5 راه برای کمک به فرزند خجالتی

1- عشق فراوان و صبر زیاد

عشقی که به فرزند خود می دهید مشروط به انجام کاری یا رفتاری از طرف او نیست، این را به فرزندتان نشان دهید. صبور باشید و او را تشویق کنید با دیگران ارتباط برقرار کند. مطمئن باشید به لطف عشق و حمایت شما نسبت به او کم کم موفق می شوید او را ازلاک خود بیرون بیاورید. اما به خاطر داشته باشید احترام گذاشتن به ریتم پیشرفت او ضروری و اساسی است چون با تحت فشار قرار دادن او نتیجه برعکس بدست خواهد آمد.

2- اعتماد به نفس لازم است

کودکان خجالتی عموما از قضاوت شدن و پذیرفته نشدن می ترسند. کمک کنید به تدریج صحبت کردن را مثلا هنگام غذا خوردن و در حضور افراد خانواده شروع کند و در مورد روزی که گذرانده حرف بزند زیرا پدر، مادر، خواهر و برادر افراد غیر صمیمی نیستند. بعد می تواند در رستوران خودش به تنهایی غذایش را سفارش دهد، یا به سوالات پزشک خودش جواب دهد و بلاخره زمانی می رسد که فرزندتان شما را با پذیرفتن دعوت دوستانش برای بازی یا رفتن به جشن تولد، متعجب و خوشحال خواهد کرد و بعد موفقیت پشت موفقیت! فرزندتان اعتماد به نفس بدست خواهد آورد و نگرانی اش پایان خواهد یافت.

3- فعالیت های تشویق کننده

موسیقی، نمایش، ورزش های رزمی، نقاشی و مجسمه سازی فعالیت هایی هستند که به فرزند خجالتی شما اجازه می دهد از خودش خارج شود. به او کمک کنید فعالیتی را که با آن احساس راحتی بیشتر دارد پیدا کند.

4- چند تکنیک برای تنفس و تمدد اعصاب

تنفس عمیق، تمدد اعصاب و یوگا می توانند به فرزند شما در مدیریت موقعیت ها و نگرانی ها کمک کند و در فعالیت های روزانه اش جا داشته باشند. مثلا صبح هنگام بیدار شدن تمرین کردن در اتومبیل، در پارک، در سالن خانه و یا در اتاق فرزندتان قبل از خواب. اگر شما هم تمرین ها را با فرزند خود انجام دهید به طور حتم تداوم و تاثیر بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

5- اشتباه است اگر انجام دهید : یاد آوری خجالتی بودن فرزندتان

برای فردی که دچار بیماری قند شده چیزی بدتر از این نیست که به او یاد آوری کنیم نمیتواند خوراکی مورد علاقه اش را بخورد. همین موضوع در مورد فرزند خجالتی شما هم صدق می کند، چون خودش می داند که خجالتی ست. به جای تنگ کردن مسیر و یاد آوری آن چه گفتاری و یا در رفتاراو بوده، پیشرفت های او را تحسین کنید حتی اگر کوچک یا کند باشد مثلا : "توی پارک که بودیم شجاعت به خرج دادی و از دختر کوچولو اسمش رو پرسیدی، آفرین!"

اگر به نتیجه نرسیدیم چه کنیم

اگر با همه تلاش تان برای رفع خجالتی بودن فرزندتان هنوز به نتیجه ای نرسیده اید با متخصص مشورت کنید، او به فرزند شما کمک خواهد کرد ریشه ی مشکلش را پیدا و بر آن غلبه کند. نباید اجازه دهید این موقعیت به تدریج، زندگی اجتماعی، عاطفی و حرفه ای او را تا مرحله ناتوانی پیش ببرد.

 

 

منبع دریافت این مطلب :

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!