چرا مشاوره والدین بخوانند

دنیای امروز در همه زمینه ها، تخصصی تر شده و برای بسیاری از مسائلی که پیش از این شاید هیچ اهمیتی نداشتند یا به چشم نمی آمدند ، اکنون چند رشته تحصیلی یا کاری وجود دارد . به عنوان مثال در کمتر از یک قرن پیش ، همه بیماران به سراغ تنها حکیم سرشناس شهر خود می رفتند ، در حالی که امروزه تنها برای رشته اطفال پزشکی ، بیش از 10 رشته فوق تخصصی داریم ! به همین ترتیب در همه شئون زندگی مان چنین وضعی را شاهد هستیم . در روزگاران قدیم ، کودکان برای تحصیل به مکتب خانه می رفتند و از یک نفر تمامی علوم مورد نیاز آن زمان را می آموختند . ولی هم اینک انواع گوناگونی از مدارس با معلمان متعدد و بسیار در ارائه خدمات آموزشی بهتر و متفاوت تر سعی در پیشی گرفتن از یکدیگر دارند . طبیعتا وجود هر کدام از این زمینه های فعالیتی ، طی سال های طولانی و از طریق خلاقیت ، آزمون و خطا ، رشد و ترقی یافته و به یک توانایی خاص بدل گشته و بدیهی است که کسب این توانایی نیزنیاز به تحصیل ، تمرین و ممارست دارد . بنابراین باید تفکرات قدیمی را کنار گذارده و با نگرشی صحیح ، ضرورت وجود چنین زمینه هایی را مورد بررسی قرار داده و در جهت بهبود شرایط زندگی از آن ها بهره برد .

ضرورت وجود مشاوره تحصیلی

یکی از آن زمینه های فعالیتی که به آن اشاره شد ، " مشاوره " است . البته امروزه مشاوره نیز – مانند همان رشته اطفال در پزشکی – به چندین رشته تخصصی تر تقسیم شده ؛ مانند " مشاوره ازدواج " ، " مشاوره خانواده " ، " مشاوره تحصیلی " و ... که هر یک مهارت خود را می طلبد . هدف این نوشتار تبیین ضرورت و چگونگی انجام مشاوره تحصیلی است . با توجه به مطالبی که ذکر شد ، امروزه فنون بسیاری در مسیر تحصیل دانش آموزان به سمت موفقیت وجود دارد که بدون فراگیری و توجه به آن ها رسیدن به مقصد های مورد نظر در تحصیل ، دشوار خواهد بود . از طرف دیگر ، سرعت به روز شدن و ارتقای آن ها نیز در حال فزونی است . البته اگر به زمان تحصیل نگارنده رجوع کنیم ، تقریبا در هیچ مدرسه ای مشاور یا مشاوران تحصیلی وجود نداشت . ولی در این روزها تقریبا تمامی مدارس ضرورت وجود چنین عنصری در کادر اجرایی خود را به خوبی می دانند و پر واضح است تغییرات این چنینی وقتی تا این حد فراگیر شده ، یقینا به دلیل وجود یک نیاز روشن در روند تحصیلی دانش آموزان بوده است .

مهم ترین فعالیت های یک مشاور تحصیلی

برشمردن اهم فعالیت های یک مشاور تحصیلی در این نوشتار شاید امری عبث باشد . چرا که کم و بیش همه شما با این موارد تا حد زیادی آشنا هستید . اما به منظور جمع بندی ، نگاهی گذرا به آن می اندازیم :

*راه و رسم مطالعه صحیح : همان طور که می دانید ، شرایط رقابتی سنگینی که بین دانش آموزان وجود دارد از یک سوء و ظرفیت به نسبت پایین مدارج بالاتر تحصیلی از سوی دیگر ، سبب می شود دانش آموزان برای شیوه مطالعه صحیح تر ، فرصت آزمون و خطای کمتری داشته باشند و یقینا حضور یک مشاور ، بهترین گزینه برای آن خواهد بود .

*برنامه ریزی درست : بر کسی پوشیده نیست که در دنیای امروزی ، اهمیت برنامه ریزی چه قدر زیاد است . یک مشاور خوب ، می تواند به دانش آموزان در چگونگی برنامه ریزی صحیح و نظارت بر آن ، کمک شایانی کند . عدم انباشتگی مطالب درسی و هدف مندی برنامه های درسی از مسائلی است که در این امر باید مورد توجه قرار گیرد . نکته مهم این است که یک مشاور نباید صرفا در برنامه ریزی درسی با دانش آموز همراه شود ، بلکه باید در مورد نحوه پرداختن به امور غیر درسی نیز آن ها را یاری کند .

*ارائه راهکار برای انواع آزمون ها : در مسیر دوران تحصیل دانش آموزان از ابتدایی تا دبیرستان و زمان آزمون سراسری دانشگاه ها ، آزمون های متعدد تستی و تشریحی وجود دارد که هریک در تعیین شرایط تحصیلی و حتی کیفیت زندگی دانش آموزان تاثیر به سزایی دارد . روش های لازم برای آمادگی جهت شرکت در این آزمون ها ، بی شک یکی از اصلی ترین ضروریات وجود مشاوران است . موارد بسیاری از قبیل روش های تست زنی، مدیریت زمان ، تشریح خصوصیات آزمون های مختلف برای دانش آموزان ، تحلیل کارنامه دانش آموزان ، مدیران ، دبیران و مشاوران برای آن ها و پیگیری میزان توجه آن ها به این توضیحات و ...

*یک دوست : موارد بسیاری دیده شده که دانش آموزان آن دسته از مسائل خصوصی خود را که حتی به والدین شان نمی گویند ، با مشاوران درمیان می گذارند و همین به اصطلاح درد دل ها ، منشا بسیاری از تحولات خیر گردیده است .

*و اما نکته مهم دیگر این است که تمامی مسائل یاد شده در صورتی می تواند به بهترین شکل خود صورت پذیرد که ارتباط درستی بین مشاور و والدین دانش آموزان وجود داشته باشد . در بسیاری از موارد دیده شده که مشکل روحی دانش آموز توسط مشاور در مدرسه تشخیص داده می شود ، ولی بعد از مطرح کردن آن با پدر و مادرش ، آن ها نمی پذیرند و جهت حل معضل ، همکاری نمی کنند . هر چند در بسیاری از مواقع ، همکاری و حتی پیگیری های والدین ، مشاوران را به کار بیشتر در مورد فرزندشان وادار نموده است . در هردوی این حالات ، نقش بی تردید اولیا در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به سادگی هوایداست . امید که شما پدر یا مادر گرامی ، از گروه دوم باشید و به کمک مشاوران کار بلد به آرزوی خود که موفقیت دل بندتان است ، دست یابید .

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!