33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در بودجه سال 1396

33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در بودجه سال 1396

به گزارش تیزلند، به نقل از سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، مریم ابوفاضلی- اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سهم آموزش عالی در بودجه سال 96 ناراضی هستند و تلاش و تکاپویی برای استفاده از ابزارهای قانونی خود به منظور افزایش اعتبارات این حوزه دارند .

یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس در کمیسیون تلفیق اعلام کرد سهم آموزش و پژوهش هر ایرانیز در بودجه سال آتی، 700هزار تومان است.

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزایش اعتبارات پژوهشی، تجهیزات، آزمایشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و موسسات دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها را پیشنهاد داده و نسبت به اعتباراتی که دولت به این امور اختصاص داده انتقاد داشتند.

استفاده از اعتبارات "صندوق توسعه ملی" برای امور پژوهشی و دانشگاهی کشور، پیشنهاد نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است که امیدوارند در کمیسیون تلفیق رای بیاورد.

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با خبرگزاری خانه ملت وضعیت بودجه آموزش‌عالی در بودجه96 را مورد مداقه قرار دادند.

بودجه فناوری و تحقیقات باید افزایش یابد

33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در بودجه سال 1396نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص گفت: دولت در حد توان برای بودجه بخش آموزش‌عالی ارقامی را در نظر گرفته اما کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بحث تحقیقات و به‌روز‌آوری آموزش‌عالی نظراتی را برای افزایش این ارقام داده است.

داوود محمدی

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه قسمتی از بودجه آموزش‌عالی نسبت به سال گذشته حدود 10درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: ارقامی که دولت در بودجه آموزش‌عالی در بودجه 96 در نظر گرفته نسبتا بد نیست اما کمیسیون آموزش معتقد است باید در بحث فناوری و تحقیقات، ارقام افزایش پیدا کند و در این زمینه پیشنهادات خوبی تنظیم کرده و ابعاد مختلفی را نیز در بحث آموزش‌عالی مورد توجه قرار داده که درخواست‌ها و پیشنهادات مورد نظر در کمیسیون آموزش تصویب شده است و به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش کمیسیون برای بهبود شرایط بودجه آموزش‌عالی تصریح کرد: ‌کمیته‌های کمیسیون آموزش از جمله کمیته آموزش‌عالی جلسات متعددی را با مسئولین اجرایی وزارت علوم داشتند و در جلسات فعال بوده و نظرات آنها را دریافت و نظرات خود را ارائه دادند؛ ترکیبی از نظرات بعد از بررسی و تجزیه و تحلیل و چکش‌کاری در کمیسیون به تصویب رسید.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: پیشنهادهای مصوب شده در کمیسیون آموزش در کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد و اگرچه تعداد آنها زیاد است ولی مهمترین آنها در بحث به‌روز‌آوری تحقیقات و پژوهش به خصوص در دانشگاه‌ها است؛ همچنین افزایش بودجه دانشگاه‌ها نیز مورد توجه بود که به طور جدی به آن پرداخته شد.

رشد اعتبارات دانشگاه‌های بزرگ در بودجه 96 ;کمتر از 10درصد است

33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در بودجه سال 1396عضو کمیسیون آموزش مجلس در کمیسیون تلفیق معتقد است متوسط رشد آموزش‌عالی در بودجه سال آینده 13.8 است اما در نگاهی جزئی‌تر می‌توان دریافت که رشد اعتبارات بعضی از دانشگاه‌های بزرگ زیر 10 درصد است.

جواد ساداتی نژاد

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد وضعیت اعتبارات آموزش‌عالی در بودجه96 گفت: متوسط رشد آموزش‌عالی در بودجه سال آینده 13.8 است اما اگر بخواهیم به طور تکی و بخشی ورود کنیم، رشد اعتبارات بعضی از دانشگاه‌های بزرگ زیر 10 درصد است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اسناد بالادستی و توصیه مقام معظم رهبری، رشد علمی و علم و فناوری یکی از موضوعات فوق‌العاده مهم و نیاز ضروری در افق چشم‌انداز است؛ این رشد در دانشگاه‌های بزرگ که بخش بزرگی از حوزه حرکت علمی را نیز برعهده دارند نباید شکننده باشد و لازم است تا دقت و عنایت ویژه‌ای به آن شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر بودجه‌ای در حوزه رشد و فناوری به حمایت بیشتری نیاز داریم تصریح کرد: علی‌رغم اینکه برخی از دانشگاه‌های کوچک و تازه تاسیس، رشد مناسبی در بودجه 96 داشتند اما درصد رشد بودجه دانشگاه‌های بزرگ زیر 10درصد است و نشان می‌دهد که نیاز به حمایت بیشتری در حوزه بودجه‌ای است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای بهبود وضعیت بودجه آموزش عالی تلاش می‌کند تا از منابعی که می‌توان در آن بخش در نظر گرفت، رشد مناسب و بهتری را داشته باشیم تا در حوزه علم و فناوری کشور در سال 96 دچار چالش نشویم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در کمیسیون تلفیق ادامه داد: به دلیل محدودیت‌هایی که در بررسی بودجه وجود دارد دست مجلس برای تغییرات گسترده در آن باز نیست لذا دولت باید در لایحه بودجه اولویت‌ها را لحاظ می‌کرد؛ مثلا فناوری جزء اولویت‌های اولیه است و به دلیل اینکه علم قدرت آفرین است لذا مجلس تلاش خواهد کرد با ایجاد منابع جدید در حوزه‌های مختلف تا حدودی وضعیت بودجه آموزش عالی را بهبود دهد.

دولت رشد 3درصدی بودجه آموزش‌عالی را مدنظر دارد

33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در بودجه سال 1396رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از بودجه آموزش‌عالی در بودجه 96 گفت: برای محقق شدن اهداف حوزه دانشگاهی باید بسترهای لازم فراهم کرد که نیازمند سرمایه‌گذاری است.

حبیب اله دهمرده

حبیب‌اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت آموزش عالی در بودجه سال آتی گفت: به نسبت متوسط رشد بودجه کل کشور نسبت به سال گذشته که حدود 10 درصد است، رشد بودجه آموزش‌عالی 3درصد است که در کل خوب نیست لذا با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی پرسودترین بخش سرمایه‌گذاری است، انتظار می‌رود ‌دولت این بخش را پررنگ‌تر و قوی‌تر ببیند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر کمیسیون آموزش ‌مجلس در این زمینه بحث کرده و در برخی موارد احکامی را پیشنهاد داده است و امیدواریم در کمیسیون تلفیق رای آورده و به صحن علنی بیاید تا از آن دفاع کنیم ولی اصل مطلب این است که آنچه از دولت در بخش بودجه آموزش‌عالی انتظار می‌رفت، با این لایحه کنونی قابل قبول نیست و توقع داشتیم سهم آموزش‌عالی را به صورتی که شان و منزلت آن است، لحاظ کنند.

دهمرده تصریح کرد: در اهمیت مباحثی همچون کارآفرینی، درآمدی از نوآوری‌های علمی و نخبگان حرف‌های زیادی زده می‌شود اما حرف و عمل مسئولان هم‌خوانی و هم‌سویی ندارد زیرا عملیاتی کردن این پیشنهادها و ایده‌ها ساز و کار خود را می‌خواهد. بنابراین برای محقق شدن اهداف حوزه دانشگاهی از دانشجو و اساتید باید بسترهای لازم و امکانات متناسب را فراهم کرد اما این اتفاق در بودجه 96 نیفتاده است.

رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به پیشنهادهای کمیسیون آموزش مجلس برای بودجه آموزش‌عالی گفت: کمیسیون آموزش درباره استفاده از برخی منابع صحبت‌هایی کرده و پیشنهادهایی را داده است اما باید منابع در آمدی مشخص شود تا بتوان برای بهتر شدن بودجه آموزش عالی از آن بهره گرفت.

زیر و بم بودجه آموزش عالی در لایحه بودجه96 ؛ سهم آموزش و پژوهش هر ایرانی 700هزار تومان

33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در بودجه سال 1396عضو کمیسیون آموزش مجلس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه96، سهم آموزش و پژوهش هر ایرانی را 700هزار تومان دانست و از تلاش مجلس برای افزایش اعتبارات حوزه آموزش عالی خبر داد.

قاسم احمدی لاشکی

قاسم احمدی‌لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت اعتبارات در نظر گرفته شده برای آموزش عالی در بودجه96 گفت: رشد بودجه آموزش‌عالی در بودجه 96 متفاوت است؛ در حوزه آموزش پزشکی، حدود 27 درصد رشد داشته که نسبتا خوب است اما میزان رشدی که بودجه آموزش‌عالی و وزارت علوم نسبت به سال گذشته داشته حدود 13.7 است.

وضعیت بودجه سالانه دانشگاه‌های مادر در لایحه دولت خوب نیست

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه رشد بودجه آموزش‌عالی در برخی از دانشگاه‌ها بیشتر و در برخی دانشگاه‌ها کمتر بوده است؛ در دانشگاه‌های مادر مثل شریف، دانشگاه تهران و ... به جز دانشگاه شهید بهشتی (که به خاطر منحل شدن دانشگاه شهید عباسپور و واگذاری آن به دانشگاه شهید بهشتی وضعیت بدی ندارد)، وضعیت خوبی را شاهد نیستیم و بایستی گفت وضعیت حوزه آموزش‌عالی نسبت به پیشرفت کل بودجه بدتر است.

33هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه 96

وی ادامه داد: در حوزه آموزش، پژوهش و تحقیقات 47 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که از این رقم 33 هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش است و مابقی آن برای کل حوزه‌های آموزش‌عالی در حوزه‌های مختلف فنی و حرفه‌ای و امثالهم است. سهم پژوهش نیز قابل توجه نیست.

پیشرفت قابل توجه بودجه سازمان امور دانشجویان

عضو کمیسیون آموزش مجلس در کمیسیون تلفیق ادامه داد: در حوزه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از رقم بودجه 936میلیاردی که سال گذشته داشت در بودجه96 به 1024میلیارد رسید و وضعیت آنها به نسبت وضعیت خوبی است. رقم بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نیز به 19میلیارد رسید. پارک‌های علم و فناوری نیز پیشرفت کرده‌اند اما قابل توجه نبوده است. 281 میلیارد بودجه سازمان امور دانشجویان در سال گذشته امسال به 326 میلیارد رسیده که پیشرفت آن قابل توجه است.

سهم آموزش و پژوهش برای هر نفر 700هزار تومان

وی افزود: اگر به رقم 371هزار میلیارد بودجه عمومی دولت که 320 هزارمیلیارد آن منابع عمومی و 51 هزار میلیارد آن منابع اختصاصی است، دقت کنیم، سهم آموزش و پژوهش که شامل عمومی، فنی‌حرفه‌ای، عالی و ... است برای هر نفر 700هزار تومان در نظر گرفته شده و قابل توجه نیست و باید سهم این بخش‌ها بیشتر شود.

رشد 116 درصدی حوزه آموزش نسبت به سال 92 / سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، 56 صدم درصد

عضو کمیته آموزش‌عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به میزان رشد اندک بودجه آموزش‌عالی در بودجه 96 تاکید کرد: ممکن است در مقایسه گفته شود 210هزار میلیارد تومان بودجه92 به 320هزار میلیارد در سال96 رسیده و 52 درصد رشد داشته اما اگرچه در بودجه حوزه آموزش، عدد 21هزار میلیارد تومان به 47هزار میلیارد رسیده و 116درصد رشد داشته ولی سهم پژوهش از GDP (تولید ناخالص داخلی) بدون احتساب جدول14 معادل 56 صدم درصد است و این نشان می‌دهد وضعیت آموزش‌عالی در این حوزه‌ها وضعیت خوبی نیست؛ بنابراین از نظر کل بودجه سهم آموزش‌عالی 6تا 7هزار میلیارد تومان است و آیا دانشگاه‌های کشور می‌توانند با این رقم دانشگاه خود را بگردانند؟ لذا اگر غیر از بحث درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها، به آنها کمک نشود، مطمئناً در کار خود می‌مانند.

درخواست بازنشستگی اساتید دانشگاه در پی هفت برابر شدن پاداش پایان خدمت

احمدی‌لاشکی با بیان اینکه سال گذشته نیز تخصیص کامل و صددرصد بودجه دانشگاه‌ها صورت نگرفت، گفت: در سال گذشته اعتبارات اختصاص یافته برای پرداخت حقوق و مزایای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها پاسخگو نبود؛ لذا نیاز است امسال این موضوع را نیز درنظر بگیریم.

عضو کمیته آموزش‌عالی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: کمیسیون تلفیق برنامه ششم، پاداش پایان خدمت را هفت برابر حقوق و دستمزد اعلام کرد که این امر باعث شد اخباری مبنی بر اینکه بیش از 3هزار و پانصد استاد تمام اعلام بازنشستگی کرده‌اند، به گوش برسد تا بتوانندتا قبل از اجرایی شدن این قانون از خدمت فارغ شده و پاداش خود را دریافت کنند؛ چنین مسائلی خطری است که از نظر علمی کشور را تهدید می‌کند.

مجلس به دنبال افزایش تسهیلات برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی است

وی با بیان این که کمیسیون آموزش مجلس برای بهبود وضعیت بودجه آموزش‌عالی پیشنهاداتی آماده کرده است، تصریح کرد: در یکی از بحث‌های تبصره4 لایحه دولت در بند(د) به صندوق توسعه ملی اجازه داده تا 400 میلیون دلار تسهیلات ارزی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، تحقیقاتی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی اختصاص دهد که 300میلیون آن را برای وزارت علوم گذاشته و 100میلیون دلار از آن به بهداشت و درمان و حوزه آموزش‌پزشکی در آموزش‌عالی خواهد داد.

احمدی‌لاشکی افزود: کمیسیون آموزش اعلام کرد که 150میلیون دلار دیگر نیز به مبلغ فوق اضافه شود که در کمیسیون آموزش تصویب شد و امیدوارم در کمیسیون تلفیق نیز بتوانیم کمک و دفاع کنیم تا رای بیاورد. در کمیسیون آموزش از 150میلیون دلار پیشنهاد شده 75میلیون دلار را برای بحث پژوهش‌سراها و هنرستان‌های آموزش و پرورش و 75میلیون دیگر را در حوزه فنی‌و‌حرفه‌ای و آموزش‌عالی در نظر گرفتیم تا بتوانند از آن بهره مند شوند.

بخشی از عوارض سیگار به حوزه آموزش عالی برسد

عضو کمیته آموزش‌عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به چگونگی تامین منابع برای این امور گفت: مثلا به ازای هر نخ سیگار عوارضی مشخص شد، برای گاز نیز عوارضی مشخص شد و کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاداتی را در خصوص نحوه هزینه‌کرد این موارد به ویژه در حوزه آموزش عالی آماده کرد اما منتظریم این پیشنهاد‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه 96 رای بیاورد؛ اگر این پیشنهاد‌ها رای بیاورد میتوان امیدوار شد که حرکتی اتفاق افتاده اما اگر رای نیاورد برای دوستان آموزش‌عالی امیدوار کننده نیست.

 

منبع دریافت این مطلب : خانه ملت

 

1 نظر

  1. MargeMargesays:

    That's a smart answer to a tricky qustoien

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!