افزایش 4 ساعته آموزش زبان انگلیسی در مدارس

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از بکارگیری روش‌های اصلاحی برای آموزش‌های زبان انگلیسی و عربی به دانش آموزان در مدارس خبر داد و گفت: اهداف آموزش زبان عربی کمک به زبان فارسی و فهم متون دینی است و هدف مکالمه، هدف ثانوی در آموزش زبان عربی است؛ با این هدف اصلاحاتی اتفاق افتاده و در حال حاضر تولید محتوا پایه هفتم و هشتم و نهم بر همین اساس است.

وی افزود: اما در مورد آموزش زبان انگلیسی که با هدف مهارت‌های زبان‌آموزی یعنی گفتن، شنیدن، خواندن، نوشتن و فهم مطلب تدریس می شود، برای این کار نیز اصلاحاتی انجام شده و فعلا در برنامه درسی در دوره اول متوسطه دو ساعت در هفته پیش‌بینی کردیم، اما موضوع باز هم در دست بررسی کارشناسانه است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از پیشنهاد جدید در خصوص تغییر ساعات آموزش زبان انگلیسی در مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر پیشنهادی مطرح است که ما ساعت‌های آموزشی زبان انگلیسی که 6 سال و در هر هفته 2 ساعت است، تجمیع کنیم و در هفته به 4 تا 6 ساعت، در سه سال برسیم تا دانش آموزان آموزش‌های لازم را به صورت فشرده ببینند.

محمدیان اضافه کرد: یکی از تئوری‌ها این است که استمرار و فاصله کوتاه در آموزش زبان موثرتر از این است که آموزش در ساعت محدود و بازه زمانی طولانی انجام شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تیم کارشناسی سازمان در حال بحث بر روی این پیشنهاد هستند و اگر در نهایت تیم کارشناسی این مطلب را تایید کند، باید به صورت یک طرح به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شود و بعد از تصویب آن را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که این پیشنهاد از چه زمانی عملی می‌شود، گفت: تا پایان سال که ما برنامه درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دورازدهم را طراحی می‌کنیم و یک به یک بازنگری در عناوین دروس خواهیم داشت، در آن زمان این پیشنهاد تصویب شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از احتمال آموزش زبان انگلیسی در مقطع پایین‌تر از دوره اول متوسطه خبر داد و اظهار داشت: اگر قوانین و نظرات کارشناسی اجازه دهد، بنا داریم؛ زبان انگلیسی را در مقاطع قبل از دوره اول متوسطه آموزش دهیم و از سنین پایین‌تر این آموزش‌ها را ساماندهی کنیم.

محمدیان در ادامه اذعان داشت: در حال حاضر دانش‌آموزانی که پایه هفتم و هشتم را گذراندند، تقریبا در مکالمه به اندازه 5 دقیقه که خود را معرفی کنند و متن کوتاه بنویسند؛ موفق هستند، اما کفایت نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که این باور وجود دارد که آموزش زبان در مدارس در حد ویترین و به گونه‌ای است که دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل قادر به مکالمه حتی در حد مقدماتی نیستند، گفت: این نگاه تقریبا ناظر به سه سال پیش است؛ از آن زمان به بعد کتب پایه هفتم و هشتمجدید تالیف شد و نگاه ما مبتنی بر آموزش مهارت‌های زبان‌آموزی یعنی گفتن، شنیندن، نوشتن و خواندن بوده است؛ یعنی تنها صرف تاکید بر گرامر نبوده است. در حال حاضر تغییراتی ایجاد شده و موفقیت‌های نسبی به دست آمده که البته کفایت نمی‌کند و نیازمند تغییرات دیگری هستیم.

 

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!