توسعه طرح شهاب در مدارس

یکشنبه 25 مرداد 1394 

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،  حسین شجاعی در نخستین دوره آموزشی مدرسان استانی طرح شهاببه بیان تاریخچه‌ای از تشکیل مدارس استعدادهای درخشان پرداخت و گفت: این مرکز در سال 54 زیر نظر نهاد نخست‌وزیری شکل گرفت و وظیفه‌اش جداسازی اندکی مشخص از دانش‌اموزان و تربیت آنها در مدارس خاص بود. در سال 55 اولین دانش‌آموزان در دو مرکز در تهران و مشهد جذب شدند و تا سال 57 دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه وارد مدارس استعدادهای درخشان می‌شدند.

وی افزود: در سال 58 روند فعالیت این مرکز متوقف شد اما مدارس منحل نشدند، تا آنکه در سال 66 مجددا سازمان احیا شد و طی مصوبه‌ای تحت مدیریت آموزش و پرورش قرار گرفت و به این ترتیب توسعه مدارس تیزهوشان در مدارس بزرگ ادامه یافت.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه تا چند سال گذشته فعالیت‌های این مرکز معطوف به پرورش استعدادها بود اما در سال 77 با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی با باشگاه دانش‌پژوهان جوان ادغام شد و دو فعالیت این نهاد در یک مرکز سامان گرفت، اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر پرورش استعدادهای درخشان، المپیادهای علمی نیز در این مرکز ساماندهی می‌شوند.

شجاعی در ادامه به طرح شهاب اشاره و اظهار کرد: فرآیند شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در قالب روش تلفیقی و با عنوان طرح شهاب به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی آموزش و پرورش مدنظر است و اولین قدم آن در سال 86 برداشته شد و به سند ملی نخبگان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و روش تلفیقی تاکید داشتند و عملا این وظیفه از سال 90 به مرکز سمپاد سپرده شد. در واقع تعمیم طرح شهاب به تمام مدارس مطرح است.

وی افزود: سال گذشته یک منطقه از هر استان به صورت آزمایشی مجری این طرح شدند. بر این اساس از مناطق بسیار کوچک تا 400 دانش‌آموز درپایه چهارم دبستان تا مناطق بزرگ که چند هزار دانش‌آموز داشتند را تحت پوشش بردیم. بنابراین 128 هزار دانش‌آموز در پایه چهارم ابتدایی به عنوان استعدادهای برتر از سوی معلمان شناسایی شدند.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان از تعمیم طرح شهاب در سال جاری خبر داد و گفت: این طرح امسال با توسعه در مناطق دو پایه دیگر نیز اجرا می‌شود. در واقع علاوه بر مناطقی که سال گذشته پایه چهارم را تعمیم دادند، پایه پنجم هم اضافه خواهد شد و در برخی مناطق دیگر نیز که در طرح پایلوت نبودند برای شناسایی استعدادها در پایه چهارم وارد طرح می‌شوند.

شجاعی ادامه داد: امسال تعداد معلمان در طرح شهاب 3 برابر می‌شود. اولین باراست که یکی از گروه‌های ویژه یادگیری، گروه استعدادهای برتر است و ما باید برای آنها برنامه ویژه‌ای تدارک ببینیم البته باید مدنظر داشت که همه دانش‌آموزان دارای استعداد برتر هستند و در 8 ساحت استعدادی در همه پایه‌ها باید تحت پوشش قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه تقویت باورهای دینی و پایبندی به فرهنگ و ارزش‌های دینی و اسلامی، انقلابی و ایرانی، اصل محوری در آموزش و پرورش استعدادهای درخشان است، گفت: دومین اولویت ما این است که باید رئوس اولویت‌های علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور نیز به عنوان مقصد در نظر گرفته شود و در واقع فعالیت‌های با کیفیت علمی مهم‌ترین بستر تحقق این هدف خواهد بود.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: در این راستا باید نیروی انسانی با رویکردها و مبانی مدنظر آشنا بوده و برای اجرای آن توانمند باشند. ما باور داریم رویکرد اصلی در آموزش و پرورش استعدادهای درخشان رویکرد تلفیقی است اما استمرار روش تفکیک دانش‌آموزان با رعایت اصل جداسازی حداقلی با توجه به امکانات مدارس عمومی، اصلی اجتناب‌ناپذیر است.

شجاعی ادامه داد: نسبت مطلوب جداسازی دانش‌آموزان بر مبنای فاصله میانگین 2 تا 2.5 درجه انحراف معیار از دانش‌آموزان عادی است. براین اساس باید 22 الی 23 نفر در هر 1000 نفر جداسازی شده و در مدارس تیزهوشان درس بخوانند. موضوعی که در سال‌های اخیر به هیچ وجه رعایت نشده است و برنامه ما این است که با شیب ملایم به این سمت حرکت کنیم

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!