جزئیات دستورالعمل ابلاغی توسعه دوره «پیش دبستانی»

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، تدوین برنامه اجرایی پوشش حداکثری دوره یک ساله پیش‌دبستانی، توسعه کمی دوره پیش‌دبستانی، با اولویت مناطق دو زبانه، محروم و روستایی، توسعه و بهبود آموزش‌های پیش‌دبستانی در مناطق عشایری، توسعه دوره پیش‌دبستانی با مشارکت بخش غیردولتی، توسعه پیش‌دبستانی‌های مستقل غیردولتی، توانمندسازی نیروی انسانی دوره پیش‌دبستانی، طراحی و اجرای برنامه آموزش و مداخله بهنگام جهت نوآموزان دارای نیاز ویژه شناسایی شده در طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی دوره پیش‌دبستانی، پرورش و تقویت هویت اسلامی – ایرانی کودکان دوره پیش‌دبستانی، طراحی و اجرای برنامه "فقط یک زمین داریم" در دوره پیش‌دبستانی و توانمندسازی اولیاء درخصوص پیش‌نیازهای ورود کودکان به مدرسه مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی دوره پیش‌دبستانی هستند که در قالب این دستورالعمل دنبال می‌شوند.

توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مدارس غیردولتی و سایر فرصت‌های استانی و منطقه‌ای و ثبت‌نام به موقع نوآموزان پیش دبستانی در سامانه سناد و استمرار فعالیت‌های امیدبخش سنوات گذشته، در راستای افزایش نرخ پوشش پیش‌دبستانی، مورد تاکید است.

آموزش و پرورش پیش دبستانی رایگان فقط مخصوص مناطق دارای ضریب محرومیت بالا که در شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی نیروی رسمی به آنها تعلق می‌گیرد و مربوط به مناطق دارای ضریب محرومیت 9 و مدارس عشایری است.

با توجه به اهمیت توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم دو زبانه، روستایی، عشایری و لازم‌التوجه حاشیه شهرها و با بهره‌گیری از ردیف اعتباری مستقل پیش‌دبستانی در بودجه سال 1395 و نیز دریافت کمک و مشارکت‌های مردمی، توسعه دوره پیش‌دبستانی در این مناطق مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد و فعالیت‌های پیش‌بینی شده با دقت ارزیابی می‌شود.

در این راستا توسعه پیش‌دبستانی‌های غیردولتی مدنظر است. با استفاده حداکثری از ظرفیت مدارس غیردولتی، توسعه دوره پیش‌دبستانی با مشارکت بخش غیردولتی و توسعه پیش‌دبستانی‌های مستقل غیردولتی محقق خواهد شد. توسعه پیش‌دبستانی غیردولتی و جلب همکاری سایر دستگاه‌ها مورد انتظار است. حمایت دولت مختص به مناطق محروم و لازم‌التوجه بوده و در صورت لزوم خرید خدمات پیش‌دبستانی از مدارس غیردولتی و سایر سازمان‌ها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی انجام می‌شود.

همچنین در راستای افزایش فرصت‌های عادلانه آموزشی اعتبار تخصیصی جهت توسعه کمی پیش‌دبستانی در مناطق «دوزبانه» محروم و روستایی و لازم‌التوجه حاشیه شهرها و دو فعالیت کیفی تامین منابع آموزشی و تهیه راهنمای حرفه‌ای مربیان،‌ عملیاتی خواهد شد. توسعه پیش‌دبستانی با حمایت دولت، با لحاظ تدابیر امیدبخش و عادلانه باید به گونه‌ای باشد که شامل تعداد بیشتر نوآموزان با میزان حمایت متفاوت باشد و مانع ایجاد انتظار گذراندن رایگان دوره شود.

حمایت دولت از 210 هزار نوآموز پیش دبستانی

براساس قانون بودجه 95 مقرر است تعداد 210 هزار نوآموز پیش‌دبستانی شامل 150 هزار نفر در مناطق دو یا چند زبانه کشور، 50 هزار نفر در مناطق محروم، روستایی و عشایری و 10 هزار نفر در مناطق لازم‌التوجه حاشیه شهرها، تحت حمایت دولت قرار گیرند. سهم هر یک از استان‌ها در تفاهم‌نامه منعقده مشخص شده است.

براساس تحلیل شاخص‌های آموزشی استانی و منطقه‌ای و آسیب‌شناسی‌های انجام شده در تمامی استان‌ها، مناطق دارای اولویت مشخص شده‌اند. سهمیه استان‌ها براساس میزان دوزبانگی، درجه محرومیت روستایی، عشایری و حاشیه شهر بودن و در نظر گرفتن شاخص‌های پوشش پیش‌دبستانی، به تفکیک هر منطقه تعیین و پس از توافق با معاون آموزش ابتدایی استان (به نمایندگی از کمیته هماهنگی و برنامه‌ریزی استان) طی تفاهم‌نامه سال 95-96 ابلاغ شده است.

تمام کودکان 5 و 6 ساله (با تاکید بر حداقل یک سال قبل از دبستان) در مناطق دو زبانه، محروم و روستایی، عشایری و حاشیه شهرها، با توجه به سهمیه اعلام شده هر استان اعم از نوآموزان کلاس‌های پیش‌دبستانی دارای مجوز تخصیص نیرو در دهستان‌ها و مناطق با ضریب محرومیت بالا و نوآموزان کلاس‌های چند پایه به استناد شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی و برنامه توسعه سنواتی در سر جمع محاسبات این برنامه لحاظ می‌شود. ورود اطلاعات نوآموزان ثبت نام شده با استفاده از اعتبار تخصیصی، در سامانه سناد الزامی است.

نحوه بکارگیری مربیان پیش دبستانی

نیروی انسانی (مربی) مورد نیاز جهت کلاس‌های پیش‌دبستانی مناطق با ضریب محرومیت بالا و دو زبانه (دولتی رایگان) و سایر مناطق با مشارکت مردم با استفاده از نیروهای رسمی، طبق مفاد دستورالعمل‌های موجود به شرح زیر تامین می‌شود:

- نیروی رسمی موجود در آموزش و پرورش تحت عنوان آموزگار شاغل در سمت مربی پیش‌دبستانی در 53 دهستان مناطق محروم

- نیروی رسمی مازاد و کسر ساعت موظف

- نیروی رسمی در نوبت غیرموظف طبق ضوابط مندرج

- نیروی بازنشسته حائز شرایط

- خرید خدمات آموزشی در چارچوب قوانین و مقررات موجود از طریق موسسات مدارس غیردولتی، سازمان‌ها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی از قبل، تعاونی‌های آموزشگاهی ارائه دهنده خدمات آموزشی، انجمن‌های علمی و...

تامین نیروی پیش‌دبستانی در مدارس دولتی نیز به این شرح است:

- کلاس‌های پیش‌دبستانی در مدارس دولتی با به کارگیری نیروهای رسمی مازاد، کسر ساعت موظف و غیرموظف و با بازنشسته حائز شرایط، مطابق بخشنامه 111046 تشکیل می‌شود. به کارگیری نیروی آزاد در این کلاس‌ها تخلف محسوب می‌شود و با مدیران متخلف مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

سرانه و هزینه پیش دبستانی‌ها

مبلغ سرانه نوآموزان متناسب با هزینه سرانه تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، از طریق ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام خواهد شد. در صورت واگذاری کلاس های پیش‌دبستانی به موسسان مدارس غیردولتی و خرید خدمات و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی پیش‌دبستانی از سایر موسسات و تشکل‌های غیردولتی واجد شرایط، پرداخت‌ها در قالب سرانه به ازای هر نوآموز و متناسب با نوع فعالیت خواهد بود.

مدیران مدارس موظفند اطلاعات نوآموزانی را که از طریق اجرای این دستورالعمل ثبت نام کرده‌اند، در سامانه ستاد و در دو بخش «پیش‌دبستانی دولتی و غیردولتی» ثبت کنند و به صورت فایل جداگانه، در اسناد مدرسه نیز نگهداری کنند تا در زمان مقرر، قادر به ارائه مدارک و مستندات لازم باشند.

پیش‌دبستانی دولتی ویژه 53 دهستان محروم و مناطق عشایر: پیش‌دبستانی در مناطق دارای ضریب محرومیت 9 و مناطق عشایری در سراسر کشور رایگان بوده و دریافت وجه تحت عنوان شهریه و با وجه ثبت نام ممنوع است. نیروی انسانی مورد نیاز کلاس‌های پیش دبستانی این مناطق، از محل گروه دوم، طبق ضوابط مندرج در شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی سال 1395 تامین می‌شود. تاکید بر جذب حداکثری و افزایش نرخ پوشش تا میزان صددرصد نوآموزان این مناطق است.

کلاس پیش‌دبستانی ضمیمه دبستان دولتی: در این شیوه بخشی از هزینه‌ها توسط خانواده‌ها و بخشی از طریق اعتبارات ویژه دوره پیش‌دبستانی تامین می‌شود. اولویت تخصیص اعتبار ویژه دوره پیش‌دبستانی نوآموزان مناطق دوزبانه، محروم و روستایی دارای ضریب محرومیت 6، 7 و 8 و حاشیه شهرها است. تامین منابع مالی از محل اعتبارات پیش‌دبستانی، با کاهش ضریب محرومیت، کم می‌شود.

استفاده از فرصت کلاس‌های چند پایه حائز شرایط و تشکیل کلاس چند پایه دارای نوآموز پیش‌دبستانی در این مناطق طبق مصوبات، (دوره اول ابتدایی، حداکثر 3 پایه و 15 دانش‌آموز که یک پایه آن پیش‌دبستانی است) مورد تاکید است. لازم است تشویق‌های مادی و معنوی برای معلمان و مدیر آموزگاران کلاس‌های چند پایه دارای نوآموز پیش‌دبستانی، لحاظ شود.

سرانه پیش‌دبستانی با حمایت دولت؛ در محاسبه سرانه حد نصاب (حداقل تعداد نوآموز) کلاس‌های پیش‌دبستانی در مناطق محروم، روستایی و عشایری 10 نفر، برای مناطق دو زبانه 15 نفر و برای کلاس‌های حاشیه شهرها 20 نفر در نظر گرفته شده است.

سقف تراکم (حداکثر) جمعیت نوآموزی برای تشکیل کلاس‌ها در مناطق دو زبانه، محروم و روستایی 20 نفر و در حاشیه شهرها 25 نفر است. بدین ترتیب، میزان حمایت دولت براساس سرانه تشکیل کلاس‌ و سرانه نوآموزان پیش‌دبستانی، مطابق جداول مربوط خواهد بود و میزان مشارکت مردم توسط کمیته برنامه‌ریزی استان قابل تغییر است.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!