ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی مردودی دارد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که در حاشیه چهارمین جشنواره جابربن‌حیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، برگزار شد در خصوص مردود شدن 47 هزار دانش‌آموز دبستانی در سال گذشته، اظهار داشت: ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی به معنای خودبه‌خود رفتن به پایه بعدی نیست و در این ارزشیابی دانش‌آموز را از اول مهر تا پایان سال تحصیلی ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: دانش‌آموزان در خرداد ماه توسط ارزشیابی معلمان، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر در نهایت نیاز به تلاش بیش‌تر داشتند، مجدداً در شهریور ماه مورد ارزیابی قرار گرفته و باید گفت که در ارزشیابی توصیفی، تکرار پایه و مردودی وجود دارد.

دیمه‌ور با بیان اینکه بیشترین تعداد دانش‌آموز که تکرار پایه را داشته‌اند در پایه اول دبستان بود، خاطرنشان کرد: علت اینکه بیشترین تعداد تکرار پایه مربوط به اول دبستان است، این است که تعدادی از دانش‌آموزان در طرح سنجش سلامت، به‌ عنوان با «نیازهای ویژه» شناسایی شدند و در سال گذشته 32 هزار دانش‌آموز در مراکز سنجش با نیاز ویژه بودند و در گستره کشور، مناطق مرزی و مناطق محروم ممکن است مراکز اختلالات یادگیری نداشته باشیم و آنها به مدارس عادی بیایند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، افزود: دانش آموزانی که در دوره ابتدایی مردود می‌شوند، مجدداً در سال آینده به طرح سنجش سلامت معرفی می‌شوند و اگر نیاز به حضور در مدارس استثنایی داشته باشند، به این مدارس معرفی و اگر چنین نیازی نداشتند به مراکز عادی وارد می‌شوند.

وی تاکید کرد: در پایه ششم دبستان و در سال گذشته فقط 0.3 درصد مردودی داشتیم که رقم پایینی است.

دیمه‌ور با اشاره به جشنواره جابربن‌حیان خاطرنشان کرد: در این جشنواره 183 دانش‌آموز به‌عنوان برگزیده گروه‌های مختلف انتخاب شدند که این موضوع مطابق با سند تحول آموزش و پرورش که تربیت دانش‌آموزان را پژوهش‌محور، فکور، کنجکاو، پرسشگر و آینده‌نگر می‌داند،‌ است.

وی افزود: در دوره ابتدایی و اول دبستان تلاش برای طراحی سوال در طرح جابربن‌حیان است و توقع از این دانش‌آموزان فقط در خصوص جمع‌آوری اطلاعات از سوالات خواهد بود و در سال‌های بعدی پاسخ به سوالات متنوع می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌های آخر ابتدایی دانش‌آموزان با توجه به تجربیات سال‌های گذشته تولیداتی را خلق می‌کنند، تصریح کرد: در طول این سال‌ها تعداد زیادی از دانش‌آموزان، تولیدات خود را به مرحله ثبت اختراع رساندند و پس از آن در جشنواره‌های خوارزمی، آثار خود را ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره جابربن‌حیان نخستین جشنواره دانش‌آموزان مولف هم برگزار شد، گفت: این موضوع پاسخ به دغدغه‌های رئیس جمهور بود تا دانش‌آموزان خلاقیت‌های ذهنی، تصورات و اندیشه‌های خود را روی کاغذ بیاورند و چاپ کنند.

دیمه‌ور افزود: در نخستین جشنواره دانش‌آموزان مولف که با موضوعاتی هم‌چون شعر، داستان‌نویسی و قصه‌نویسی همراه بود، 22 اثر برتر شناسایی و تقدیر شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع حمایتی از سوی نهادهای مختلف و به‌ویژه بنیاد ملی نخبگان از طرح‌های دانش‌آموزان می‌شود، اظهار کرد: در استان‌های کشور، پارک‌های علم و فناوری وجود دارد که در برگزاری جشنواره جابربن‌حیان نیز کمک کردند؛ در حوزه بنیاد ملی نخبگان نیز تلاش‌هایی انجام شده است تا بتوانیم ورود موسسات علمی و پژوهشی را شاهد باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌آموزی انجام می‌شود، گفت: هدف این جشنواره تجاری‌سازی نیست و به دنبال تقویت مهارت‌های علمی دانش‌آموزان هستیم.

وی افزود: دنبال آن هستیم تا اعتماد به نفس را در دانش‌آموزان افزایش دهیم و آموزش را از حافظه‌محوری به موضوعات علمی سوق دهیم و جریان‌سازی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دوره ابتدایی خواهد بود.

دیمه‌ور با بیان اینکه تعدادی از دانش‌آموزان طرح‌های خود را به مرحله ثبت و اختراع رساندند، خاطرنشان کرد: برخی دانش‌آموزان بوده‌اند که تا 4 مورد اختراع ثبت‌شده دارند، اما باید گلایه‌ای هم از برخی موسسات و نهادهای پژوهشی ملی داشته باشیم که خیلی نقش پررنگی ندارند؛ زیرا امسال 2 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز درگیر پروژه‌های علمی جابربن‌حیان بودند که خیلی مهم است و باید به این موضوعات توجه کنیم.

وی در پایان گفت:‌ 28 هزار مدرسه در سال گذشته، نمایشگاه مدرسه‌ای طرح جابربن‌حیان را برگزار کردند و جشنواره کنونی به‌عنوان مرحله نهایی محسوب می‌شود.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!