نمیشه رفت تجربی؟جمع نمرات علومم خیلی بالاستببخشید ولی من تجربی دوست دارم وموفق میشم توش

* سلام من دانش آموز پایه نهم هستم نمرات ریاضی من در این سه سال :هفتم 20   هشتم :17    نهم :15 ولی ترم اول 20 بدم.....علوم : هفتم18   هشتم 18   نهم 17    آیا رشته علوم تجربی برای من خوبه؟

* من در سه سال تحصیلی هفتم و هشتم و نهم در درس ریاضی  میانگین به ترتیب 18،18،16در درس علوم به ترتیب 12،14،14فنی و حرفه ای 20،20،20 من قصد رفتن به رشته برق فنی و حرفه ای را دارم .نمراتم  برای رفتن به این رشته خوب هستند؟ چه رشته های دیگری می توانم بروم ، زیاد اهل حفظ کردن نیستم نظر شما در این باره چیست؟

پاسخ مشاور:

دوستان من سلام .

من جواب این سوال و سوالاتی شبیه به اینها رو که این روزها زیاد پرسیده میشه رو میخوام با هم بدم .

اولا انتخاب رشته و اولویت های آن ، فقط بر اساس نمرات کارنامه نیست و نمراتی که مشاوران و دبیران شما جداگانه میدهند و همچنین نمرات آزمون های رغبت سنج شغلی و استرانگ هم در  آن تاثیر قابل توجهی دارد .

 اکثر این دانش آموزان از نظر آموزش و پرورش حق انتخاب رشته های مختلفی اعم از تجربی ،ریاضی،انسانی ، فنی حرفه ای و ... را خواهند داشت . ولی " حق انتخاب "  و " بهترین انتخاب " دو مسئله کاملا متفاوت با هم هستند . شما باید دنبال بهترین انتخاب برای خودتون باشید . باید بدونید که انتخاب رشته تحصیلی از مهم ترین تصمیمات انسان در زندگی است که تاثیر خود را در شغل آینده ، علائق ، احساسات ، درآمد و شیوه زندگی می گذارد .

پس نباید انتظار داشته باشید که با گفتن چند تا نمره امتحانی ، بشه کار انتخاب رشته رو انجام داد . به نظر من حتما به یه مشاور خبره ، ترجیحا مشاور مدرسه تون ، مراجعه کنید .

علاقه ، توانایی های فردی ، پایه درسی و آموزشی. ، بازار کار، زمینه شغلی خانواده ، نیاز آینده بازار ، وضعیت اقتصادی و…. از عوامل موثر بر این انتخاب هستند ” انتخابی به ارزش زندگی ” .

چه بسیار دانش آموزانی که در طول تحصیل رشته خودرا تغییر داده اند و پس از سال ها و صرف وقت بسیار  ، علاقه و مزیت اصلی خود را در رشته جدید پیدا کرده اند . ” چندسال پیش یکی از رتبه های برتر کنکور رشته انسانی فارغ التحصیل رشته پزشکی بود  یا دانشجوی مکانیکی که به هنر و بازیگری روی آورد .

اولیای پی گیر ، مشاورین و معلم های آگاه در کنار دانش آموز در انتخاب رشته صحیح نقش بسیار مهمی دارند .

اولیا باید تمایلات و آرزوهای شخصی خود را به طور آگاهانه با توانایی ها و علائق فرزند خود تلفیق نموده و نهایتا با مشورت مشاوران آنچه را که درست است انتخاب کنند و همواره به این جمله بیندیشند که ” فرزندم کار و رشته اش را دوست داشته باشد و در آن موفق شود ” .

صرف تحصیل در یک رشته ی خاص با اقبال عمومی بالا برای همه ممکن است نتیجه یکسانی نداشته باشد و عده ای موفق شده و گروهی نیز با بی علاقگی در آن رشته تحصیل کنند .

انتخاب رشته موضوعی شخصی است و برای هر دانش آموز با دیگری متفاوت . شرایط خانوادگی ، علاقه به درس هایی خاص و توانایی در زمینه ای ویژه دست به دست هم می دهند که این انتخاب را فارغ از هر گونه تقلید از دیگری ، برای دانش آموز به طور جداگانه انجام داد.

انتخاب رشته تحصیلی نیاز به توجه به چند مورد می باشد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی درمورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند  :

 1 - شناخت شخصی: مهم ترین مساله در انتخاب رشته ، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌ها مفهومی و استدلالی دارد، باالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.

2 - شناخت بازار کار: یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.

3 - توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی: در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط  و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.

3 - مشاوره با افراد متخصص: یکی از موثرین کارهای در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آنها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.

 

کلمات کلیدی: کتابهای کمک درسی علوم هفتم | 

 

نویسنده مطلب : مجتبی طالب

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!