کشف علت خودکشی دلفین ها

پژوهشگران دانشگاه فلوریدای جنوبی با اشاره به علت نامعلوم خودکشی در دلفین‌ها، با تاکید بر نتایج تازه‌ترین تحقیقات در نواحی ساحلی سراسر جهان اعلام کردند حس شنوایی مانند حس بینایی از اهمیت زیادی برای دلفین‌ها برخوردار است و دلفین‌هایی که نتوانند از امواج صوتی برای شناسایی جای غذا یا پیدا کردن خانواده خود استفاده کنند؛ دچار ضعف جسمانی و بی رمق می شوند و در نتیجه از بقیه جدا می‌افتند و دلیل از بین رفتن آنان همین امر است.

پژوهشگران می‌گویند اغلب دلفین‌هایی که مرده در کنار سواحل پیدا می شوند تقریبا ناشنوا هستند و یا قدرت شنوایی آنها کم شده است .

سالانه بطور میانگین حدود یک هزار و 200 تا یک هزار و 600 وال و دلفین در سواحل امریکا به گل می‌نشینند و بررسیها نشان داده است اغلب این جانوران کر شده‌اند یا از قدرت شنوایی آنها کاسته شده است .

به گفته پژوهشگران دلفینها بدون توانایی شنیدن امواج صوتی، بی دفاع و بی‌رمق می شوند. برخی از دانشمندان علت بروز این مشکل را ترکیبی از بالا رفتن سن، نقص مادرزادی یا ابتلا به بیماری می دانند، ولی برخی دیگر آلودگی صوتی ناشی از فعالیت‌های بشر در اکوسیستم دریاها را علت نقص شنوایی دلفینها ذکر می کنند .

صدای موتور قایق‌های تندرو و کشتی‌های پهن پیکر اقیانوس پیما، اکوسیستم آبهای آزاد را آلوده می کند . به این عوامل ایجاد آلودگی صوتی، باید سروصدای ناشی از آزمایش‌های لرزه نگاری برای اکتشاف نفت و گاز در بستر دریاها و نیز الودگی صوتی ناشی از اجرای رزمایشهای دریایی مختلف را اضافه کرد .

این حیوانات به گونه‌ای خلق شده‌اند که حس شنوایی در آنها بسیار حساس است، ولی امروز این جانوران مجبورند سر و صداهایی را بشنوند که اجدادشان هرگز تجربه نکرده اند .

کلمات کلیدی مطلب : دانستنی های گوناگون مقالات و مطالب آموزشی |مقالات 

 

منبع دریافت این مطلب : دانشجو

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!