افزایش حقوق معلمان مدارس عادی برای کار با دانش آموزان استثنایی

مجید قدمی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، گفت: در راستای رسیدن به عدالت آموزشی خدمات توانبخشی را برای دانش آموزان در نظر گرفتیم که از اول مهر کاملا عملیاتی می شود. همچنین مشکل سرویس رفت و آمد دانش آموزان استثنایی را حل کردیم که برای مناطق محروم رایگان ارائه می شود.

قدمی خاطرنشان کرد: از نظر من بلندترین گام امسال حل مشکل کتاب های درسی بود همچنین پیش بینی کاغذ برای دو سال آینده هم شده است.

قدمی در خصوص برنامه های آتی سازمان استثنایی کشور اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که ما در آموزش و پرورش استثنایی باید به سرعت به سمت آموزش فراگیر برویم یعنی فقط دانش آموزان چندمعلولیتی یا معلولیت شدید را در مدارس خاص بپذیریم و بقیه را به مدارس عادیهدایت کنیم.

وی ادامه داد:مدرسه نمایی از جامعه است. شما در جامعه آدم ها را از هم جدا نمی کنید. مثلا نمی گویید این پیاده رو مخصوص آدمهای معلول است. همه در کنار هم زندگی می کنند پس مدرسه هم باید آینه ای از جامعه باشد و بچه ها در کنار هم تحصیل و تمرین کنند .

معلمان در خصوص آموزش کودکان استثنایی توجیه باشند

رئیس سازمان استثنایی کشور سپس به ارائه راه حلی برای این مشکل پرداخت و گفت: آموزش استثنایی بیشترین نقاط مشترک را با آموزش ابتدایی دارد. معلمان عادی ما باید در خصوص آموزش به کودکان استثنایی توجیه باشند و معلمان باید آماده باشند تا اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنند ما باید فضای آموزش و پرورش عادی را از هر نظر آماده کنیم که من فکر می کنم در این زمینه کم کار شده است.

آموزش عادی مجهز به ابزارهای لازم شود

قدمی ضمن ابراز امیدواری در خصوص بهبود این وضعیت افزود: اگر توفیق پیدا کنم که مثل دوره پیش در این مسئولیت خدمت کنم یکی از برنامه هایم این است که آموزش عادی را مجهز به ابزارهای لازم برای آموزش دادن به کودکان استثنایی کنم. ما علاوه بر آموزشهای لازم برای معلمان عادی مبالغی افزایش حقوق هم در نظر گرفتیم یعنی هرکس این مسئولیت را بپذیرد سختی کاربه او تعلق می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما حتی در زمینه واژگان نیز باید با دقت بیشتری عمل کنیم. در دنیای امروز به جای واژه هایی مثل ناشنوا واژه آسیب دیده شنوایی استفاده می شود. برای دور شدن از فضای جداسازی باید به این نکات ظریف توجه لازم را به عمل اوریم.

ارزیابی از اجلاس روسای آموزش و پرورش

رئیس سازمان استثنایی کشور در خصوص اهمیت برگزاری اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور، اظهار داشت: من اجلاس روسا را نشست نخبگان می دانم. نشست با مسئولین ارشد نظام، برگزاری کمیسیون تخصصی و ارتباط رو در رو با وزیر و طرح سوالات همگی فرصت هایی است که برای روسای مناطق کمتر دست می دهد البته اجلاس می تواند بهتر از این هم برگزار شود.

وی افزود: من اعتقاد دارم می شود رویکرد اجلاس را به این سمت برد که معاونین برنامه های اصلی شان را مطرح کنند و سپس این برنامه ها از سوی جمع مدیران مناطق مورد نقد و بررسی قرار گیرد و معاون و مدیرکل هم در ادامه از برنامه خود دفاع کنند.

وی در خصوص مباحث و موضوعات مطرح شده مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی کشور در اجلاس امسال گفت: امسال به طور اختصاصی به مسائل مدارس استثنایی پرداخت نشده و در هیچ یک از کارگروه ها مستقیما روی آن کار نشده است اما من در کمیسیون عدالت آموزشی حاضر شدم و توضیحاتی ارائه کردم.

قدمی در این خصوص توضیح داد: به هر حال یکی از مصادیق عدالت توجه به آموزش و پرورش استثنایی است . در آنجا توضیح دادم که ما طی یکی دوسال اخیر گام های مثبتی در زمینه آموزش و پرورش استثنایی برداشتیم. ما توانستیم مشکل کتاب درسی را حل کنیم که در سالهای گذشته یکی از مشکلات مهم دانش آموزان بود . ما امسال کتابها را به موقع به دانش آموزان می رسانیم ، همچنین بابت کتاب های بریل مختص دانش آموزان نابینا مبالغی ناچیزی دریافت می کنیم.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!